Cei mai mari actori ai pieței de leasing se așteaptă în 2011 la o revenire a sectorului, însă nivelul maxim din 2007 va fi atins cel devreme peste cinci ani, perioadă în care se va pune un accent mai mare pe sectoare precum medicina privată, agricultura, sectorul energetic și cel imobiliar.
Reprezentanții companiei de leasing Porsche România consideră că, în 2010, piața a atins minimul. „Anul acesta ne așteptăm, pentru prima dată, la o creștere treptată și la redresarea pieței. Din punctul nostru de vedere, piața va recupera teritoriul pierdut treptat, astfel că ne așteptăm să atingem nivelul din 2007-2008 prin 2016-2017“, afirmă aceștia.
În anul 2010, UniCredit Leasing a semnat peste 5.700 de contracte noi, însumând o valoare finanțată de aproape 226 milioane euro. Cea mai mare parte a provenit, ca și în anii anteriori,  din finanțarea de vehicule sub 3,5 tone (aproximativ 132 milioane euro). „Am continuat însă să finanțăm și vehicule mai mari de 3,5 tone (în valoare de circa 36 milioane euro), echipamente (31 milioane euro), real estate (13 milioane euro), dar și aviație (8 milioane de euro)“, declară Dan Constantinescu, director executiv al companiei.
„Pentru 2011, anticipăm un nivel de finanțare superior celui din 2010, estimând un volum de 240 milioane euro din tranzacţii noi până la sfârșitul anului. Preconizăm, de asemenea, o scădere a ponderii sectorului auto şi o creştere în sectoarele industriale diversificate, sectorul medical privat și, nu în ultimul rând, în agricultură. Estimăm o creştere a valorii bunurilor finanţate şi în zona energiei regenerabile, care sperăm să devină vedeta anilor următori. În ceea ce privește UniCredit Leasing, anticipăm pentru 2011 o creștere de aproximativ 10% a volumului de tranzacții noi“, continuă acesta.
Clienții mari, preferați în acest an
BT Leasing a finanțat anul trecut aproximativ 815 contracte noi de leasing în valoare de peste 24 milioane euro. Ponderea cea mai mare, respectiv 60%, au reprezentat-o autovehiculele, urmate de echipamente cu 38% și 2% imobiliare. Compania a revândut 77% dintre bunurile existente în parcul auto la începutul lui 2010, reușind ca, până la sfârșitul anului, să reducă valoarea parcului auto existent cu 30%.
Titus Nicoară, director general al BT Leasing, susține că „deciziile Guvernului au fost puncte marcante în viața companiilor de leasing, întârziind partea de revenire și obligând, pentru 2011, o regândire a finanțărilor, cel puțin pentru piața auto“. Pentru 2011, probabil vor exista două componente clare de abordare: clienții mari, mult mai maturi, și segmentul IMM, care cu siguranță se va baza pe decantarea valorilor impuse de anul 2010. „Credem că nu vom asista la un boom pe un anumit segment sau industrie, ci, în contextul general, flexibilitatea în abordarea nevoilor clienților și calitatea serviciilor vor face diferența“, afirmă Titus Nicoară.
Orientare către sectoare noi
La 31 decembrie 2010, Raiffeisen Leasing deținea în stoc 98 de bunuri recuperate, dintre care 65 vehicule și 33 echipamente. Felix Daniliuc, director general Raiffei­sen Leasing, declară că „pentru anul curent ne așteptăm la o creștere a pieței de leasing cu 20%-30%, în primul rând pe fondul creșterii încrederii companiilor în capacitatea proprie de a-și continua activitatea în noul context economic. O contribuție hotărâtoare vor avea numărul sporit de proiecte finanțate prin accesarea fondurilor UE, precum și accelerarea investițiilor și a proiectelor de infrastructură“.
Pe parcursul anului trecut, Romexterra Leasing a finanțat autoturisme noi în valoare de aproximativ 1,5 milioane euro. În decembrie, compania avea în parcul auto aproximativ 40-50 autovehicule recuperate și nevândute, o mare parte din parcul auto propriu fiind vândută pe parcursul anului către o companie din grup.
Dana Davidescu, director comercial al BRD Sogelease, susține că „piața a indicat noi tendințe în finanțarea unor sectoare cum este cel imobiliar.
Sectoa­re precum cel agricol, medical sau IT păstrează o pondere relativ constantă în volumul finanțărilor. Cel mai afec­tat sector rămâne, și în 2010, cel al construcțiilor, care a înregistrat o scădere semnificativă încă din 2009“. Totodată, o soluție viabilă pentru această perioadă a fost și finanțarea de tip sale & lease back, ca variantă de obținere a lichidităților în perioada de criză. „Du­rata contractelor de leasing agreată de majoritatea finanțatorilor s-a si­tu­at preponderent la trei-patru ani, spre deosebire de anii precedenți, când era agreată o perioadă de cinci ani“, încheie Dana Davidescu.