Schimbarile legislative, deprecierea monedei europene, cresterea pretului la utilitati si concurenta neloiala a importurilor din China, Vietnam sau Turcia au dat peste cap activitatea multor companii din industria autohtona a confectiilor.

Investitorii straini din acest domeniu incep deja sa ocoleasca Romania. Pietele de la est le fac deja cu ochiul, beneficiind de avantajele pe care Romania le-a folosit in urma cu cativa ani, in special de forta de munca ieftina. De pe urma companiilor de lohn traiau insa o multime de business-uri care prestau servicii catre acestea. Lohnul era atractiv pentru firmele occidentale, atata timp cat utilizau forta de munca ieftina din Romania. Finisaje speciale, furnizare de accesorii, logistica, asistenta tehnica, dezvoltare de documentatie tehnica etc. Din toate aceste activitati, mancau o paine multe companii de servicii autohtone. La prima vedere, caderea lohnului s-ar putea traduce prin probleme pentru acest gen de afaceri.


Aparent, furnizorii de servicii pentru industria textila devin victime colaterale sigure. “In Romania, segmentul de servicii pentru confectii evolueaza mai greu. Producatorii romani nu s-au aratat prea interesati de astfel de activitati”, explica Gina Oita, director general al companiei GHI&Partenerii. Majoritatea jucatorilor de pe aceasta piata considera ca decalajul dintre cele doua segmente ale industriei textile si a confectiilor se va pastra si in acest an. “In cea mai mare parte, in Romania, serviciile sunt apanajul IMM-urilor. Intrucat politica guvernamentala din ultima perioada nu favorizeaza in nici un fel activitatea acestora, segmentul nu are cum sa se dezvolte”, este de parere Liviu Solomon, director general al companiei Texdata din Focsani. In opinia sa, singura sansa de supravietuire a acestor firme este reprezentata de interesul pietelor vestice pentru astfel de servicii.


Din acest motiv, previziunile pentru 2005 ale celor mai multi furnizori de servicii sunt optimiste. Spre exemplu, cifra de afaceri a companiei Texdata ar putea fi in 2005 cu 25% mai mare fata de nivelul de 200.000 de euro, consemnat anul trecut. De asemenea, si firma GHI&Partenerii mizeaza in acest an pe o dublare a cifrei de afaceri, la 260.000 de euro.


si reprezentantii Freshtex Romania sunt de parere ca in acest an rezultatele financiare ale companiei nu vor avea de suferit. “Anul trecut am obtinut o cifra de afaceri de 15,5 milioane de euro, iar pentru 2005 estimam ca aceasta se va ridica la 24 milioane de euro”, a precizat Ingo Schmidt, director general al companiei. El a adaugat ca investitiile pentru dezvoltarea companiei vor continua, pentru acest an fiind prevazuta suma de sapte milioane de euro.


Lohnul va supravietui in Romania doar in cazul companiilor specializate in productia de serii limitate sau produse de lux. Companiile de lohn care vor ramane in Romania vor reprezenta in continuare o piata pentru firmele de servicii. Gabriel Muraru, director general Dinasty, spune ca tot mai multe firme straine specializate in finisaje intra in Romania, atrase de potential. De asemenea, adauga el, furnizorii de accesorii au inceput sa-si faca centre logistice, pentru a putea oferi servicii integrate si machete de produse.


Chiar daca lohnul migreaza incet, incet, piata de servicii pentru industria textila si a confectiilor are toate sansele sa creasca in viitorul apropiat.



“Piata serviciilor din Romania nu este specializata precum cea din Italia, deoarece companiile de pe acest segment sunt aservite in mare masura lohnului.”

Gabriel Muraru,

director general Dinasty.





TOP 10 furnizori pentru piata unica In 2003

Etichete:
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook