Nicușor Dan și-a arătat diploma de BAC după atacurile online
Nicușor Dan și-a prezentat diploma de bacalaureat în direct, ca răspuns la un val de informații false care circulă în social media. A explicat că a susținut examenul la Craiova, fiind atunci parte a lotului național de matematică, de aceea nu a susținut Bacalaureatul în orașul natal, Făgăraș.
El a detaliat conținutul diplomei, explicând că pe verso se află notele și mediile obținute în liceu, insistând asupra autenticității documentului. Candidatul a calificat dezinformarea drept „fake news grosolan” și a subliniat importanța combaterii acestor practici în spațiul public.
„Originalul îl am aici. Și putem să ne uităm pe el. (…) Pe verso sunt notele pe care le-am obținut la liceu, mediile pe liceu (în dreapta – n.r), și aici (în stânga – n.r.), la probele pe care le-am dat în momentul în care am susținut proba. Eram la un liceu din Craiova pentru că eram în lotul de matematică. Și de asta n-am dat la Făgăraș și am dat la Craiova”, a spus Dan.
Salariile profesorilor nu vor scădea: „Ne dorim mai mult, dar trebuie să vedem ce poate duce economia”
Întrebat dacă ar lucra ca profesor pentru salariul de 3.700 lei – cât primește un profesor debutant –, Nicușor Dan nu a răspuns direct, dar a subliniat că salarizarea în educație, mai ales pentru debutanți, este un subiect esențial.
El a explicat că, în prezent, nu poate oferi o cifră exactă pentru un salariu „corect” din lipsa accesului la datele bugetare detaliate, dar și-a exprimat dorința ca dascălii să câștige mai bine. A precizat că orice creștere salarială trebuie ancorată în realitatea economică și în sustenabilitatea bugetară.
Patru direcții economice pentru un stat mai eficient
În loc să ofere promisiuni punctuale, Nicușor Dan a expus o viziune structurată în patru direcții prin care economia românească ar putea fi redresată și capabilă să susțină cheltuieli sociale, inclusiv pentru educație:
-
Absorbția fondurilor europene – accelerarea și eficientizarea atragerii banilor din programele europene.
-
Creșterea colectării taxelor, în special combaterea marii evaziuni fiscale.
-
Reducerea cheltuielilor nejustificate, prin tăierea risipei în alte sectoare.
-
Reforma companiilor de stat, pentru eficiență și reducerea pierderilor bugetare.
Aceste măsuri, în opinia sa, ar crea baza necesară pentru susținerea unor creșteri salariale în mod responsabil.
„Bineînțeles că ne-am dori cât mai mult, depinde cât poate economia românească să ducă. (…) Așa cum am răspuns cu onestitate colegilor dumneavoastră, nu am liniile de buget, nu am interiorizat liniile bugetului național ca să pot să spun de unde putem să ducem bani, unde. Deci nu o să pot să vă dau un răspuns. Eu pot să vă dau un răspuns generic că economia românească se poate însănătoși și pe cele patru linii pe care le-am spus: absorție de fonduri, colectare de taxe, inclusiv mare evaziune, adică răspuns la mare evaziune, reducere de cheltuieli inutile pe alte categorii și companiile de stat”, a spus Nicușor Dan la dezbaterea de la Digi 24.

Cât de mult vor crește salariile profesorilor
Nicușor Dan a declarat că nu se pune problema unei reduceri a salariilor profesorilor, indiferent de contextul financiar al țării. Totuși, a evitat să promită creșteri concrete, afirmând că acestea vor depinde de evoluția economică și de deciziile care vor fi luate în funcție de bugetul disponibil.
„Nu se pune problema ca salariile profesorilor să scadă. Cât de mult ele vor putea să crească? Asta e o discuție la care nu vreau să mă angajez în momentul ăsta”, a mai spus Dan.
Educația sexuală poate fi introdusă în cadrul orelor de biologie
Întrebat dacă este de acord cu introducerea educației sexuale în școli, Nicușor Dan a răspuns afirmativ, precizând însă că nu consideră necesară crearea unei materii separate. În opinia sa, noțiunile de educație sexuală pot fi incluse în cadrul orelor de biologie sau în alte discipline relevante.
