Verdictul dat de către Bruxelles la încheierea investigaţiei privind preluarea Automobile Craiova de către Ford a clarificat doar parţial soarta acestei tranzacţii. Americanii nu vor să plătească în plus pentru pachetul de 72,4% din acţiuni.

Finalizarea investigaţiei lansate în octombrie 2007 privind posibilele ajutoare de stat acordate Automobile Craiova în cadrul procesului de privatizare a fost primită cu o relativă uşurare atât de partea română, cât şi de oficialii Ford, care se temeau de întârzieri mai mari. Surprinzător însă, la numai câteva zile după anunţarea deciziei, apele au început din nou să se tulbure. Comisia Europeană a solicitat Guvernului să recupereze 26.928.000 de euro de la Automobile Craiova, sau orice altă entitate care i-ar succede,  sumă care reprezintă, potrivit oficlialilor europeni, ajutor de stat ilegal acordat la privatizarea constructorului auto. Reacţia reprezentanţilor companiei americane la auzul acestei veşti a fost cât se poate de tranşantă. „Ford a semnat un contract de privatizare cu AVAS pentru cumpărarea a 72,4% din pachetul pe care AVAS îl deţine la Automobile Craiova. Pentru acest pachet de acţiuni, noi ne-am angajat să plătim 57 de milioane de euro. Preţul rămâne neschimbat. Nu vom plăti pentru acest pachet de acţiuni nici un cent în plus“, a declarat, pentru Capital, Nadia Crişan, directorul companiei McGuireWoods România, consultantul Ford pentru această afacere.

De cealaltă parte, premierul Tăriceanu nu şi-a putut ascunde iritarea: „Comisia apreciază că ar fi vorba de un ajutor de stat, dar, în fapt, noi am avut o singură ofertă, cu un preţ. Era mai bine să vindem uzina pentru a produce hârtie igienică sau pentru a construi un complex de magazine? Când toată Europa vorbeşte despre locuri de muncă, se consideră că noi distorsionăm competiţia. Ce vrea Comisia, noi să producem nasturi, iar alţii avioane şi automobile?“.

Patru luni pentru a recupera banii

Oficialii de la Bruxelles consideră că guvernul român a stabilit în negocierile cu Ford un preţ mai mic decât cel al pieţei, impunând prin contract investitorului să menţină un număr minim de angajaţi, să producă un număr minim de maşini şi să nu vândă sau să schimbe obiectul de activitate al uzinei. Neelie Kroes, comisarul european pentru Concurenţă, consideră că „impunerea de condiţii în ceea ce priveşte o privatizare duce, de regulă, la scăderea preţului de vânzare, astfel încât statul pierde venituri, iar activitatea privatizată dobândeşte un avantaj selectiv. Comisia sprijină dezvoltarea regională, însă acest lucru nu trebuie să ducă la denaturarea concurenţei“. Răspunzând solicitării revistei Capital de a lămuri câteva aspecte din comunicatul Comisiei Europene, Kroes a declarat, prin intermediul ofiţerului său de presă, Audrey Lemonnier, că „Guvernul român are la dispoziţie numai patru luni pentru a recupera banii“. Referindu-se la clauzele contractuale impuse de statul român grupului american, Neelie Kroes a afirmat că „CE a decis că aceste condiţii nu sunt compatibile cu regulile ajutorului de stat acceptat în UE“. Prin urmare, în accepţiunea noastră, aceste clauze ar trebui să fie eliminate din contract. De cealaltă parte, Nadia Crişan, reprezentantul consultantului Ford, a declarat pentru Capital că „nu ne aşteptăm ca acest contract să sufere modificări“, şi asta în ciuda faptului că Ford ar putea scăpa de penalităţile impuse de statul român dacă nu ar atinge obiectivele impuse. Dar asta ar însemna şi ca Ford să accepte plata celor 27 de milioane de euro, considerate ca fiind ajutor de stat.

AVAS nu se grăbeşte

În timp ce Nadia Crişan susţine că „interesul Ford este să finalizeze tranzacţia cât mai curând. Atâta timp cât ne putem îndeplini acest deziderat, suntem deschişi la opţiuni care sunt conforme cu decizia CE şi cu legislaţia din România“, oficialii AVAS aşteaptă informaţii suplimentare de la Bruxelles. „Avem o nelămurire legată de modul în care Comisia Europeană a calculat cuantumul ajutorului de stat şi, pentru a nu greşi şi altădată, vrem să avem şi viziunea CE. Noi nu contestăm decizia şi, aşa cum a anunţat deja Guvernul, o vom pune în aplicare, dar vrem să vedem ce obiecţii au avut şi cum putem recupera ajutorul de stat“, a declarat vicepreşedintele AVAS, Constantin Botez.

Cum şi dacă va recupera AVAS ajutorul declarat ilegal de Comisia Europeană rămâne de văzut, mai ales că premierul deja se gândeşte la sisteme de compensare. El a declarat că există posibilitatea ca Ford să nu plătească cele 27 de milioane de euro, iar statul român, care a notificat Bruxelles-ul în privinţa unui ajutor regional pentru compania americană, să scadă din valoarea acestuia suma impusă de CE. Deşi am încercat să aflăm dacă asta nu ar însemna doar o mascare a ajutorului de stat ilegal într-unul regional, atât AVAS, cât şi Sebastian Vlădescu, preşedintele comisiei de privatizare, au refuzat să comenteze. La rândul său, Audrey Lemonnier a declarat că „în privinţa ajutorului regional, CE nu a luat încă nici o decizie“.

Specialişti în astfel de tranzacţii au explicat că ajutoarele regionale nu pot fi avizate până ce nu va fi recuperată suma impusă de CE. Între timp, la cele 27 de milioane se adaugă dobânzile aferente perioadei dintre semnarea contractului şi data la care suma va fi plătită. Sursele citate consideră că nu există nicio posibilitate ca viitorul deţinător al Automobile Craiova să evite plata în cele patru luni.

Data: 29 februarie 2008