Școlile vor putea monta sisteme de supraveghere video-audio

Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat într-o conferință de presă luni că sunt în plan modificări legislative menite să permită școlilor instalarea sistemelor de supraveghere video-audio. Scopul acestei măsuri este să asigure paza și protecția în instituțiile de învățământ și să prevină actele de violență.

Potrivit proiectului de ordonanță de urgență elaborat de Ministerul Educației, școlile vor avea posibilitatea să decidă instalarea acestor sisteme, atât în interiorul clădirilor, cât și în exterior, în zone precum holurile, sălile de mese, sălile de sport sau căminele.

„Practic, şcolile care au instalat un sistem de supraveghere audio-video monitorizează activitatea din sălile de clasă şi îşi asumă răspunderea pentru respectarea prevederilor privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal”, a explicat Deca.

Cu toate acestea, ministrul a subliniat că înregistrările audio-video vor putea fi utilizate doar în scopul investigării cazurilor de violență sau a celor care vizează protecția bunurilor, interzicându-se folosirea lor în procesele de evaluare profesională a cadrelor didactice.

„Şcolile nu pot folosi înregistrările audio-video în vederea evaluării profesionale a cadrelor didactice, iar această interdicţie este prevăzută explicit în lege”, a atenţionat ministrul.

Pe lângă aceste măsuri legislative, Ligia Deca a adăugat că este necesar ca școlile să sesizeze în mod obligatoriu Poliția în cazul unor fapte grave de violență, iar pentru cazurile de violență asupra minorilor, directorul școlii trebuie să facă sesizare la numărul unic 119, pentru a implica reprezentanți ai Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC).

cameră de supraveghere
Camere de supraveghere

Ce mai prevede proiectul de lege?

Conform ministrului Educaţiei, în acest moment, statisticile arată că 96% dintre şcolile din România beneficiază de cel puţin un profesor-consilier şcolar. Potrivit informaţiilor colectate, în anul şcolar 2022 – 2023, peste 1,4 milioane de elevi au beneficiat de serviciile acestor profesori-consilieri, a completat Deca.

Proiectul vizează, printre altele, crearea unui mecanism de identificare a elevilor care au nevoie de sprijin psihologic specializat, precum şi multiplicarea resurselor, recomandări şi ghiduri pentru profesori privind dezvoltarea socio-emoţională şi utilizarea în siguranţă a Internetului, a indicat Deca.

Statisticile prezentate de ministrul Ligia Deca indică faptul că numărul cazurilor de violență în școli a scăzut cu aproximativ 44% în comparație cu anul școlar anterior. Astfel, au fost raportate aproximativ 5.400 de cazuri de violenţă, cele mai multe dintre acestea încadrându-se în categoria atacurilor la persoană (aproximativ 73% dintre ele).

Cu toate acestea, aproape 12.000 de elevi și 88 de cadre didactice au primit sancțiuni pentru astfel de incidente în anul școlar 2022-2023.