Invata oamenii cum sa gandeasca. Nu oricum, ci creativ. Edward de Bono, maltezul despre ale carui idei se spune ca au transformat mentalitatea intregii omeniri, povesteste revistei Capital cum Romania are sansa de a fi mai creativa decat multe tari si cum “software-ul” uman nu a fost schimbat deloc in ultimii 2.400 de ani.

Capital: Care este avantajul pe care credeti ca il are mediul de afaceri din Romania, in comparatie cu alte tari?


Edward de Bono: Un avantaj ar putea fi faptul ca, pornind de la o pozitie nu foarte puternica, oamenii sunt mult mai dispusi sa asculte, sa invete, sa se extinda. Daca o persoana ajunge sa creada ca succesul vine de la sine, atunci nu da dovada de prea multa creativitate. In Romania, sunt mai multe oportunitati pentru a fi creativ decat in multe alte tari.

Capital: Modul de gandire pe care il promovati ar trebui adaptat specificului local?


Edward de Bono: Nu, nu… Este folosit cu succes in China, Coreea, India, America de Nord, America de Sud. E ca si matematica, o stiinta care nu se adapteaza diferitelor culturi.

Capital: Ce sfat aveti pentru companiile care opereaza in Romania?


Edward de Bono: Cred ca de acum inainte va trebui sa luam creativitatea foarte in serios, pentru ca atunci cand concurezi cu piete precum China si India nu poti concura pe baza costurilor. Trebuie deci sa te axezi pe creativitate, pe crearea de noi valori. Sunt traineri de-ai mei in Romania care pot fi invitati la companii si care pot oferi traininguri pe metode de creativitate. Daca India si China incep sa gandeasca, restul lumii va fi intr-o situatie dificila.

Capital: Exista marketing in Romania?


Edward de Bono: Nu am analizat piata locala, nu sunt aici decat de cateva zile. Ar fi foarte nedrept din partea mea sa spun ca exista sau nu. Evident, marketingul si publicitatea necesita foarte multa gandire. Dar nu sunt singurele care au nevoie de gandire.

Capital: Care este prima dvs. impresie despre Romania?


Edward de Bono: Sunt foarte impresionat. Vad multi pomi, multe femei frumoase… Un inceput bun.


Capital: Dar despre mediul de afaceri?


Edward de Bono: Nu am lucrat pana acum cu nici o companie de aici, deci nu ar fi corect sa spun ceva legat de acest domeniu.

Capital: Sunteti interesat de o asemenea colaborare?


Edward de Bono: Da, atata timp cat e posibil, da.

Capital: Cum ar putea munca dvs. sa ajute mediul de afaceri?


Edward de Bono: Depinde de nivel. Evident, cand vorbim de seniori, creativitatea e necesara pentru rezolvarea unor probleme, deschiderea unor oportunitati, simplificarea unor proceduri, inclusiv pentru reducerea costurilor. La nivelul juniorilor, oamenii pot avea idei legate de imbunatatirea muncii lor si altele. Odata ce incep sa gandeasca, ei pot sa aduca imbunatatiri in absolut tot ce fac, la toate nivelurile.

Capital: Ne referim la marketing?


Edward de Bono: Nu, nu doar la marketing. Putem vorbi si de productie, de fapt putem vorbi despre toate departamentele unei companii. De exemplu, poti dezvolta un nou produs, poti simplifica felul in care faci multe lucruri. Am scris o carte despre simplitate, in care m-am intrebat de ce, atunci cand cineva pleaca din Marea Britanie, trebuie sa treaca pe la controlul pasapoartelor? Daca o persoana a stat mai mult decat ii permitea viza, se cheltuiesc bani pe investigatii si deportare. Daca pleaca, doar le spune “la revedere”. Prin urmare, au desfiintat controlul pasapoartelor.

Capital: Care este profilul managerului ideal?


Edward de Bono: Managerul ideal trebuie sa stie foarte bine ce vrea sa faca, sa fie un bun strateg, sa nu-i lipseasca abilitatea de a-i asculta pe cei din jur, abilitatea de a lua decizii si de a-i monitoriza pe cei din jur. Dar sunt tipuri si personalitati diferite.

Capital: Care este cea mai mare greseala pe care o poate face un manager?


Edward de Bono: Sa vrea sa joace la sigur. Sa spuna “nu-mi voi asuma nici un risc, voi face ce am facut si ieri”. Exact ca un om care se arunca de pe acoperisul unui zgarie-nori si in dreptul ferestrei de la etajul trei spune “totul a fost bine pana aici”.

Capital: O persoana careia ii lipseste creativitatea poate deveni un bun manager?


Edward de Bono: Cu conditia sa fie dispus sa incurajeze creativitatea in altii, dar si dispus sa asculte ideile altora.

Capital: Ati declarat ca este prima data cand software-ul uman se reorganizeaza in ultimii 2.400 de ani, de la filozofii Greciei Antice. Nu este o exagerare?


Edward de Bono: Nu. Este adevarat, este un fapt. Exceptand matematica, unde ne-am descurcat foarte bine, ne-am bazat pe analiza, judecata, argumente. Eu vorbesc despre creativitate, despre cele sase palarii, despre gandirea paralela. Este evident, nu este nici un mister in aceasta privinta. Gandirea paralela este atunci cand toata lumea priveste lucrurile in aceeasi directie. Gandirea laterala inseamna schimbarea directiei, inseamna creativitate. Ele se combina, in sensul ca gandirea paralela iti permite sa explorezi ideile pe care le-ai produs prin gandirea laterala.

Capital: Exista o planeta ce va poarta numele…


Edward de Bono: Da. Asociatia Creativitatii a facut un sondaj printre membrii sai, intrebandu-i care este personalitatea care a avut cea mai mare influenta asupra lor. Eu am iesit pe locul intai, la mare distanta de urmatorii. Drept urmare, s-au dus la Uniunea Internationala Astronomica si au solicitat botezarea unei planete cu numele meu. Daca cineva descopera o planeta, are la dispozitie zece ani in care poate denumi acea planeta cu numele sau. Daca, dintr-un motiv sau altul, nu doreste acest lucru, atunci planeta este “disponibila” si poate primi numele altcuiva.

Capital: Cum v-ati simtit?


Edward de Bono: (rade) Nu conteaza absolut deloc. N-am de gand s-o vizitez. Cred ca, oricum, este prea mica.

Carte de vizita

Edward de Bono, nascut in Malta, in 1933. Este profesor doctor in medicina si psihologie, profesor asociat la Oxford si profesor la universitatile Cambridge, Londra si Harvard.

A scris 80 de carti ce au fost traduse in 42 de limbi. Din psihologie a dobandit interesul pentru modul de a gandi, iar medicina l-a ajutat sa inteleaga comportamentul sistemelor biologice. Urmatorul pas a fost definirea bazei pentru noi metode de a gandi, concretizate in cartile “Gandirea laterala” si “sase palarii ganditoare”.

Metodele sale sunt incluse in sistemul de invatamant din multe tari si sunt aplicate in afaceri, organizatii non-profit si guvernamentale. Printre companiile care au aplicat cu succes instructiunile sale se numara IBM, Prudential, Shell, Exxon, NTT, Nokia, GM, dar si echipa nationala de criket a Australiei.

Managerul ideal

“Trebuie sa stie foarte bine ce vrea sa faca, sa fie un bun strateg, sa nu-i lipseasca abilitatea de a-i asculta pe cei din jur, abilitatea de a lua decizii si de a-i monitoriza pe cei din jur.”