Capital: Domnule preşedinte, care sunt principalele obiective ale mandatului dumneavoastră?
Daniel Tudor:
Deşi poate părea un laitmotiv, mi-am propus să rezolvăm cât mai repede problema reclamaţiilor, care sunt în continuă creştere, şi a modului deficitar în care unii asigurători îşi onorează obligaţiile de plată, în special pe segmentul RCA. În strânsă legătură cu acest aspect este şi modul în care societăţile de asigurare şi service-urile auto îşi respectă reciproc obligaţiile stabilite prin convenţiile încheiate între ele, fapt care, în ultimă instanţă, afectează asiguraţii şi păgubiţii.
Deşi sunt conştient că aceste probleme nu se pot rezolva peste noapte, în cele cinci săptămâni de când sunt preşedintele CSA, deja am avut o serie de acţiuni şi am luat unele măsuri care, suntem convinşi, vor duce în direcţia cea bună.
În primul rând, am avut discuţii cu majoritatea asigurătorilor şi în special cu cei care practică RCA, dar şi cu asociaţiile service-urilor auto, pentru a afla care sunt problemele stringente în această zonă. În același timp, am convocat la discuţii factorii de decizie ai societăţii Euroins şi s-a stabilit ca aceasta să accelereze plăţile restante către asiguraţi, păgubiţi şi service-urile auto şi, totodată, să facă o infuzie de capital social. Am constatat o atitudine pozitivă din partea acestora, fapt care creează premisele ameliorării situaţiei curente.
Ca fost asigurător şi unul dintre fondatorii UNSAR, pot să vă spun că îmi doresc ca asociaţiile profesionale din domeniul asigurărilor să joace un rol mai activ în dezvoltarea pieţei, să fie mai implicaţi în promovarea necesităţii asigurărilor şi educarea publicului. Sunt convins că, alături de rezolvarea problemelor legate de modul de despăgubire, vom reuşi să recâştigăm încrederea oamenilor în asigurări, că ei vor înţelege mai bine cum funcţionează şi de ce este util să fii asigurat. Am avut discuţii în acest sens cu reprezentanţii UNSAR, şi un prim pas în această direcţie ar fi să facă demersuri pentru a permite ca preşedinţia asociaţiei să poată fi deţinută de o persoană care nu este în acelaşi timp şi manager al unei societăţi, astfel încât să aibă timpul fizic necesar pentru a reprezenta interesele tuturor membrilor săi cât mai eficient.
Nu în ultimul rând, îmi doresc să eficientizăm şi să flexibilizăm activitatea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, inclusiv prin reducerea birocraţiei în relaţia cu asigurătorii şi intermediarii în asigurări, pentru că, provenind din piaţă, m-am confruntat cu unele probleme şi din acest punct de vedere şi văd lucruile într-o altă manieră.

Capital: Intenţionaţi să modificaţi legislaţia în zona poliţelor RCA?
DT:
Pentru început, avem în dezbatere cu reprezentanţii pieţei un proiect de norme care vizează introducerea unui mod unitar de calcul al tarifelor RCA, pe categorii de riscuri, şi nu pe categorii de vehicule ca în prezent. Practic, nu va fi o schimbare radicală, pentru că şi în prezent asigurătorii îşi segmentează puternic tarifele nu numai în funcţie de categoriile de vehicule, ci şi de profilurile de risc ale proprietarilor, rezultate din experienţa proprie.
CSA doreşte numai ca aceste calcule să fie făcute cu un anumit nivel de încredere şi cu respectarea principiilor actuariale general acceptate, astfel încât cuantumul rezultat al tarifelor RCA să fie corect şi suficient pentru acoperirea tuturor riscurilor asumate şi a cheltuielilor aferente. Atât asiguraţii, cât şi asigurătorii trebuie să înţeleagă că un tarif calculat incorect va pune asigurătorul, la un moment dat, în dificultate de a plăti despăgubirile cuvenite păgubiţilor.
Aceasta nu înseamnă că CSA impune un anumit nivel de primă, ci, în continuare, tarifele de primă RCA vor fi stabilite exclusiv de către asigurători în funcţie de rezultatele proprii înregistrate pentru această formă de asigurare şi strategia de vânzare.
O altă modificare în această zonă, pe care de altfel am şi aprobat-o în Consiliu, se referă la schimbarea modelului de vinietă care se eliberează împreună cu asigurarea RCA. Noul model al vinietei aferent asigurării RCA nu se va mai lipi ca în prezent, ci se va desprinde din poliţă şi se va afişa într-un buzunar de plastic în parbriz. Am propus această schimbare întrucât am constatat că sunt asiguraţi care nu îşi afişează vinietele în parbriz, deşi potrivit legislaţiei în vigoare trebuie să o facă, acuzând că modelul folosit în prezent împiedică vizibilitatea sau că se dezlipeşte greu atunci când trebuie să o înlocuiască, la reînnoirea poliţei sau la schimbarea parbrizului.
Apreciem că modificarea vinietei va avea ca efect şi o scădere a costurilor de achiziţie pentru asigurători, cu atât mai mult cu cât am eliminat şi obligaţia acestora de a o tipări numai la Imprimeria Naţională.
În continuare, căutăm soluţii pentru a îmbunătăţi legislaţia privind RCA, mai ales în ceea ce priveşte lichidarea daunelor şi plata despăgubirilor.

