Constructorii auto din Europa beneficiază de o modificare importantă a regulilor privind depășirea emisiilor de CO2, după ce instituțiile Uniunii Europene au convenit să le acorde doi ani suplimentari pentru a se conforma. Astfel, producătorii care nu reușesc să atingă țintele de emisii în 2025 vor putea compensa prin reduceri mai accelerate în anii următori.
Europarlamentarul român Siegfried Mureșan a subliniat că este o veste excelentă pentru România, unde industria auto joacă un rol cheie în economie.
Derogare salvatoare pentru producători în privința emisiilor de CO2
Într-o mișcare semnificativă, Parlamentul European a aprobat un amendament care permite constructorilor auto ce nu ating țintele de emisii în 2025 să recupereze printr-o reducere accelerată în anii următori.
Concret, noile reguli le permit să își calculeze media emisiilor pe o perioadă de trei ani, între 2025 și 2027, în loc de o analiză strict anuală.
Această modificare a fost susținută și de statele membre ale UE într-o reuniune recentă, oferind astfel o amânare a termenului până la care companiile trebuiau să respecte limitele stricte de CO2.

Măsura vine pe fondul unui lobby intens al industriei auto, aflată sub presiunea unei scăderi accentuate a vânzărilor de vehicule electrice în 2024.
Ecologiștii trag semnale de alarmă: „Electricele accesibile vor întârzia”
Deși relaxarea a fost salutată de marii jucători din industrie, organizațiile de mediu și-au exprimat îngrijorările.
Acestea avertizează că noile reguli riscă să frâneze dezvoltarea vehiculelor electrice accesibile, cu prețuri sub 25.000 de euro – un segment vital pentru consumatorii europeni.
Totodată, ecologiștii atrag atenția că această decizie ar putea pune sub semnul întrebării atingerea obiectivului UE pentru 2035, care prevede ca toate vehiculele noi vândute în Uniune să fie 100% electrice.
Măsura adoptată presupune ca emisiile generate de producători să fie evaluate pe o perioadă de trei ani, între 2025 și 2027, în locul unei analize anuale stricte. Această flexibilitate oferă constructorilor auto mai mult timp pentru a-și ajusta producția și evită aplicarea sancțiunilor financiare stabilite pentru finalul anului 2025.
Noua regulă se aplică tuturor vehiculelor noi puse pe piață, inclusiv autoturismelor și vehiculelor utilitare ușoare.
Propunerea a fost votată în plenul Parlamentului European de la Strasbourg, fiind susținută cu 458 de voturi pentru, 101 voturi împotrivă și 14 abțineri. Printre companiile care vor beneficia cel mai mult de această relaxare se numără Volkswagen, Stellantis și Renault.
O analiză detaliată privind atingerea acestui obiectiv urmează să fie publicată în a doua jumătate a anului.
România, printre marii beneficiari: „O veste bună pentru locurile de muncă!”
Europarlamentarul PNL Siegfried Mureșan a salutat noua reglementare ca pe un sprijin vital pentru industria auto românească.
Într-o postare pe Facebook, el a subliniat că flexibilizarea normelor oferă „mai multă predictibilitate și mai puțină presiune” într-un sector aflat în plină transformare.
„UE flexibilizează regulile privind emisiile auto – o veste bună pentru industria din România şi pentru locurile de muncă! Parlamentul European a votat astăzi un sprijin concret pentru industria auto europeană: producătorii de maşini vor avea mai multă flexibilitate în îndeplinirea obiectivelor privind emisiile de dioxid de carbon.
Asta înseamnă mai multă predictibilitate şi mai puţină presiune într-un sector aflat în plină transformare. Continuăm să protejăm mediul, dar în acelaşi timp susţinem economia.
Este o veste foarte bună în special pentru România. Industria auto românească este unul dintre cei mai mari producători auto din regiune, producând 5% din totalul autovehiculelor înmatriculate în Uniunea Europeană. Industria auto este un pilon esenţial al economiei româneşti, generând 13% din PIB şi asigurând peste 200.000 de locuri de muncă directe”, a scris Mureșan.
Acesta a subliniat importanța sectorului auto pentru România, amintind că acesta contribuie cu 13% la PIB-ul național și asigură peste 200.000 de locuri de muncă directe. Mureșan a mai menționat că a vizitat recent uzinele Dacia și Ford, unde a văzut investiții importante în tehnologii mai curate.
„Cu aceste reguli noi, companiile au timp să se adapteze fără să fie nevoite să reducă activitatea sau – mai grav – să renunţe la locuri de muncă. Europa are nevoie de o industrie auto puternică, inovatoare şi sustenabilă. Iar oamenii au nevoie de siguranţa unui loc de muncă bun şi stabil. Măsurile adoptate astăzi sunt un pas important în această direcţie”, subliniază Siegfried Mureşan.