Din cele 270 de unitati hoteliere de pe litoral, doar 17 si-au imbunatatit conditiile de cazare. Majoritatea se afla in statiunea Mamaia, concurata puternic in ultimii ani de Neptun-Olimp. Motivul care a stat la baza investitiilor este incercarea de a obtine o steluta in plus la gradul de confort, steluta care permite in final marirea tarifelor. „Cam toate investitiile sunt facute cu credite de la bancile straine, intrucat conditiile impuse de institutiile financiare romanesti sunt foarte dure. Daca hotelul are managementul asigurat de catre o firma de renume, sansele de a obtine creditul sporesc considerabil”, declara Mihai Rajnita, secretar general al Federatiei Industriei Hoteliere si Restaurantelor (FIHR).
Societatea privata Perla-Majestic din Mamaia a renovat doua dintre cele trei hoteluri (Perla, Majestic, Select) pe care le detine. In ultimii trei ani, in hotelul Majestic au fost investiti 60 miliarde lei. Hotelul dispune de 240 de camere, doua sali de conferinta, 7 restaurante, parc pentru copii, sala de sport etc. In plus fata de sezonul trecut, hotelul are aer conditionat, cateva birouri complet echipate pe care oamenii de afaceri le pot inchiria, gresie peste tot, „inclusiv in camere”, si televizoare.

In cele 220 de camere si sase restaurante ale hotelului Perla au fost investiti anul acesta 30 miliarde lei. A fost achizitionata o centrala termica proprie, a fost sapat un put de apa, mobilierul a fost reconditionat, gresia si faianta inlocuite si s-a introdus aer conditionat. „Speram ca aceste facilitati vor duce la cresterea gradului de ocupare, de la 75-80% (Majestic) si 60% (Perla) anul trecut, la 80-90% in acest sezon. Trebuie sa stiti ca un sistem de aer conditionat costa 200.000 USD, un lift nou 50.000 USD, iar mobilierul pentru o camera ajunge la 1.000 USD. Noi functionam practic trei luni pe an, dar platim aceleasi taxe, „de exemplu, taxele pe cladire si pe teren – si impozite ca si hotelurile care sunt deschise tot timpul anului. In plus, am facut angajatilor contracte pentru sase luni, pentru ca pe o perioada mai mica nu au dreptul la ajutor de somaj, si tot avem probleme cu chelneri care incarca nota de plata. Toate acestea inseamna cheltuieli mari, in raport cu profitul”, explica Nicolae Buzdun, vicepresedintele societatii Perla-Majestic din Mamaia.
Cea mai apreciata unitate de cazare din statiunea Venus este hotelul Dana (85 camere), celebru pentru gradina sa interioara, hotel in care directorul si actionarul majoritar Mircea Georgescu a investit 500.000 USD. A fost schimbat mobilierul, s-a introdus aer conditionat, in majoritatea bailor gresia si faianta a fost inlocuita, terasa a fost reamenajata. Pentru turisti, probabil cea mai semnificativa investitie este piscina de 200 mp, care a costat 50.000 USD. Gradul de ocupare a hotelului a fost de 70%, tinta fiind grupurile mari de turisti, precum si participantii la diverse conferinte si simpozioane. „Este adevarat ca preturile sunt relativ mari, dar noi asteptam ca cei de la Neptun-Olimp sa lanseze oferta si ne ajustam tarifele in functie de ei”, afirma Mircea Georgescu.
Din acest an, hotelul Savoy din Mamaia intra in lantul Best Western. „Hotelul este privatizat din 1995, iar in aceasta perioada am investit in el 2,5 milioane USD. Acum, pentru a ne ridica la cerintele impuse de Best Western, am mai investit 1,9 milioane USD, din care un milion l-am luat printr-un credit de la BRD”, spune dna Angela Zahiu, directoarea hotelului. Ea a contactat toate marile lanturi hoteliere, si singurul raspuns pozitiv a venit de la Best Western, asa ca in aprilie anul trecut s-a semnat contractul de franciza. Intreg hotelul a fost recompartimentat, pentru a se crea 16 apartamente (care beneficiaza de dus si jacuzzi), instalatiile electrice si sanitare, mobilierul, mocheta, draperiile, usile au fost inlocuite, balcoanele au fost iluminate. In plus, se va deschide inca un restaurant, o sala de conferinte si o piscina cu apa de mare.
La cererea expresa a celor de la Best Western, in zona de trecere din restaurante si hotel spre plaja a fost amenajata o gradina. „In aceste conditii, hotelul va functiona tot anul si credem ca gradul de ocupare – care a fost vara trecuta de 90% in iulie-august si 35% in extra sezon va creste”, spune dna Zahiu.
Lantul Continental va finaliza anul viitor in Constanta un hotel Novotel (Accor). „Am achizitionat prin licitatie, cu 2,2 milioane USD (ulterior am cumparat si terenul, cu 500 milioane lei), un hotel pe jumatate construit, care urma sa fie hotelul partidului, dar deocamdata ne-am concentrat eforturile pe finalizarea si deschiderea hotelului Nord-Ibis din Bucuresti, in luna iunie a.c. Initial erau prevazute noua milioane de dolari pentru Novotel, dar noi nu am semnat un contract cu ei, inca mai negociem, asa ca situatia se poate schimba”, precizeaza Roxana Paun, de la Departamentul de marketing al SC Continental SA.