Investigația vizează mai multe firme membre ale Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România(UNSAR), dar și publicația XPrimm, specializată în asigurări.  

În esență, spun sursele Capital,  este vorba despre o posibilă  acțiune concertată a asigurătorilor, membrii UNSAR, care vând RCA, în sensul practicării unor tarife ridicate.

Dintre companiile care au avut sau au licență pentru RCA doar City Insurance nu este membră UNSAR.  
Cu ajutorul datelor colectate de XPrimm la nivelul fiecărei companii din piață, asigurătorii ar fi acționat în așa fel încât să mențină tarife mari pentru asigurarea RCA. 

În plus, arată sursele citate, într-o a doua fază a investigației  a fost analizată și măsura în care firmele  au încercat să evite să ia în asigurare anumite categorii de vehicule(cele comerciale), în ciuda faptului că legea le interzice  să refuze clienții de RCA.  

Menționăm că, în perioada 2015-2016, imediat după ce Astra Asigurări(pe atunci lider al pieței) și-a pierdut licența, tarifele RCA au crescut la toate firmele de asigurare rămase în piață. În cazul transportatorilor, costul asigurării a crescut și cu 200%. 

După ce și Carpatica Asig  și-a pierdut licența, în vara lui 2016, a urmat o nouă rundă de scumpiri, fapt care a determinat plafonarea prin lege a tarifelor RCA. 

Întrebat de Capital, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a confirmat doar că investigația va fi finalizată în curând și că este vorba despre firme care vând RCA.  

 „Este vorba de o investigaţie deschisă acum doi ani. Suspectăm că prin intermediul asociaţiei UNSAR şi a publicaţiei Media Xprimm avea loc un schimb de informaţii între  companii. Este o investigaţie care se va termina în a doua jumătate a anului şi care se centrează pe companiile care au produse RCA. Dacă se constată încălcarea legii, companiile vor fi amendate între 0,5 şi 10% din cifra de afaceri. În momentul în care vorbim de o înţelegere sau o coordonare a comportamentului între companii concurente amenda este cu atât mai mare.”, a  declarat Chirițoiu, pentru Capital. 

 

O piață atipică, dominată constant de doar 2-3 jucători

Marea problemă a pieței asigurărilor RCA din România a fost și rămâne concentrarea ridicată, pe care a remarcat-o și Consiliul Concureneței în mai multe rapoarte. 

Practic, în toată istoria sa, piața de profil a fost dominată clar de doar unul-doi, cel mult trei jucători care au mizat pe prețuri atractive. 

Înainte de a intra în faliment, Astra Asigurări și Carpatica Asig au dominat piața RCA, în cazul vehiculelor comerciale, de exemplu,  ele având constant o cotă de peste  70%. Împreună cu Euroins, la nivelul întregii piețe, cota celor 3 depășea 60-70%.

După falimentele Astra și Carpatica și în contextul în care Euroins se afla sub plan de redresare a urmat o perioadă în care au crescut foarte mult Asirom și, apoi, City Insurance. La finalul lui 2017, doar City și Euroins aveau peste 60% din întreaga piață, iar împreună cu Asirom depășeau 70%. 

Raportat la numărul de polițe din portofoliu, City Insurance și Euroins, au mai mult de 70% din piață.