Cel mai bine, dupa aceasta restructurare guvernamentala, a iesit premierul Adrian Nastase, care are acum in subordine nici mai mult, nici mai putin decat 23 de agentii, autoritati, departamente si comisii nationale. Domeniile sunt dintre cele mai diverse. De la agentiile de reglementare din domeniul comunicatiilor, al energiei electrice sau al gazelor naturale, pana la Autoritatea pentru Privatizare sau cea pentru Protectia Consumatorilor. In felul acesta s-a reusit salvarea unor foste ministere, cum ar cel al Intreprinderilor Mici si Mijlocii sau cel al Tineretului si Sportului. Este greu de spus cum va reusi premierul Adrian Nastase sa coordoneze multimea de institutii din subordinea sa. Pe langa Guvern, este adevarat aflat acum intr-o formula ceva mai restransa, Adrian Nastase va trebui sa aloce foarte mult timp pentru a coordona nici mai mult, nici mai putin de 23 de agentii. Este clar ca, fizic, acest lucru este aproape imposibil. Doar avizarea acestora ar presupune o adevarata munca de Sisif. Desigur, s-ar putea replica faptul fiecare agentie, autoritate sau departament are cate un sef care se va ocupa indeaproape de activitate. Probabil ca, asa cum ne-a obisnuit in ultima vreme, premierul va interveni din cand in cand, cu indicatii pretioase facute la vreo videoconferinta cu prefectii sau in vreo vizita de lucru prin tara.

Scumpirea saptamanii
Accizele la alcool, tutun si motorina vor fi mai mari de luna aceasta. Guvernul a decis majorarea lor, incepand cu data de 1 iulie, printr-o ordonanta de urgenta adoptata in sedinta de miercuri. Astfel, pentru un hectolitru de alcool etilic sau de bauturi alcoolice distilate acciza creste de la 108,4 euro la 150 euro. Vestile sunt mai bune pentru producatorii si consumatorii de vin, pentru care Guvernul a decis reducerea accizei de la 0,55 euro la 0,3 euro/hectolitru. La 1.000 de tigarete se va calcula o acciza de 4,47 euro + 32% din pretul maxim de vanzare cu amanuntul declarat, fata de 2,42 euro + 33% din pretul maxim de vanzare cu amanuntul. O crestere importanta a fost aprobata si pentru acciza la motorina, de la 187 euro/tona la 221 euro/tona, in timp ce pentru benzina acciza va ramane nemodificata.

Imprumutul saptamanii

Romania si-ar putea repara o parte din drumurile nationale si judetene cu bani din Kuweit. Acordarea unui credit cu aceasta destinatie pentru tara noasrta, in valoare de 120 milioane de dolari, a fost discutata saptamana trecuta de premierul Adrian Nastase la o intalnire cu emirul Kuweitului, seicul Jaber Al Jaber Al Sabah, si cu seicul Sabah Al Ahmad Al Sabah, prim-viceprim-ministru si ministru al afacerilor externe. Acordul de imprumut va fi finalizat dupa ce conducerea Fondului Kuweitian de Dezvoltare Araba va analiza studiile de fezabilitate prezentate in luna mai de fostul Minister al Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, privind reabilitarea a 650 de kilometri de drumuri situate in nordul tarii. Romania a mai primit in 2001 din Kuweit un imprumut de 40 milioane de dolari pentru reabilitarea infrastructurii.

Teapa saptamanii
Textilele si parfumurile sunt cele mai vandute produse contrafacute de pe piata romaneasca, a aratat, saptamana trecuta, reprezentantul Asociatiei Europene Anticontrafacere (REACT) in Romania, Valentin Turcu. Un pulover marcat cu numele unei firme cunoscute, spre exemplu, ajunge sa se vanda cu 500-600.000 de lei, cu toate ca a intrat in tara cu 10.000 de lei. De multe ori, produsele contrafacute pot fi deosebite cu greu de cele originale, situatia fiind valabila mai ales in cazul electrocasnicelor. Firma care contraface un produs nu aloca fonduri pentru reclama si marketing, produce mai ieftin si uneori la nivel calitativ apropiat de produsul original. Problema contrafacerilor nu afecteaza doar Romania. Se estimeaza ca acestea reprezinta, in momentul de fata, 5% din comertul international.

Restrictia saptamanii
Guvernul i-a anuntat miercuri pe importatorii de motorina ca nu vor mai putea importa, incepand cu data de 1 august, produse care nu respecta standardele nationale (SR EN 590 la motorina si SR EN 228 la benzine). Importurile va trebui sa se conformeze si unei noi hotarari de guvern care stabileste limite minime pentru parametrii de calitate, precum si metodele de analiza pentru benzinele cu plumb si fara plumb care vor fi introduse in piata pana pe 1 ianuarie 2005. Conditiile tehnice impuse pentru motorina importata se refera la continutul de sulf, hidrocarburi aromate si benzen. Formalitatile vamale de import pentru benzina si motorina care nu corespund standardelor nationale se vor putea efectua numai la sase birouri vamale de control si vor fi conditionate de verificarea calitatii acestora in laboratoarele agreate de Directia Generala a Vamilor.