A rămas mai puțin de o lună până când Fiscul nu va mai primi decât varianta online a declarației unice, care trebuie depusă lunar de către toți angajatorii din România. Cu toate acestea, nici măcar jumătate dintre contribuabili nu și-au procurat încă certificate digitale calificate, fără de care depunerea actelor oficiale la instituțiile statului nu este posibilă, potrivit reprezentanților Fiscului.

Formularul 112 privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența persoanelor asigurate a fost introdus de la începutul acestui an și a înlocuit cu o singură declarație la Fisc trei drumuri: la administrația financiară, Casa de Pensii și Casa de Sănătate. Legea impune ca regulă depunerea declarației online, pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), începând cu declarațiile pentru luna ianuarie 2011, însă prevede, ca excepție, și posibilitatea depunerii pe suport de hârtie, la ghișeele administrațiilor financiare, timp de încă șase luni. Astfel, derogarea expiră în curând, și declarațiile aferente lunii iunie, care au ca termen 25 iulie, vor trebui depuse pe internet.

O singură persoană reprezintă mai multe firme

Oficialii ANAF spun că nu vor face derogări de la regulă. Faptul că firmele sunt conștiente de acest lucru îl demonstrează creșterea, în ultima perioadă, a numărului de solicitări pentru obținerea certificatelor digitale de la cei trei furnizori acreditați, CertSign, DigiSign și TransSped. "Există un aflux de cereri.
Estimăm că numărul total de persoane care vor achiziționa certificate digitale este de aproximativ 100.000, care vor depune declarațiile pentru cei circa 480.000 de contribuabili vizați de această obligație", a declarat, pentru Capital, Adrian Floarea, directorul de vânzări al CertSign.
Semnătura electronică se eliberează pentru o persoană fizică, aceasta având posibilitatea să reprezinte la Fisc un număr nelimitat de societăți. În prima lună de la aplicarea noului sistem, și-au depus declarația 112 pe internet numai circa 46.000 de firme, față de aproape 380.000 la ghișeu, conform datelor ANAF. Nici în lunile care au urmat, numărul celor care au ales varianta online nu a crescut suficient de mult. Însă, din estimările companiilor care eliberează dispozitivul, 65%-70% dintre contribuabilii care trebuie să-și ia un certificat digital până luna viitoare fie și l-au achiziționat deja, fie sunt în plin proces. Furnizorii se pregătesc să acopere circa 30.000-35.000 de cereri de semnături digitale.

Certificatul digital se obține în zece zile

De când o persoană se adresează unui furnizor și până când Fiscul înrolează certificatul digital în sistem trec între opt și zece zile. Astfel, cei care renunță mai greu la ghișeu trebuie să demareze obținerea semnăturii digitale până cel târziu pe 14 iulie. Dispozitivul costă aproximativ 60 de euro la emitere, după care se reînnoiește anual cu aproximativ 37 de euro. Chiar dacă suportă niște costuri, firmele sunt conștiente de avantajele noului sistem. "Am plătit niște bani, dar economisesc mai mult: nu mai printez multe foi, nu folosesc tonner la imprimantă, nu mai consum benzină pentru deplasarea prin oraș între administrațiile financiare și câștig timp, deoarece nu mai stau la cozi", spune Albert, un contabil din București care depune declarațiile pentru câteva zeci de firme.

"Suntem abia la început de drum. Etapa următoare este să putem discuta virtual cu toți contribuabilii, să nu ne limităm la declarații", ne-a spus Mihai Gogancea-Vătășoiu, vicepreședinte ANAF. Oficialii Fiscului îi sfătuiesc pe angajatorii care încă nu și-au cumpărat certificat digital calificat să se grăbească să și-l procure din timp. Ei avertizează că, din luna iulie, o firmă care nu va depune formularul 112 pe internet nu-l va putea depune deloc la Fisc. Iar amenzile pot fi usturătoare: de la 500 lei până la 1.000 de lei, în cazul persoanelor fizice, și de la 1.000 la 5.000 de lei pentru companii. Un contribuabilul care nu depune mai multe luni la rând declarația 112 va fi declarat inactiv.

60 de euro este prețul, cu TVA, pe care trebuie să-l plătească fir­mele pentru achiziționarea kitului complet pentru un cer­tificat digital califi­cat, valabil un an.