care sunt dispuse sa plateasca.
Unii cred ca un site aspectuos este un site reusit. Totusi, succesul si, implicit, eficienta unei pagini Internet se masoara in functie de afluenta vizitatorilor. si asta inca nu e totul. E important ca vizitatorii sa intre exact in „incaperile” (sectiunile unei pagini) care le sunt direct destinate. Or, daca acest lucru chiar se intampla in realitate este o informatie pentru care administratorii de site-uri sunt dispusi sa plateasca.
Pe piata romaneasca exista si servicii gratuite de monitorizare a traficului, precum Trafic.ro sau Statistici.ro. Insa informatiile generaliste furnizate de acestea nu sunt intru totul suficiente pentru un magazin electronic care are nevoie de mai multe detalii. In acest caz, programul de monitorizare poate fi comparat cu o camera video instalata intr-un supermarket care incearca sa surprinda nu hotii de marfa, ci standurile cele mai aglomerate.
Intuind ca si pe piata romaneasca ar putea exista cerere pentru acest gen de servicii, o companie de webdesign romaneasca a inceput sa caute un soft specializat pe care sa-l poata distribui pe piata locala. „Am ajuns la cei de la WebSideStory, compania americana care produce softul de monitorizare HitBox. A fost o mare surpriza pentru ei sa afle ca exista cerere pe piata romaneasca”, povesteste Vlad Tocae, director general Rom Net, compania care distribuie HitBox in Romania. „Totodata, am reusit sa obtinem exclusivitate”, adauga Vlad Tocae.
Informatiile pe care le furnizeaza un serviciu specializat de monitorizare se refera la cele mai solicitate pagini, cum au ajuns vizitatorii pe pagina respectiva sau care sunt cele mai solicitate date de pe pagina.
Cat costa un asemenea serviciu si cat sunt dispusi sa plateasca clientii pentru aceasta? Un prim demers al celor de la Rom Net a constat in a convinge compania WebSideStory ca preturile practicate in Vest sunt prea mari pentru Romania. Concret, plata se face in functie de afisari. Astfel, pentru un site care totalizeaza anual 250.000 de afisari, costul serviciului HitBox Professional este de 300 euro pe an. In cazul serviciilor adresate marilor companii, precum HitBox Enterprise, unde numarul afisarilor depaseste un milion, pretul urca la 3.000 de euro. Deocamdata, piata locala nu poate absorbi un serviciu atat de scump, afirma Vlad Tocae. Principalii clienti ai Rom Net sunt Cerf.ro, Leasing.ro, Tiriacleasing.ro, Oktal.ro.
Desi companiile Internet romanesti nu pot plati foarte mult pentru asemenea servicii, cerere exista, in mod indiscutabil. Cei de la Trafic.ro, cel mai cunoscut site de monitorizare romanesc, se gandesc la modul serios sa lanseze un serviciu contra cost. „In circa trei-sase luni, trafic.ro va lansa un serviciu de monitorizare platit. Momentan, incercam sa particularizam nevoile webmaster-ilor”, afirma Bogdan Secara, director general la NetBridge Investments, compania care detine site-urile Trafic.ro, Boom.ro, Okazii.ro, Hit.ro. „De o monitorizare specializata are nevoie orice site care vinde spatiu publicitar si, in consecinta, este interesat de comportamentul utilizatorului pe site”, adauga Bogdan Secara. Un alt serviciu prezent pe piata locala, insa nu prin reprezentat direct, este Webtrends.
Nevoia de monitorizare specializata este inca un serviciu pe care companiile Internet il solicita alaturi de webdesign sau gazduire. Ideea este ca in viitor cine va putea oferi cat mai multe servicii sub umbrela aceleiasi companii va avea de castigat.