Mulți români se așteptau ca vehiculul produs de Ford la Craiova să fie unul cu preț redus, destinat în special piețelor emergente. Ei bine, prezentarea făcută la Salonul Auto de la Geneva demonstrează că Fordul „made in România“ nu va fi o mașină ieftină, ci una plină de tehnologii noi și destul de costisitoare. Dacă luăm în calcul doar ranforsarea ușilor, unde au fost utilizate materiale de înaltă rezistență, și sistemul care permite glisarea portierelor din spate, este limpede că B-Max nu poate fi un vehicul low cost.
De altfel, conform lui Roelant de Waard, vicepreședinte al Ford Europa pe probleme de marketing și vânzări, „pentru preț ar trebui căutată media dintre Fiesta și C-Max“. Și cum Ford Fiesta costă între 11.950 de euro și 15.750 de euro, iar C-Max între 17.750 de euro și 24.500 de euro, ar părea că prețul viitorului monovolum trebuie căutat în jurul sumei de 14.000 de euro.
Model pentru piețe mature
„Cele mai mari piețe pentru monovolume și modele de clasă B sunt Franța și Italia. Prin urmare, acestea vor fi și principalele piețe pentru B-Max. Dar ne așteptăm să vindem bine și în Germania sau Marea Britanie. Nu știu cât din producție va rămâne în România, depinde de piață“, a declarat de Waard, explicând că noul Ford este un model global și nicidecum dedicat zonei estice a Europei.
În plus, oficialul Ford consideră că succesul modelului va fi generat în special de caracteristicile sale, evitând să menționeze prețul ca atu. „Cred că am reușit să facem o mașină cu un spațiu interior de invidiat fără a renunța la aspectul exterior. În mod normal, asta se întâmplă când construiești un monovolum.
Designul lui B-Max va fi foarte important în lupta cu principalii concurenți (n.n. – Opel Meriva, Honda Jazz, Citroën C3 Picasso, KIA Venga, Nissan Note sau Hyundai ix20). Tot ca atu al noului Ford trebuie menționată noua familie de motoare EcoBoost care sunt foarte eficiente, având un consum mic, putere suficientă și emisii reduse de CO2“, spune Roelant de Waard.
Tot la capitolul atuuri trebuie menționate și dotările promise de americani, peste media clasei. Deși pare greu de crezut, având în vedere că mașina nu dispune de montanți centrali, cei de la Ford sunt convinși că B-Max este la fel de sigur ca un model convențional.
Două tipuri de clienți
Pe lângă faptul că toate caracteristicile viitorului B-Max demonstrează că direcția aleasă de Ford nu are nicio legătură cu cea în care a mers până acum Dacia, și tipurile de clienți cărora li se adresează noul model sunt cu totul altele. „Cred că vom avea două tipuri de cumpărători. Mai întâi este vorba despre clienții care vor veni de la Fiesta și de la clasa acesteia.
Este vorba despre cei care, din diferite motive, au nevoie de o mașină care oferă mai mult spațiu. Și, pentru că Fiesta este apreciată foarte mult pentru design sau dinamism, vorbim aici despre persoane care nu vor să ajungă la destinație într-o «cutie plictisitoare», ci într-un vehicul modern și stilat.
Cea de-a doua categorie de clienți este aceea a persoanelor care schimbă un vehicul de segment C sau D cu unul mai mic. De exemplu, un posesor de Focus sau Mondeo care nu mai are nevoie de o mașină atât de mare. Pentru că acești clienți vin de la clase superioare și sunt obișnuiți cu luxul, ei doresc ca și noua mașină să aibă dotări de top. Acești clienți nu vor accepta niciodată un vehicul ieftin. Tocmai de aceea ne-am asigurat că B-Max va avea dotări superioare“, a încheiat Roelant de Waard. Cert este că, după modelele de test care vor ajunge pe şosele în această vară, anul viitor Ford B-Max va putea fi şi comercializat.

