După ce, în ultimele săptămâni, actorii au ieșit în față mai degrabă prin scandaluri (fie fotografii compromițătoare, fie  rufe familiale spălate în văzul lumii) sau lamentări pe tema salarizării, lucrurile revin la normal, cel puțin pe durata Festivalului Național de Teatru (FNT), în perioada 30 octombrie – 7 noiembrie.
Ediția din acest an are un buget total de circa 550.000 de euro. „Aşteptările culturale pe care le aveam în România anului 2010 sunt mai mari decât posibilităţile materiale. În 2008, nu aveam asemenea probleme, dar începând de anul trecut a trebuit să regândim strategia financiară“, spune directorul artistic al festivalului, Cristina Modreanu. La organizarea evenimentului participă 73 de instituţii partenere, dar „confortul financiar nu va exista niciodată“, după cum concluzionează directorul executiv al FNT, Aura Corbeanu. Din fericire, dificultățile vor fi compensate de satisfacții. De pildă, la data redactării acestui articol, pentru toate piesele din cadrul festivalului mai erau de vânzare doar o sută de bilete.  Apoi, în ciuda percepției comune, evenimentul nu atrage exclusiv spectatori de vârsta a treia. Potrivit unui studiu realizat de UNITER, la finalul ediției de acum doi ani, cea mai mare parte a publicului (82%) avea vârste cuprinse între 18 și 34 de ani. De asemenea, 83% din cumpărătorii de bilete erau absolvenți de studii superioare sau postuniversitare și doar 8% din ei au fost nemulțumiți de organizarea festivalului.
Capete de afiș
Piesa „Dibuk“, montată de regizorul polonez Krzysztof Warlikowski, este considerată una dintre dramele care au revoluționat teatrul evreiesc. „Hey Girl!“, regizată de italianul Romeo Castellucci, este un manifest nonconformist, marcat de imagini pe alocuri foarte violente, împotriva opresiunii la care au fost supuse femeile de-a lungul istoriei. Un alt regizor străin prezent la festival este americanul Lee Breuer, unul dintre primii și cei mai importanți promotori la nivel global ai teatrului neconvențional, distins cu câteva  dintre cele mai valoroase trofee din lumea teatrului. La București, nu va pune nicio piesă în scenă, fiind invitat în cadrul secțiunii de conferințe și dezbateri a FNT. La aceeași secțiune va participa și Silviu Purcărete, prezent totodată și cu una dintre cele mai așteptate piese ale festivalului, „Regele moare“.
În ceea ce-i privește pe români, în cele zece zile ale festivalului vor fi jucate 22 de spectacole autohtone, de la majoritatea teatrelor mari din țară, fie ele de stat sau independente. Până acum, acestora din urmă le fusese dedicată o secțiune specială. Anul acesta, s-a renunțat la vechea formulă, deoarece, după cum spune Cristina Modreanu, „în acest moment nu se mai justifică să vorbim de diferenţe între companiile independente şi cele instituţionalizate. Spectacolele independente sunt adesea mult mai bune decât cele montate la teatrele de stat.

rezumat 101 evenimente de-a lungul celor zece zile: piese de teatru, proiecții de filme, lansări de carte, conferințe, vernisaje de expoziții.

participanți 20 de teatre româneşti, patru spectacole din Polonia, Italia, Franţa și Marea Britanie, trei regizori străini.
finanțare Festivalul este produs de UNITER, susținut financiar de Ministerul Culturii, Primăria Capitalei și Institutul Cultural Român.

Te-ar putea interesa și: