Daca luam in calcul si informatiile detaliate solicitate din 2016 prin declaratia 394, in special  cele referitoare la persoanele neinregistrate in scopuri de TVA sau tranzactiile cu persoanele nerezidente, putem trage concluzia ca Fiscul va pune lupa pe schemele de optimizare fiscala cu microintreprinderi si PFA, optimizari intragrup si transferuri de profituri catre companii of-shore.

O atentie deosebita in cadrul acestor scheme de optimizare trebuie acordata definitiei afilierii potrivit careia pot fi considerati afiliati chiar si cei care realizeaza majoritatea tranzactiilor cu o singura companie.

In aceste conditii, majoritatea companiilor vor trebui sa isi restructureze tranzactiile intragrup, tinand cont de implicatiile fiscale, astfel incat sa diminueze cat mai mult impactul negativ.

Chiar daca obligatia de a avea intocmit dosarul preturilor de transfer intervine din 2017 doar pentru marii contribuabili care au tranzactii cu afiliatii peste anumite plafoane, majoritatea companiilor care au tranzactii cu afiliati sau care au clienti/furnizori unici vor trebui sa intocmeasca dosarul inca din acest an.

Pentru a intelege mai clar abordarea autoritatilor, am adunat cateva informatii esentiale. Sa le luam pe rand:

1. In comunicatele referitoare la colectarea veniturilor bugetare, preturile de transfer au ajuns sa fie mentionate de Fisc, drept cauze principale ale evaziunii, alaturi de TVA si accize.

2. In ultimul raport al Curtii de Conturi – si stim importanta pe care o are aceasta institutie pentru functionarii publici – se recomanda dispunerea masurilor operative pentru responsabilizarea personalului cu atributii in analiza si controlul preturilor de transfer.

3. ANAF vrea sa cumpere, conform unui anunt de participare din SEAP, servicii de acces la o baza de date care va contine informatii despre aproximativ 120 milioane de companii, localizate in 200 de state de pe toate continentel Printre altele, vrea acces la date despre grup (diagrama grupului, sucursale, filiale, sedii permanente etc), afiliati pe categorii de detineri, directe si indirecte, procent din detineri, actionariat si consiliu de administratie, cu prezentarea tuturor interpusilor pana la detinatorul final.

De retinut Inainte de a ajunge la verificarea dosarului si a corectitudinii intocmirii acestuia, Fiscul va verifica, in primul rand, daca tranzactiile sunt reale (conform art 11 din Codul fiscal), daca sunt aferente activitatii si daca le poate fi dovedita necesitatea. Daca aceste conditii nu sunt indeplinite, orice fundamentare a pretului va fi inutila, pentru ca tranzactiile nu vor fi luate in considerare la calcularea impozitelor si a taxelor in Romania.

Mai multe detalii pe contexpert.ro

Autor:
Andreea Steinhart, PARTNER CONTEXPERT
Eugenia Ion, TAX MANAGER CONTEXPERT
 

Te-ar putea interesa și: