cu 2.200 de lei pe litru, iar motorina cu 2.300 de lei pe litru. Cresterea preturilor a fost de trei ori mai mare decat cea operata in luna mai si dubla fata de cea anuntata in ultimele zile ale anului trecut.Impactul imediat al scumpirii, evident in buzunarele soferilor, va fi urmat in lunile urmatoare de efectele pe care le vor resimti toate activitatile in care costul transportului are ponderi mari in costurile totale, precum si cele in care se folosesc produse petroliere ca materii prime.Daca pretul biletelor pe transportul in comun a crescut deja inainte de scumpirea carburantilor, pentru transportatorii particulari de persoane tarifele vor fi majorate in perioada urmatoare. Cresterea preturilor va fi insa mai mare in cazul transportului de marfuri. Alimentele si bauturile se vor scumpi si ele, insa o astfel de decizie va fi luata de producatori si comercianti doar in lunile urmatoare. Exceptie vor face painea si produsele de panificatie, unde pretul redus al graului va compensa cresterea costurilor de transport. Anul agricol bun ar trebui, potrivit oficialilor guvernamentali, sa contrabalanseze efectele celorlalte scumpiri, astfel incat acestea sa nu dea peste cap inflatia. Amenintarile pentru tinta anuala de inflatie vor fi insa greu de contracarat doar de stagnarea pretului painii.

Transporturile interne de marfuri, crestere „modesta”
Transportul marfurilor sufera direct datorita scumpirii petrolului. Recentele „ajustari” ale pretului carburantilor, operate de catre rafinarii, au scumpit motorina, lucru care se traduce pentru transportatori in costuri mai ridicate. „Motorina s-a scumpit cu 10%, ceea ce inseama o crestere a costurilor de cam 2,5%, daca luam in considerare o pondere medie de 25% in totalul cheltuielilor. O parte din cheltuielile suplimentare vor fi asimilate de catre operatori, dar o parte va fi suportata si de catre beneficiari, banuiesc ca raportul va fi egal, deci scumpirea serviciilor ar putea atinge 1,25%”, apreciaza Radu Dinescu, presedintele Uniunii Nationale a Transportatorilor Romani. Potrivit aceleasi surse, exista si transportatori eficienti, pentru care motorina reprezinta doar 20% din costuri. In cazul lor, scumpirea ar putea ajunge la doar un procent din actualul tarif. Bineinteles exista si transportatori ineficienti, in cazul lor motorina reprezentand peste 30% din costurile de operare. Cum piata interna devine tot mai competitiva, scumpirile vor reflecta tot mai mult factorii externi firmelor de transport de marfuri si mai putin ineficienta managementului. Daca „la intern” preturile vor inregistra o crestere modesta, in cazul curselor internationale scumpirea motorinei nu se va resimti in contravaloarea prestatiei. Transportatorii rutieri de marfuri nu vor mari preturile curselor internationale de transport de marfuri. „Piata este foarte dura afara, nu putem modifica tarifele fara sa pierdem din competitivitate”, spune Radu Dinescu.

Alimentele: scumpiri, la toamna
Pretul painii va ramane neschimbat dupa scumpirea carburantilor. Pentru ca fabricile de paine cumpara graul mai ieftin, scumpirea carburantilor se va compensa cu ieftinirea materiei prime. „Painea nu se va scumpi datorita cresterii cheltuielilor legate de transport. Costurile suplimentare vor fi absorbite de ieftinirea graului”, spune Aurel Popescu, presedintele Rompan, patronatul din industria de morarit si panificatie. Nici carnea nu se va scumpi datorita cresterii pretului carburantilor. „Ponderea combustibililor nu depaseste 1-2% din totalul costurilor de productie. Cred ca vom asista la o scumpire in doua, trei luni, dupa incheierea ciclurilor de productie, care asimileaza acum noile preturi la carburanti”, apreciaza Ilie Van, presedintele Uniunii Nationale a Crescatorilor de Pasari din Romania. Pe de alta parte, este posibil ca producatorii sa internalizeze aceste costuri, datorita unei eventuale scaderi a vanzarilor, determinata de scumpirea produselor. Scumpirea caburantilor se va observa si in cazul laptelui, insa din toamna. „Cheltuielile suplimentare cu transportul se vor vedea peste circa doua luni, cand procesatorii ar putea mari pretul cu circa 10%”, apreciaza Florin Popescu, presedintele patronatului din industria laptelui. Implicit se vor scumpi si produsele lactate. Costurile suplimentare, rezultate din scumpirea petrolului, vor veni in cazul uleiului „la pachet” cu alte cresteri, precum cele aferente energiei electrice si materiei prime. „Estimez pentru aceasta toamna o crestere a pretului uleiului de circa 4-5%, din care influenta carburantilor va fi de sub un procent”, aprecieaza Viorel Zichil, presedintele patronatului din industria uleiului, Ulprod. Ca regula generala, alimentele vor „prinde” si scumpirea ambalajelor din plastic.

