Proiectul de lege privind modificarea taxei auto prevede introducerea unei metode de calcul care să permită taxarea „corectă şi reală” a poluatorilor, bazată pe cantitatea de emisii cu impact asupra mediului produsă de aceştia, ajungându-se astfel la reducerea taxei cu circa 25% – 30% faţă de situaţia actuală. Totodată, posesorii de autovehicule echipate cu motor diesel prevăzute cu filtru de particule vor plăti o taxă auto cu 25% mai mică.
Pe de altă parte, pentru maşinile înscrise în România înainte de anul 2007 va trebui plătită o taxă auto cu ocazia primei tranzacţii, singurele autovehicule scutite de la plată fiind cele încadrate în categoria mașinilor istorice sau cele acordate instituţiilor publice de către guverne străine sau organizaţii internaţionale şi organisme nonprofit sau de caritate, se precizează în Proiectul de lege. Potrivit documentului, atunci când persoana care solicită înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada datei primei înmatriculări a autovehiculului, taxa se calculează în funcţie de anul fabricaţiei.
La capitolul restituirii diferenţei de taxă deja achitată, se arată faptul că pot solicita acest lucru cei care au plătit taxa auto mai mare între iulie 2008 şi momentul actual.
Ianuarie 2007, aprilie 2008, februarie 2009 sau decembrie 2010 sunt doar câteva dintre momentele în care miniștrii care s-au perindat pe la Ministerul Mediului sau la cel al Finanțelor au decis că este momentul să reinventeze roata, taxând emisiile de noxe produse de automobile fără să poată demonstra că respectă multtrâmbiţatul slogan „poluatorul plăteşte“.
Să luăm ca exemplu doar taxa care intră acum în vigoare, pentru al cărei cuantum sunt luate în calcul atât emisiile de CO2, cât și norma de depoluare, vechimea vehiculului sau cilindreea. Pornind de la principiul „poluatorul plătește“, ar trebui luate în calcul, simplu, doar emisiile poluante. Atât. Numai că ministrul Borbely, deși admite că există mașini mai vechi care poluează mai puțin decât niște bolizi noi cu propulsoare mari Euro5, este de părere că „un vehicul vechi va circula mai puțin decât unul nou și va polua mai puțin timp“.
„Eu nu pot să admit, și statul român nu-și poate permite să stea indiferent văzând cum anul trecut în România s-au cumpărat 110.000 de mașini noi și s-au adus 230.000 de mașini second-hand dintre care 41% au fost mai vechi de zece ani“, declara recent ministrul Borbely, justificând astfel existența taxei pe poluare. Totuși, el recunoaște și că actuala modificare a acestui bir nu are ca scop decât să oprească avalanşa de procese intentate de cetăţenii români.
„Nu există un termen anume pentru modificarea sistemului de taxare, dar vrem să clarificăm situația rapid, pentru că sunt mii și mii de procese. E în interesul nostru ca aceste procese să dispară, pentru că ele consumă bani, nervi și energie“, spune ministrul mediului, care îi îndeamnă pe români „să nu mai cheltuie bani cu avocații dacă nu e necesar, pentru că noua lege va clarifica situația“.
Dacă punem însă cap la cap opiniile oficialului român, această clarificare este doar una temporară pentru că, după cum chiar Laszlo Borbely declară, „e foarte dificil să faci un calcul care să mulțumească pe toată lumea. Probabil că vom ajunge, și în România, să avem o taxă aplicată pentru toți, care să țină cont numai de emisiile poluante“. Prin urmare, noua taxă va fi, mai devreme sau mai târziu, înlocuită de o alta, anuală, și, să sperăm, mai aproape de principiul „poluatorul plătește“ decât de acumularea de sume importante la buget.