Capital: În acest moment, desfăşuraţi controale la societăţi de asigurare din România? Căutaţi ceva anume? La ce concluzii aţi ajuns?
DT:
Da, avem în derulare controale la două societăţi de asigurare, la Astra şi Carpatica, acţiuni care au fost planificate încă de la începutul anului.
Fiind controale periodice, acestea vizează întreaga activitate a celor două societăţi conform tematicii aprobate de Consiliul CSA, şi nu nişte aspecte punctuale. Cu siguranţă, ne concentrăm însă asupra verificării modului de constituire a rezervelor tehnice de plată a dosarelor de daună şi, nu în ultimul rând, de gestiune a riscurilor care ar putea afecta rezultatele financiare şi capacitatea de plată a despăgubirilor cuvenite asiguraţilor şi păgubiţilor.

Capital: Intenţionaţi să reasiguraţi fondul de garantare? Riscul unei posibile insolvenţe pe piaţa asigurărilor a crescut.
DT:
Recent, s-a vehiculat ideea că, în cazul unui cutremur, vor fi societăţi de asigurare care nu vor putea să plătească despăgubirile, lucru care evident ar afecta asiguraţii. Vom analiza contractele de reasigurare pe care le au societăţile în comparaţie cu nivelul riscurilor asumate prin poliţele de asigurare pe care le au în portofoliu, dar acest proces este de durată, pentru că trebuie corelate multe informaţii. De durată va fi şi suplimentarea reasigurării de către asigurători, dacă va fi necesar.
În aceste condiţii, securizarea disponibilităţilor Fondului de garantare este soluţia cea mai rapidă pentru a ne asigura că interesele asiguraţilor sunt protejate în caz de cutremur şi pentru a elimina orice supoziţii privind incapacitatea de plată a pieței asigurărilor în caz de producere a unei asemenea calamităţi naturale.
Deja se poartă discuţii pentru securizarea Fondului printr-o poliţă de asigurare împotriva riscului de intrare în procedură de insolvenţă a asigurătorilor, ca urmare a producerii unui cutremur, şi intenţia noastră este să se obţină o acoperire de circa un miliard de euro. Desigur, la fel ca orice poliţă, şi aceasta va avea un cost, pe care trebuie însă să îl plătim spre binele asiguraţilor.

Capital: Unde se poziţionează CSA în conflictul dintre service-uri şi societăţile de asigurare?
DT:
Am avut recent discuţii cu principalele asociaţii ale service-urilor şi dealerilor auto şi cu câteva societăţi de asigurare, pentru a afla care sunt deficienţele în modul de colaborare pe care şi le reproşează reciproc. Am observat o atitudine pozitivă din ambele părţi şi o disponibilitate de a rezolva problemele astfel încât să diminuăm starea de nervozitate şi neîncredere care, în cele mai multe cazuri pe bună dreptate, există la nivelul păgubiţilor. S-a stabilit să ne fie puse la dizpoziţie propuneri de modificare a legislaţiei în domeniul RCA, pe care le vom lua în considerare numai în condiţiile în care ele nu favorizează numai una dintre părţi şi, cel mai important, numai dacă nu îi defavorizează pe păgubiţi.

Profesionist cu state vechi

- În vârstă de 55 de ani, Daniel Tudor are o vastă experienţă în asigurări. El a condus mai multe companii din domeniu, între care Roumanie Assurance International SA şi ARDAF Asigurări, unde a ocupat poziţia de preşedinte/director general.  
- Tudor a fost, se pare, principalul artizan al vânzării ARDAF către grupul ceh PPF. Acesta a părăsit însă compania în 2009, cu puţin timp înaintea fuziunii cu grupul Generali.
- Din 2009 a desfăşurat activităţi de consultanţă în domeniul asigurărilor. Din august 2012 este reprezentant al Asseseur Commune de Jette în comisia electorală. Este unul dintre fondatorii Uniunii Naţionale a Asigurătorilor din România din postura de preşedinte al RAI Asigurări, una dintre primele societăţi de asigurare cu capital străin ajunse în România chiar la începutul anilor ‘90.