Transportul de persoane creste cu zece procente
Directorul RATB, Traian Neghirla, afirma ca scumpirea recenta a motorinei influenteaza cu mai putin de un procent costurile de operare ale Regiei. Alte lucruri atarna mai greu in ecuatia cheltuielilor de la RATB: inflatia de 13% si scumpirea pieselor si materialelor cu 33%. De la 1 septembrie, pretul biletului RATB va creste cu 2000 de lei, ceea ce inseamna o crestere de 25%, iar un abonament lunar pe toate liniile urbane se va scumpi cu 10.000 de lei (un plus de 4%). Transportatorii privati de persoane spun ca scumpirea combustibililor ii loveste mai puternic decat pe transportatorii „de stat”. „Ma tem ca de la inceputul lunii vom fi nevoiti sa crestem pretul unei calatorii cu 10% pentru a ne acoperi pierderile” spune Liviu Pietrosaneanu, directorul societatii de Maxi Taxi Milenium, care opereaza curse de pana in 150 de kilometri in jurul Bucurestiului. Ioan Comus, directorul firmei C&I, apreciaza tot la zece procente nivelul scumpirii tarifelor. „Avem inca de saptamana trecuta preturi noi pentru cursele externe”, mai spune directorul C&I. Managerul general al firmei de transport Filaret, Valentin Alexe, afirma ca efectele scumpirii nu se vor observa imediat. „Deocamdata mentinem preturile, atat la intern, cat si pe cursele internationale. Cred ca abia peste o luna sau doua vom creste tarifele. Pe cursele externe scumpirea ar fi de cinci-zece euro, in functie de distanta”. Ca si in cazul transporturilor de marfuri, cursele interne sunt mai predispuse la scumpiri decat cele efectuate in afara tarii, datorita concurentei dure „de afara”.

Pretul maselor plastice „se gonfleaza” cu 5%
Scumpirea petrolului afecteaza si industria maselor plastice, ca prim cumparator de polietilena si polipropilena, care se obtin din titei. Toate ambalajele de plastic din industria alimentara, precum sticlele, navetele, paharele, foliile si sacii se vor scumpi cu cateva procente. „Deja importam materia prima cu preturi marite cu 5-10%”, spune Elena stefan, director de marketing la Munplast. Alte produse care se scumpesc sunt reperele industriale din material plastic si partile plastice din aparatura electronica si electrocasnica. „Propilena s-a scumpit cu 20% in ultima luna, fapt care se va reflecta inevitabil si in preturile noastre”, spune Ion Chifor, director tehnic la societatea Napochim din Cluj, producatoare de folii din PVC si produse de injectie. Potrivit acestuia, produsele din plastic obtinute de catre societate se vor scumpi in cateva luni, dar nu in aceeasi proportie in care a crescut pretul propilenei. „Produsele noastre nu sunt de prima necesitate, de aceea orice crestere de pret reduce numarul consumatorilor. Incercam deci sa limitam cresterile de pret prin reducerea costurilor”, a mai aratat Ion Chifor. „Asteptam de la 1 septembrie scumpirea pre-formelor din care realizam sticlele tip PET. In functie de noile oferte ale furnizorilor, este posibil ca si produsele noastre sa se scumpeasca. Producatorii acestor pre-forme au afirmat ca scumpirea materiei prime i-a obligat sa mareasca preturile”, spune si Luminita Moraru, administratorul firmei From Com din judetul Prahova.r
r
rCarburantii sunt o sursa de inflatier
