Probleme serioase pentru şoferii din Europa! Preţul pe care aceştia îl plătesc la pompă pentru benzină a început să crească, deşi europenii conduc mai puţin cu circa 30% în această perioadă, faţă de perioada pre-pandemie. Motivul: rafinăriile de pe continent şi-au redus producţia, însă şi-au majorat exporturile de combustibili, notează Bloomberg.

Preţul benzinei, la cel mai ridicat nivel din ultimii ani în ţări precum Germania, Franţa sau Italia

Diferenţa între preţul la care se tranzacţionează benzina comparativ cu ţiţeiul brut a atins cel mai ridicat nivel de după 2017, la începutul lunii aprilie. Astfel că în mai multe state mari consumatoare de pe continent, cum ar fi Germania, Franţa sau Italia, preţul benzinei a ajuns la cel mai ridicat nivel din ultimii ani.

Peste 25% dintre facilităţile care produc benzină la rafinăriile din nord-vestul Europei au fost scoase recent din funcţiune pentru lucrări de mentenanţă sau întreruperi neprogramate. Producţia de benzină a fost astfel şi mai mult redusă, într-o perioadă în care şi aşa rafinăriile procesau mai puţin ţiţei din cauza pandemiei.

Combinat şi cu exporturile solide, în special spre Statele Unite, creşterea preţurilor sugerează că piaţa a contrabalansat cu mult pierderea cererii.

„Există exporturi mari de benzină din Europa spre alte regiuni importante”, spune Mark Williams, analist la firma de consultanţă Wood Mackenzie Ltd., adăugând că revenirea cererii în SUA influenţează piaţa europeană.

Exporturi importante de benzină spre Statele Unite sau Vestul Africii

Exporturile europene de benzină spre SUA au crescut cu peste 60% în luna martie şi au rămas la un nivel susţinut în luna aprilie, arată datele furnizate de firma de analiză Kpler. De asemenea, livrările spre Vestul Africii sunt şi ele consistente, ajungând la o medie de aproape 500.000 de barili/zi în trimestrul întâi.

În acelaşi timp, producţia de benzină în Europa este diminuată ca urmare a scoaterii din funcţiune a mai multor unităţi de cracare catalitică.

Rafinăria Miro din Germania, care în mod normal furnizează între un sfert şi o treime din benzina consumată în Germania, a trecut printr-un proces major de revizie în primăvara acestui an. De asemenea, rafinăria Pembroke din Marea Britanie se numără printre facilităţile care au redus producţia în ultimele săptămâni.

Prăbuşirea traficului aerian a reorientat rafinăriile de la producţia de combustibil pentru avioane spre cea de motorină

Întreruperile de producţie şi exporturile ridicate au susţinut piaţa europeană a benzinei chiar dacă gradul de utilizare a şoselelor de pe continent este, în medie, cu 30% sub nivelul înregistrat înaintea pandemiei.

Toţi aceşti factori influenţează preţul benzinei, dar nu sunt de ajuns pentru a modifica marjele pentru alte tipuri de combustibili utilizaţi în transport. În condiţiile în care traficul aerian în Europa este în continuare cu 60% sub nivelul la care era înaintea pandemiei, rafinăriile se reorientează dinspre producţia de combustibil pentru avioane spre producţia de motorină, ceea ce conduce la majorarea ofertei şi la scăderea preţurilor.

„Pentru benzină, datele fundamentale nu arată bine. Acest lucru nu se va schimba până când cererea de combustibili pentru avioane nu se va îmbunătăţi”, crede Mark Williams.

Sursa foto: Dreamstime