În plină criză economică, românii sunt din ce în ce mai atenţi la gestionarea bugetului de vacanţă. Cu toate acestea, nu par să se resemneze şi să renunţe la concediile peste graniţă. Cei mai mulţi aleg ca principale destinaţii Grecia, Turcia sau Bulgaria, chiar dacă optează pentru oferte mai ieftine, în medie, cu până la 25% faţă de vara trecută.

„Există o schimbare clară a comportamentului de cumpărare a unei vacanţe, însă consumatorii continuă să rămână optimişti”, susţine Cristina Irimia, Directorul de Marketing al tour-operatorului J’Info Tours. În ciuda situaţiei dificile din economie şi a zvonurilor tot mai negre despre recesiune, vacanţele rămân pe lista românilor. „Este drept că în acest an pachetele de servicii charter sunt apreciate ca fiind cele mai potrivite, fiind foarte eficiente ca raport cost-valoarea primită”, subliniază Cristina Irimia.

Lucia Morariu, director general al agenţiei Eximtur, susţine, de asemenea, că în ultima vreme, comparativ cu anii trecuţi, clienţii agenţiilor de turism manifestă tot mai multă prudenţă şi maximă grijă în alegerea ofertei, iar majoritatea românilor caută ofertele speciale, cu reduceri.

Aceeaşi părere o împărtăşeşte şi Traian Bădulescu, consilierul de presă al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), care afirmă că bugetele de vacanţă ale românilor au scăzut de la începutul crizei. „Românii sunt mai atenţi la raportul calitate-preţ, iar perioada early booking a prins chiar bine, datorită reducerilor”, spune Bădulescu.

Bugetul de vacanţă, redus cu un sfert0-31492-taiat.jpg

Cu toate acestea, „românii nu sunt încă dependenţi de preţ”, spune Alin Burcea, proprietarul agenţiei de turism Paralela 45.

Este drept că majoritatea turiştilor şi-au tăiat din bugetul alocat vacanţelor, însă tendinţa se manifestă cu precădere în cazul turisţilor cu venituri sub medie. „Am observat că mulţi dintre clienţii noştri au alocat un buget mai mic cu până la 25% pentru vacanţele din acest an”, spune Lucia Morariu.

Chiar şi aşa, turiştii români nu fac rabat la preţ şi preferă calitatea şi servicii mai bune pentru câţiva euro în plus. Astfel, dacă o vacanţă poate fi acontată cu uşurintă în Bulgaria cu doar 200 de euro, dar fără condiţii superioare de cazare, românii aleg să plătească în medie între 300 şi 500 de euro pentru un concediu, potrivit datelor ANAT.

0-31493-pusculita.jpgPreţuri staţionare sau în scădere

În contextul reducerii bugetelor şi a impactului psihologic pe care l-a avut criza, românii s-au orientat în acest an spre ofertele speciale şi early booking.

Potrivit reprezentantului Eximtur, segmentele de clienţi au suferit o reaşezare în ultima perioadă. „A scăzut numărul clienţilor care aleg destinaţii de lux sau croaziere. Spre exemplu, pentru Mauritius căderea este de 50% faţă de anul trecut la aceasta dată, iar Emiratele Arabe Unite sunt la 16% faţă de anul trecut”, mai spune Lucia Morariu.

În acelaşi timp, reprezentanţii din turism au observat o creştere semnificativă a celor care aleg vacanţe cu autoturismul propriu, la unităţi de 3 stele cu preţuri mai accesibile. Totodată, charterele au un mai mare succes în acest an.

„Ponderea cea mai mare din destinaţiile alese de clienţii noştri o deţin în acest an cursele charter, mai convenabile atât financiar, cât şi ca buget de timp”, declară Cristina Irimia.

Un atu pentru românii care se tem de criză a fost şi faptul că preţurile au stagnat. „Faţă de anul trecut, preţurile au staţionat. Au fost mai mici doar în cazul ofertelor speciale şi de early booking. Însă, în cazul României, deşi au staţionat, putem spune că au scăzut în mod real (leul s-a depreciat mult faţă de euro, iar multe preţuri sunt în lei)”, afirmă reprezentantul ANAT.

Top 3 destinaţii: Turcia, Grecia şi Bulgaria0-31491-creta.jpg

Principalele destinaţii de vacanţă, în topul vânzărilor de până acum al agenţiilor de turism, rămân Turcia, Grecia continentală şi Bugaria. Acestora li se alătură Spania, Austria sau Creta.

În acelaşi timp, cele mai ieftine pachete de vacanţă pleacă de la 199 de euro, pentru o persoană, 7 zile, în Grecia – Halkidiki, potrivit reprezentantului Eximtur, care susţine ca este greu de spus care este vacaţa cea mai ieftină.

O opţiune şi mai ieftină este Katerini, unde turiştii pot ajunge cu autoturismul propriu şi pot plăti doar 90–130 de euro, potrivit lui Alin Burcea, proprietarul agenţiei Paralela 45.

„Intervin mai multe variabile: întâi, distanţa în timp între momentul cumpărării şi perioada efectivă a vacanţei. În majoritatea cazurilor, cu cât se cumpără un pachet de servicii mai din timp, cu atât există o reducere mai mare. Apoi, dacă o agenţie este tour-operatoare şi se ocupă în mod special de o destinaţie, ea va contracta mai multe locuri într-un hotel sau o staţiune şi, deci, din cauza volumului mare, beneficiază de tarife mai mici”, spune Lucia Morariu.

Potrivit consilierului de presă al ANAT, orice destinaţie poate fi „ieftină”. „Chiar şi Tunisia, în cazul unei oferte speciale cu zbor charter, cazare de 2 si 3 stele, putem vorbi de preţuri accesibile”. Astfel, totul depinde de atitudinea consumatorului şi de serviciile pe care şi le doreşte, mai spune Bădulescu.

0-31494-new_york_1.jpgPreţuri pentru cei care nu se sperie de criză

Chiar dacă în acest an românii se orientează cu precădere spre destinaţiile mai ieftine şi îşi programează o vacantă cu un buget mai redus, alţii sunt gata să plătească peste 2.000 de euro pentru câteva zile de relaxare.

Astfel, chiar dacă s-au redus destul de mult comparativ cu anul trecut, circuitele sunt încă pe listele de vacanţă a turiştilor care nu se simt afectaţi de criză.

„Safari în Africa de Sud, Kenya, Singapore sau Sri Lanka continuă să fie atractive pentru clienţii care sunt gata să plătească peste 2.000 de euro pentru o vacanţă”, spune Cristian Irimia, Directorul de Marketing al tour-operatorului J’Info Tours.

Preţuri la fel de mari pot fi plătite şi pentru sejururi pe Coasta de Est a Statelor Unite (15 zile – 1.500 euro) sau pentru 7 zile la New York  sau China (990 – 1.000 de euro), conform ofertei Paralela 45.