Mai mult de jumatate dintre producatori nu reusesc sa-si atinga obiectivele pe pietele emergente desi acestea au evoluat remarcabil, este concluzia unui studiu realizat de catre Global Manufacturing Industry Group, din cadrul companiei Deloitte. Studiul s-a axat pe problemele operationale cu care s-au confruntat  producatorii care au pus bazele sau si-au extins aria de operare in China, India, Asia de Sud-Est, America Latina si Europa de Est.

“O companie nu poate sa preia pur si simplu modelul de afaceri din America de Nord, Germania sau Japonia pentru a-l implementa in Rusia, India sau China si sa se astepte sa aiba acelasi succes” a declarat Gary Coleman, managing director si partner in cadrul Deloitte Consulting LLP. “Nu este vorba de imitarea strategiilor care functioneaza pe o piata dezvoltata ci de crearea de noi strategii care sa fie operabile pe respectiva piata emergenta. Intelegerea culturii si economiei locale din cadrul pietelor in care va desfasurati activitatea este esentiala cresterii pe termen lung a profitabilitatii“. 

Investitiile in activitatile de productie din cadrul pietelor emergente s-au rezumat la reducerea costurilor prin achizitionare de forta de munca, materiale si componente ieftine. Principalele investitii efectuate pe pietele emergente sunt destinate cresterii veniturilor si a cotei de piata, reducerii costurilor si a timpului necesar lansarii pe piata a produsului, diversificarea surselor de venit si accesul la valori. Spre deosebire de cei care nu reusesc sa atinga potentialul maxim al investitiilor pe pietele emergente, companiile de succes incearca sa asimileze noi cunostinte si noi structuri organizationale, relevante pentru piata respectiva, sa incurajeze autonomia pentru a reusi pe plan local, consolidand in acelasi timp pozitia sediului central, si sa dezvolte servicii la costuri scazute pentru clientii de pe aceste piete.  

Ca urmare a acestei schimbari de perceptie, pe pietele emergente se implementeaza operatiuni mai sofisticate precum activitatile complexe de productie, cerectarea si dezvoltarea, vanzarile si marketing-ul. Aceste operatiuni presupun existenta unui personal calificat, care, ca si in cazul pietelor dezvoltate, este insuficient. Exista o adevarata concurenta intre companii in ceea ce priveste recrutarea si fidelizarea personalului calificat, acestea incercand sa faca fata cresterii cifrei de afaceri si costurilor fortei de munca. 

Studiul releva ca producatorii trebuie sa-si adapteze politicile de resurse umane la realitatile locale si solutia nu consta intotdeauna in oferirea celui mai mare salariu. Pe pietele emergente, principalele strategii de recrutare si fidelizare folosite de catre companii sunt cursurile de specializare, sistemul compensatoriu, oportunitatile in cariera, recompensele si recunoasterea.  

Deloitte Central Europe este o organizatie regionala de firme, structurata sub umbrela Deloitte Central Europe Holdings Limited, firma membra a Deloitte Touche Tohmatsu in Europa Centrala.Sucursalele si firmele afiliate ale Deloitte Central Europe Holdings Limited furnizeaza servicii printr-o echipa de peste 3.400 de angajati, in mai mult 30 de birouri din 17 tari.

In Romania, serviciile Deloitte sunt furnizate de Deloitte Audit S.R.L., Deloitte Consultanta S.R.L,  Deloitte Reorganizare S.R.L  si Reff & Associates  (numite impreuna Deloitte Romania), care sunt afiliate la Deloitte Central Europe Holdings Limited. Deloitte Romania furnizeaza servicii profesionale in patru domenii: audit, servicii fiscale, consultanta manageriala si consultanta financiara, avand o echipa peste 300 de angajati.  

Sursa: Capital 14 Martie 2007