Valoarea Ajutorului de stat a întârziat semnarea noii anexe a contractului de privatizare
După ce au anunțat amânarea termenelor prevăzute în primul contract, oficialii Ford se așteptau să semneze o nouă variantă până la sfârșitul anului trecut. Totuși, nici până în martie nu au ajuns la un consens total cu negociatorii români.
„Avem nevoie de ceva mai mult timp decât ne așteptam pentru a ajunge la o înțelegere cu statul român în privința ajutoarelor de stat pentru proiectul de la Craiova. Ideile Guvernului român sunt puțin diferite de ale noastre“, ne-a declarat Wolfgang Schneider (foto), vicepreşedinte pe probleme guvernamentale şi de mediu al Ford Europa.
Conform acestuia, Guvernul a înțeles motivele care au întârziat cu mai mult de un an proiectul de la Craiova, „în condițiile crizei economice fără precedent“, însă dorește o reducere a ajutorului acordat. Oficialul Ford a explicat că, în timp ce compania americană dorește să rămână la plafonul stabilit împreună cu Comisia Europeană în privința ajutoarelor de stat pentru dezvoltare regională și pentru pregătirea forței de muncă, în valoare totală de 200 milioane de euro, partea română solicită o reducere a acestora.
„Se discută acum două teme: ajutorul pentru investiții aprobat de CE (în valoare 143 milioane de euro pentru cele 675 millioane euro pe care Ford s-a angajat să le investească la Craiova), decizie pe care statul român a transpus-o deja în legislația internă, și decizia privind ajutorul pentru formare profesională (57 milioane euro), care trebuie transpusă cât mai curând în legislația din România, cel mai probabil, printr-o ordonanță de urgență“, a detaliat vicepreședintele Ford.
„Oricum, prin aprilie vom semna actul adițional. Ceea ce trebuie reținut este că vom investi, fără doar și poate, 675 milioane de euro până la finalul anului 2012 și că, după aceea, vom mai face și alte investiții. Unele majore. În timp, vom investi peste un miliard de euro în România“, spune Schneider.
Exlusiv online:

Concurența indică prețul

Aflat la prezentarea oficială a noului Ford B-Max, fostul prim-ministru Călin Popescu Tăriceanu a declarat pentru Capital că știa de ani buni ce mașină va fi produsă la Craiova. „Nu în termeni de design ci în termeni de categorie”, a spus Tăriceanu.
„De când am semnat contractul pentru privatizarea uzinei am vrut să am asigurarea că acest model se va produce numai în România într-un volum minim de 300.000 de exemplare pe an”, a spus Tăriceanu.
„Fabrica își va adapta producția în funcție de piață. Mie modelul îmi place. În privința prețului, vă sfătuiesc să vă uitați la concurență. Prețul concurenților direcți este foarte important când se lansează un model nou. Oricum, dacă vă uitați atent la B-Max, vorbesc de design, soluții tehnice și calitate, mașina «se duce» către segmentul premium. Nu este o mașină premium, dar este foarte aproape. Fiind un «sub-premium» nu va putea fi poziționată ca preț foarte jos. Deci, putem uita ideea că mașina Ford este o mașină ieftină, populară”, a încheiat fostul prim-ministru care are și afaceri în zona comerțului cu automobile prin compania ATS.
Privind la concurenții direcți se poate observa că majoritatea au prețuri care pornesc de la 13.000 – 14.000 de euro, valoare care reiese și din indicațiile mai mult sau mai puțin vagi ale lui Roelant de Waard, de la Ford. Astfel, Opel Meriva costă între 14.070 euro și 19.955 euro, prețul lui Citroen C3 Picasso pornește de la  12.750 euro, iar cel al modelului KIA Venga de la 14.349 euro dacă nu luăm în calcul actuala promoție (12.802 euro). Pe piața europeană, liderul segmentului este Opel Meriva care a fost comercializat anul trecut în 104.323 exemplare.