Asa cum precizam in numarul trecut al revistei noastre, compania MEMRB International a efectuat recent un studiu calitativ cu privire la obiceiurile de utilizare si cumparare a produselor de machiaj, cu accent pe marcile care au cea mai mare penetrare pe piata. Studiul a fost realizat pe un esantion de 600 de persoane, rezidente in opt orase mari ale tarii.
O importanta concluzie a cercetarii este ca sistemul de vanzare door-to-door a prins foarte bine in Romania. Posibilitatea de a plati in rate, existenta concreta, nu numai teoretica, a testerelor si faptul ca se pot face comenzi dupa cataloage permanent innoite, sunt doar cateva dintre avantajele apreciate de piata. In plus, serviciile sunt personalizate, iar raporturile directe dintre producator si consumator optimizeaza durata de reactie a celui dintai la nevoile reale ale celui de-al doilea.
Sistemul creeaza nevoia de produs, o constientizeaza. De aceea, calitatea este un criteriu important care garanteaza repetarea vanzarii. Iar costurile mici de distributie in valoarea produsului nu fac decat sa conduca la o crestere a calitatii.
Utilizatoarele marcii Oriflame sunt distribuite relativ uniform in ceea ce priveste grupele de varsta, de venit si de studii. Din cercetarea realizata de MEMRB International, rezulta ca acest brand este folosit mai mult in Timisoara decat in celelalte sapte orase monitorizate.
Asa cum era de asteptat, cele mai multe femei care folosesc cosmetice Farmec locuiesc in Cluj-Napoca. Utilizatoarele apartin mai ales grupei de varsta 45-55 de ani, grupelor de venit scazut si nivelurilor inferioare de studii. Precizam insa ca a fost utilizat un esantion extrem de mic: in acest caz, 59 de respondente din numai opt orase, femei care au declarat ca utilizeaza produse Farmec in mod regulat.
Gradul de utilizare a marcii Ruby Rose este mai mare in sudul tarii, mai ales in Constanta si Ploiesti. Utilizatoarele sunt preponderent persoane cu varsta cuprinsa intre 16-24 si 35-44 de ani, apartinand mai ales nivelurilor inferioare de venit si de studii.
Avon este o marca folosita cel mai mult in Timisoara, iar consumatoarele apartin in principal grupei de varsta 16-34 de ani si grupelor de venit mediu spre ridicat.
Conform studiului mentionat, si Margaret Astor este o marca puternica in orasul de pe Bega. Utilizatoarele au, de regula, intre 25-34 ani si niveluri ridicate de venit si de studii. Trebuie mentionat ca si in cazul acestei marci avem de-a face cu o baza mica (55 respondente).
O arma fara gloante
Jumatate din femei iau decizia de cumparare inainte de a merge la magazin, iar cealalta jumatate chiar la locul de achizitie.
In 50% din cazuri, fardurile sunt cumparate din magazinele specializate, iar in 34%, de la distribuitori directi. Calitatea, in general, este cel mai important criteriu luat in considerare in momentul achizitiei. Se asteapta, de asemenea, de la aceste produse sa se intinda bine si sa ofere un grad ridicat de protectie impotriva factorilor de mediu, dar si culoarea/nuanta joaca un rol important in alegerea marcilor.
Produsele de fardare constituie cel mai interesant segment al cosmeticii. Piata este foarte dinamica, mai ales ca femeile prefera, in momentul achizitiei, sa aleaga cel putin intre doua – trei marci diferite.
Poate tocmai de aceea, o multime de firmulite invadeaza piata cu produse no-name, fara elemente de identificare si termene de valabilitate, vandute, de regula, in chioscuri si pe tarabe, la preturi atat de mici, incat nu se justifica nici costul ambalajului.
Cu toate acestea, Romania se lauda cu cea mai moderna Lege a cosmeticelor dintre statele in curs de aderare la UE, o arma in mana fabricantilor si importatorilor oficiali in lupta cu produsele contrafacute. O arma careia, deocamdata, ii lipsesc gloantele.