rnPericolele pentru tinta anuala de inflatie de 9% nu vin numai dinspre scumpirea facturilor la energie electrica si gaze. Reflectat in multe dintre preturile de consum, pretul carburantilor reprezinta o amenintare la fel de serioasa. In ciuda avertismentelor transmise de mai multi analisti, Comisia Nationala pentru Prognoza sustine ca efectele asupra inflatiei nu se vor resimti decat anul viitor, in 2004 scumpirile la benzina si motorina fiind compensate de stagnarea preturilor la paine. rnPentru bugetul de stat, un pret mai mare al carburantilor nu este neaparat o veste proasta, putand aduce incasari mai mari din accize. De altfel, majorarea accizelor la produse petroliere, alaturi de cresterea importurilor, a contribuit la cresterea nominala a veniturilor din accize in primele cinci luni ale anului cu 50,1% fata de aceeasi perioada din 2003. Influente mai putin bune asupra deficitului de cont curent, care s-a adancit in prima parte a anului, au insa cresterile de cotatii petroliere si importurile cu valori majorate.rnPentru a contracara efectele cresterii record a pretului titeiului la nivel mondial, ministrul Economiei, Dan Ioan Popescu, a anuntat ca ar putea fi reduse taxele in industria petroliera, decizii similare fiind luate in Italia si Germania. Anuntul vine dupa ce conducerea rafinariei Rafo Onesti si actionarul principal al societatii au solicitat Guvernului sa reduca nivelul accizelor si sa elimine TVA la accize. Deocamdata, pentru o astfel de masura nu exista nici un proiect de act normativ elaborat la nivelul Executivului.rn
rn
rnPreturi record pe pietele mondialern
rn• Incidentele din Irak si problemele gigantului rus Yukos au facut ca pietele mondiale sa creada, in luna august, ca ne aflam in pragul unei crize a petrolului. Cifrele au dat fiori investitorilor. Chiar daca nu a atins pragul psihologic de 50 de dolari pe baril, pretul petrolului a ajuns totusi acum doua saptamani la 49,40 de dolari barilul, aceasta fiind cea mai ridicata valoare din cei 21 de ani de tranzactionare la bursa de marfuri din New York.rn
rn• Fata de inceputul anului, cand cotatiile nu depaseau 32 de dolari pe baril, cresterea este de peste 40%. Sperante pentru o reducere spectaculoasa in perioada urmatoare sunt destul de putine, in conditiile in care cererea ramane ridicata. Numai importurile Chinei, al doilea mare consumator dupa SUA, au crescut cu 40,7% in iulie fata de aceeasi perioada a anului trecut, iar India va importa in 2005 mai mult cu 11%. Statele din Organizatia Tarilor Exportatoare de Petrol (OPEC) produc deja la capacitate maxima. In fiecare zi, OPEC furnizeaza circa 30 de milioane de barili.rn
rn• Explozia preturilor a produs ingrijorare in majoritatea tarilor importatoare. Ministerul Finantelor din Japonia a inceput deja sa urmareasca efectul asupra economiei, iar oficialii Rezervei Federale Americane au transmis avertismente similare, cu toate ca au evitat sa se pronunte daca relansarea economica se afla in pericol. In SUA, rezervele sunt in scadere, iar cererea a urcat anul acesta cu 3,4%, acoperind in totalitate importurile din statele OPEC, in special din Arabia Saudita.rn
rn• Cotatiile petrolului nu au inceput sa scada decat la inceputul saptamanii trecute, dupa ce exporturile irakiene de petrol s-au restabilit, iar ingrijorarea ca va exista o criza a petrolului s-a atenuat. Martea trecuta, pretul scazuse pe piata americana sub 46 de dolari, iar joi ajunsese la 43 dedolari pe baril. Scaderea a avut loc si la Londra, pretul coborand sub 40 dolari pe baril.rn
rn• Influentate de incidentele din Irak si de evolutia cotatiilor petroliere au fost si bursele din Europa si SUA. Dupa ce cresterea spectaculoasa a pretului barilului a determinat caderea preturilor actiunilor, indicii bursieri au inceput sa-si revina o data cu scaderea cotatiilor la petrol. Pentru perioada urmatoare, analistii considera improbabila o noua explozie a preturilor petroliere, cu exceptia cazului in care cele mai mari temeri ale pietei, legate de posibila criza, s-ar adeveri. Optimismul este sustinut de imbunatatirea situatiei din Venezuela, de stabilizarea exporturilor irakiene si de semnele pozitive ce incep sa apara dinspre Yukos.