Banca acestuia şi-a crescut operaţiunile din aceste pieţe pentru a face faţă schimbării pe care o urmează mediul de afaceri chinez. El continuă: „China nu mai este cea mai ieftină, mai ales că yuanul s-a apreciat cu 7% anul trecut, şi toată lumea caută producţie ieftină“. Discuţia cu acest bancher a fost purtată de Shaun Rein, fondatorul China Market Research Group.
Poate Indonezia beneficia de creşterea costurilor cu forţa de muncă din China? Rein spune că Guvernul Chinez a încercat din răsputeri să pună capăt erei de naţiune cu cea mai ieftină forţă de muncă, prin creşterea salariilor şi a beneficilor de asistenţă socială şi prin accelerarea consumului şi a serviciilor orientate spre economie, mai degrabă decât prezervarea salariilor mici.
Douăzeci şi unu de provincii chineze, din cele 31, au crescut salariul minim în acest an cu o medie de 21,7%. Guvernul şi-a fixat o ţintă din a creşte anual salariile cu 13%.
Liderii chinezi recunosc faptul că trebuie să pună capăt sprijinului venit din exporturi prin promovarea consumului domestic, stimulat prin creşterea salariilor. Dacă nu face acest lucru, naţiunea s-ar putea lovi de capcana venitului mediu, pe care ţări precum Mexic au întâlnit-o când au ajuns la un PIB de 6.000 de dolari pe cap de locuitor într-un an. China va atinge această cifră în următorii cinci ani şi guvernul trebuie să reducă drastic distanţa dintre bogaţi şi săraci până atunci.
Efortul făcut de guvern ajută la creşterea consumului. China Market Research Group estimează consumul domestic la 42% din economie, în creştere de la 30% cât era acum un deceniu.
Dificultatea pe care o înfruntă China nu este aceea că guvernul nu realizează nevoia de a pune capăt forţei de muncă ieftine, ci că acestă măsură şi-ar putea greşi ţinta. Împingerea costurile cu forţa de muncă în sus prea rapid ar putea face afacerile cu marje mici de profit nerentabile în China. Există riscul ca multe companii să intre în faliment dacă economia globală nu se vindecă rapid. Deja mii de fabrici s-au închis.
Inflaţia îşi joacă şi ea rolul în creşterea costurilor de angajare. Angajaţii, îngrijoraţi de continua majorare a preţului la alimente, care a ajuns la 15% anul trecut, negociază creşteri salariale uriaşe.
Companiile şi ţările care înţeleg turnura luată de economia chineză vor avea de câştigat. Creşterea veniturilor şi serviciile de asistenţă socială îmbunătăţite crează o nouă clasă de consumatori care oferă oportunităţi pentru brandurile care vând în China.

SURSA: CNBC