Se pregătesc schimbări importante în România din cauza nivelului redus al îndeplinirii de către autoritățile administrației publice locale a obligațiilor ce le revin în materia gestionării deșeurilor. Țara noastră se află pe ultimele locuri în această privință, motiv pentru care Guvernul pregătește o ordonanță de urgență aflată acum în dezbatere publică la Ministerul Dezvoltării prin care se va modifica Legea serviciului de salubrizare a localităților.

E obligatoriu în România. Nu scapă nimeni. Se dau amenzi uriașe

Astfel, OUG-ul vizează reglementarea unor măsuri de implementare a Programului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) în domeniul gestionării deșeurilor municipale a fost pus vineri în dezbatere.

Astfel, se elimină din OUG nr. 92/2021 obligația autorităților administrației publice locale ale unităților administrativ-teritoriale de a aproba includerea contribuției pentru economica circulară în tariful de salubrizare; autoritățile administrației publice locale/asociațiile de dezvoltare intercomunitară, după caz, care au aprobat includerea contribuției pentru economia circulară în tarifele activităților de salubrizare.

Acestea au obligația ca în termen de maximum 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgențe, să recalculeze și să aprobe noile tarife aferente activității de salubrizare fără includerea contribuției pentru economia circulară, în vederea conformării cu această nouă ordonanță.

De asemenea, apare o nouă activitate de colectare separată a fracțiunilor de deșeuri municipale, prin centre de colectare cu aport voluntar, la care utilizatorii pot preda, cu titlu gratuit, deșeurile reciclabile, deșeurile voluminoase, anvelopele uzate, deșeurile de echipamente electrice și electronice, de baterii și acumulatori, precum și alte tipuri de deșeuri stabilite de autoritățile administrației publice locale.

Conform OUG-ului, se va face implementarea, până la 31 decembrie 2023, a unui sistem de colectare separată a bio-deșeurilor, până la 1 ianuarie 2025, a sistemului de colectare separată a deșeurilor textile. Amintim că firmelor le-a fost stabilită deja obligația de a începe până în 2025 colectarea separată a textilelor, altfel vor risca amenzi de 40.000 lei.

Mai mult, se cere implementarea, până la 1 ianuarie 2025, a sistemului de colectare separată a deșeurilor periculoase din deșeurile menajere, organizarea colectării separate a deșeurilor voluminoase, deșeurilor de echipamente electrice și electronice, deșeurilor de baterii și acumulatori, anvelopelor uzate și a altor tipuri de deșeuri prin centrele de colectare prin aport voluntar al utilizatorilor și/sau campanii periodice de colectare.

Prin noua lege se dorește și reglementarea nivelului maxim al taxei de salubrizare aplicată utilizatorilor care nu separă corect deșeurile, respectiv utilizatorilor care refuză încheierea contractului de prestări servicii de salubrizare cu operatorul, de până la 2 ori, respectiv de până la 3 ori față de nivelul taxei de salubrizare stabilită pentru utilizatorii care separă corect deșeurile.

Ce spune noul OUG

„Gestionarea deșeurilor municipale reprezintă o prioritate strategică la nivel național (…) Cu toate acestea, conform ultimului «Raport de țară» publicat pe 27 februarie 2019 «sistemul de gestionare a deșeurilor este subdezvoltat. Principalele probleme constau în colectarea separată insuficientă, lipsa de stimulente economice pentru a renunța la depozitare, scheme ineficiente de răspundere a producătorilor pentru ambalaje, lipsa de infrastructură și investiții în proiecte aflate pe trepte mai înalte ale ierarhiei deșeurilor, precum și lipsa de capacitate administrativă și de angajament din partea cetățenilor» (…)

Romania este unul dintre statele membre cu cel mai mare risc de neîndeplinire a țintelor din Directiva cadru deșeuri având în vedere că înregistrează în continuare o rată foarte scăzută de reciclare a deșeurilor municipale de 14% (7% reciclare materială și 7% compostare) și o rată foarte ridicată de depozitare a deșeurilor, de 70 % conform datelor Eurostat din 2017, în timp ce media UE este de 45% rata de reciclare și 24% rata de depozitare (…)

Nivelul redus de implementare, la nivel național, a prevederilor din O.U.G. nr. 92/2021 (anterior O.U.G. nr 74/2018) se datorează, în principal, neîndeplinirii de către autoritățile administrației publice locale și de către ADI a obligațiilor legale ce le revin, cu privire la aprobarea includerii contribuției pentru economia circulară în tarifele distincte și la instituirea taxelor speciale pentru utilizatorii care beneficiază individual de serviciul de salubrizare fără a avea contract încheiat cu operatorul, fapt ce a condus la blocarea fluxului financiar între operatorii colectori, operatorii stațiilor de sortare/instalațiilor de tratare și operatorii depozitelor de deșeuri, cu încetarea anticipată, înainte de termen, a unor contracte de delegare” se arată în nota de fundamentare ce însoțește proiectul de ordonanță de urgență pus în dezbatere publică la Ministerul Dezvoltării.