A subliniat că vârsta potrivită pentru începerea acestei educații ar fi în jurul clasei a VI-a sau a VII-a. A motivat alegerea prin nevoia de a menține echilibrul între protejarea inocenței copiilor și necesitatea de a-i informa cu privire la riscurile reale la care sunt expuși. A menționat că trebuie să existe o intervenție clară și adaptată vârstei, care să răspundă problemelor specifice perioadei de preadolescență.
„Da, nu neapărat ca materie separată, poate să fie parte din biologie sau din alte materii, dar răspunsul este da. La vârsta potrivită pe care o spun specialiştii şi, aşa cu estimarea mea, această vârstă ar trebui să fie clasa şasea, clasa a şaptea. Adică vârsta la care, pe de o parte, nu afectăm inocenţa unor copii, pe de altă parte vârsta la care să-i protejăm de pericole la care sunt expuşi şi faţă de care trebuie să le adresăm problema în mod direct”, a explicat Nicuşor Dan.
Vaccinare conform recomandărilor statului
În cadrul aceleiași emisiuni, Nicușor Dan a fost întrebat dacă și-a vaccinat copiii împotriva virusului HPV. A declarat că ambii copii sunt înscriși la un medic de familie și că a urmat cu strictețe schema de vaccinare recomandată de statul român.
A recunoscut că nu cunoaște exact vârsta la care se administrează vaccinul HPV, dar a precizat că fetița sa, care are nouă ani, va fi vaccinată „fără discuție” atunci când va ajunge la vârsta indicată pentru acest ser.
„În primul rând, avem un medic de familie pentru ambii copii şi există o schemă de vaccinare recomandată de statul român pe care am urmat-o cu stricteţe pentru ambii copii. Nu ştiu vârsta, mărturisesc că nu ştiu vârsta la care se face acest vaccin HPV, aş spune că nu se face până la vârsta de nouă ani, cât are fetiţa mea, dar în momentul în care va avea vârsta pentru asta, fără discuţie, vă spun că se va vaccina”, a afirmat Nicuşor Dan.
Nicușor Dan: „Analfabetismul funcțional este o problemă de securitate națională”
Nicușor Dan a declarat că rata de analfabetism funcțional trebuie tratată ca o problemă de securitate națională. A spus că este de acord cu această viziune exprimată anterior și de actualul ministru al Educației. Potrivit lui, analfabetismul funcțional reprezintă incapacitatea de a funcționa într-o societate complexă.
El a afirmat că sistemul public nu este capabil să genereze o viziune pentru educație și că România trebuie să se bazeze pe specialiști din afara sistemului. A menționat că există români care lucrează în universități importante din lume și care se ocupă de educație și pedagogie, precum și mari firme de consultanță care pot oferi evaluări comparative cu alte sisteme educaționale. A adăugat că România ar trebui să colaboreze cu aceste resurse pentru a defini rapid o politică de educație.
„Rata de analfabetism funcţional este o problemă de securitate naţională. Aici sunt de acord cu ministrul Educaţiei. Analfabetism funcţional înseamnă incapacitatea de a te descurca într-o lume complexă. Sistemul public nu poate să genereze o viziune pentru educaţie. România trebuie să recurgă la specialişti. Avem foarte mulţi români care lucrează în mari universităţi ale lumii, care sunt preocupaţi de educaţie şi de pedagogie. România trebuie să apeleze la aceşti oameni, la mari firme de consultanţă, care ştiu să facă o evaluarea comparativă cu alte sisteme de educaţie şi să îşi definească o politică de educaţie foarte repede”, a mai declarat el.
Nicuşor Dan a mai spus că, „din păcate, sistemul nostru de educaţie nu este adaptat la lumea în care trăim”.
„Nu reuşim să îi învăţăm pe copii să facă conexiuni logice şi să descopere lucrurile cu capul lor. Ca noi să corectăm acest fenomen trebuie să ne uităm la programă şi să punem copiii nu doar să reproducă, ci să rezolve probleme în timp real. Dar să formăm şi profesorii ca să îşi schimbe modul de abordare şi să reuşească să îi educe pe copii”, a adăugat acesta.