Ei recalculeaza impozitul cu 25%. Firma are oficial de partea ei doar textul vag al ordonantei. Norme interne secrete ale fiscului ii dau dreptate, dar acestea sunt in mainile inspectorilor.
Astfel, firma se trezeste ca datoreaza sume de trei ori cat tot castigul intr-un an: 682 milioane lei, aproape jumatate din venituri si de trei ori diferenta venituri-cheltuieli (158 milioane lei). In opinia fiscului, e deja falimentara, cu peste 400 de milioane pierderi.
Prin rastalmacirea legislatiei, 240 de mii de firme potential incadrate in categoria microintreprinderilor pot fi luate la bani marunti, penalizate si chiar falimentate prin controale dupa ureche. „In conditiile in care este foarte greu sa contesti rezultatele controlului fiscal, sunt firme care ar da oricat pentru o versiune clara, oficiala a legii”, spune expertul contabil Nicolae Grigorescu. Cei patiti ar da si 1.000 de dolari pe norme, numai sa poata lupta de pe pozitii egale cu fiscul.
O lovitura sub centura primesc toate firmele. Aceleasi norme para-legale stabilesc: „investitiile care au aceeasi sursa de finantare, imprumuturile, creditele si alte surse de aceeasi natura, nu beneficiaza de reducerea cu 50% a impozitului pe profit” (Legea nr. 189/2001). Nu exista nici o justificare legala a acestei interpretari.
Normele interne rad si facilitatile din zonele defavorizate, desi acest lucru nu apare clar stipulat in nici o lege. Motivul invocat de „Norme”: „Ordonanta nr. 24/2001 nu prevede facilitati de natura scutirii impozitului pe venit”. Singurele facilitati anulate oficial sunt cele stabilite de Legea nr. 414/2002, care pune impozit pe investitiile microintreprinderilor, semnaleaza expertul contabil Carmen Chicos. Dar nici aceasta lege nu clarifica situatia microintreprinderilor in zonele libere sau defavorizate.
Fiscul mai are o sansa in a isi reabilita imaginea: sa publice toate normele secrete. Altfel, nici cele mai inalte demisii nu-i mai spala obrazul.