Românii au prins gustul tabletelor şi al smartphone-urilor, iar acest lucru se observă din datele celor de la Google. Potrivit informaţiilor Google România, în fiecare lună 10% dintre români accesează pagina de start a motorului de căutare de pe un telefon mobil. Conform ANCOM, anul trecut s-au raportat 3,11 milioane de conexiuni mobile active utilizate prin intermediul telefoanelor mobile.
„În momentul de faţă, creşterile de căutări pe Google de pe calculatoare tradiţionale sunt într-un ritm accelerat, peste 50% de la an la an. Desktopul a ajuns, însă, la o maturitate din perspectiva căutărilor pe Google. Ce vedem acum este un trend accelerat al căutărilor de pe telefonul mobil.  De la an la an, acestea s-au dublat. Estimăm că lună de lună circa 10% dintre români accesează Google folosind telefonul mobil“, afirmă Doina Costache, head of industry busines­s development Google România.
Companiile care nu sunt prezente online şi care nu au site-ul optimizat pentru mobil au foarte mult de pierdut, potrivit oficialului Google.
„Este o oportunitate deosebită pentru companii să înţeleagă semnalul pe care eu îl dau atunci când caut pe Google, astfel încât să mă atragă să cumpăr de la compania respectivă“, explică Costache, care adaugă că doar 12% dintre căutările clienţilor au un răspuns într-un mesaj advertising din partea companiilor. Întrebată dacă firmele româneşti sunt reticente în a-şi promova businessul online, Costache a declarat că a observat în România, ca şi în restul lumii, anumite industrii care sunt mai pregătite decât altele pentru promovarea online. Printre acestea se numără industria de travel, site-urile de recrutare, magazinele de fashion etc. În ţara noastră, Best Jobs, MiniPRIX, Dormeo sau Blue Air au avut un succes deosebit după ce şi-au lansat site-ul optimizat pentru mobil. „Blue Air vinde în plus cu 15% mai multe bilete de avion de pe telefonul mobil, iar Dormeo, de când şi-au lansat site-ul optimizat, au vândut peste 100 de saltele de pe telefonul mobil“, declară Costache. Piaţa locală de smartphone-uri este estimată la un milion de unităţi, iar Google Android are o cotă de 43,7%, conform datelor StatCounter.

Cum ajută Google companiile
Google încearcă să arate companiilor care sunt oportunităţile pe care online-ul le prezintă pentru dezvoltarea businessului lor şi le pune la dispoziţie mai multe unelte gratuite, precum Google Insights for Search sau Google Analytics. „Google Insights for Search este o unealtă care îţi prezintă date despre ceea ce se caută pe internet într-o anumită perioadă. Poţi să tragi mai multe concluzii, poţi să vezi cum au evoluat în timp nevoile clienţilor tăi şi poţi să îţi adaptezi foarte uşor şi foarte eficient strategia pe marketing. Dacă vorbim despre o bancă, putem observa cum a evoluat interesul pentru depozite în lei versus depozite în valută, şi atunci, urmărind acest interes şi folosind şi partea de previziune, poţi trage concluzii despre ce promovezi în perioada următoare“, explică Costache.
Despre Google Analytics, Costache spune că „orice companie care are un site are nevoie de un astfel de instrument pentru a înţelege foarte bine ceea ce se întâmplă în magazinul său virtual, fie că vorbim de un magazin de prezentare, fie de unul cu vânzare. Dacă nu ai avea un astfel de instrument, ar fi similar cu a  ignora ceea ce se întâmplă în magazinul tău fizic“.
Odată ce companiile văd care sunt trendurile, căutările şi sezonalitatea lor, pot alege şi aleg de multe ori să se promoveze cu ajutorul Google Adwords. „Google Adwords, ca platformă de advertising, este gratuită, nu te costă nimic să o accesezi, este flexibilă, intuitivă şi poţi începe cu orice sumă vrei. În funcţie de rezultatele şi de impactul pozitiv pe care îl vezi în business, poţi decide mai departe să continui cu activitatea“, declară Costache.
Întrebată cât câştigă Google din această activitate, Costache a declarat că Google nu are date pentru fiecare ţară în parte. Google a câştigat, în cel de-al doilea trimestru al acestui an, 12,21 miliarde de dolari. Veniturile din afară SUA au reprezentat 5,96 miliarde de euro.

Aproximativ 60% dintre români au acces la internet. Nicio companie care are interes comercial nu poate să ignore zona de online.