Exporturile de produse farmaceutice au crescut de trei ori în primele nouă luni ale anului trecut, atingând o valoare totală de 420 de milioane de euro, conform celor mai recente date oferite de Institutul Național de Statistică. Cifra include vânzările în străinătate atât de medicamente produse în fabricile autohtone, cât și de produse parafarmaceutice. Astfel, investițiile de sute de milioane de euro făcute în modernizarea liniilor de producție și alinierea lor la standardele unor piețe externe (UE, dar și altele, precum SUA sau Brazilia) își arată acum roadele. Iar pe măsură ce produsele autohtone reușesc să se impună în afara granițelor, investițiile vor continua și ele. Printre factorii care au determinat producătorii să acorde o atenție sporită exportului este și situația precară a pieței interne, prin plățile întârziate și prețurile mici. Prin contrast, clienții externi plătesc prețuri de până la zece ori mai mari și achită facturile în intervale rezonabile de timp.
De exemplu, Labormed exportă în Polonia, Bulgaria, Ungaria, Moldova, Slovacia, Belarus, Cehia, Azerbaidjan, Malta și Islanda. „Extinderea la nivel in­ternațional face parte din planul nostru de creștere“, explică Stephen Stead, directorul companiei. „Produsele generice românești sunt eficiente, au prețuri mai mici decât cele originale, respectă standardele internaționale de calitate și sunt apreciate pe piețele externe. Ne-am planificat, astfel, o creștere de 40% pe segmentul internațional și sperăm să ajungem de la zece milioane de euro, în 2010, la 14 milioane de euro în 2011, creștere venind atât din noi piețe, cât și din cele deja existente, în special Polonia“, completează managerul. Piețele cu potențial de creștere identificate de companie pentru anul acesta sunt Serbia, Ucraina, Croația și Rusia. În cea din urmă sunt prezente și medicamentele produse la Cluj-Napoca de Terapia Ranbaxy. Exporturile companiei s-au ridicat anul trecut la 15 milioane de euro, de două ori peste estimările inițiale, care ținteau menținerea nivelului din 2009 (7,4 milioane euro).
Investiții pentru creșterea exporturilor
Și Sanofi-Aventis, care deține totodată fabrica Zentiva din București și, potrivit evaluărilor Cegedim, este liderul pieței autohtone, va majora nivelul exporturilor anul acesta. În prezent, produsele fabricate în România sub brandul companiei sunt comercializate doar la noi și în Republica Moldova (o piață foarte mică, de 80-100 de milioane de euro, cu un consum per capita de medicamente de 20-25 de euro anual). „Anul acesta, însă, am reușit să obținem în România transferarea producției pentru zece produse ale Grupului, destinate unor piețe externe, precum Franța, Germania, Italia, Marea Britanie, Portugalia“, spune Dan Ivan, Country Head la Sanofi-Aventis România. Ca urmare, situația exporturilor producătorului se va schimba radical în 2011.
Mai mult, producătorul BBraun va inaugura luna viitoare la Timișoara o nouă linie pentru soluții perfuzabile, în urma unei investiții de patru milioane euro, care va majora producția  fabricii de la 12 milioane de unități la 19 milioane. BBraun exportă aproximativ un milion de unități în Bulgaria, Croația, Slovenia, Serbia, Macedonia, Bosnia, Ungaria.
În urma unor investiții similare, deja programate de companii, este de așteptat ca ponderea livrărilor în UE (care absoarbe trei sferturi din total) să se reducă în 2011 în favoarea clienților nonUE pe fondul creșterii generale a exporturilor.