se putea vorbi doar in cazul Politiei si al marilor furnizori de servicii, gen RADET sau Electrica si, bineinteles, companiile de telefonie mobila si fixa. La ora actuala utilizatorii acestor baze de date s-au inmultit peste masura. Alaturi de banci, care prin explozia creditelor pentru persoane fizice au devenit detinatoarele celor mai complete baze de date de acest fel, au venit si marile lanturi de magazine si producatorii de bunuri de consum care au recurs la diverse promotii prin care au colectat un volum impresionant de date despre persoane fizice. Chiar daca exista o legislatie care sa protejeze cetatenii in fata acestei invazii a prelucratorilor de baze de date cu caracter personal, o singura propozitie le este suficienta acestor institutii ca sa intre in legalitate. Cum legislatia prevede ca datele personale sa nu poata fi utilizate decat cu acordul persoanei in cauza, campaniile de marketing ale producatorilor sau dealerilor au adaugat un simplu avertisment pentru persoana care-si doreste sa participe la promotie: „compania isi rezerva dreptul sa utilizeze datele personale ale participantului”. Cum, in ce scop, nu intereseaza pe nimeni, iar cel care viseaza la marele premiu aruncat in joc de respectiva companie semneaza linistit aceasta prevedere fara sa se gandeasca la faptul ca, in viitor, linistea sa ar putea fi stricata tocmai din cauza acestei semnaturi. si asta deoarece, in ciuda faptului ca nu este legal, bazele de date circula de la o companie la alta si ajung sa fie ulterior folosite pentru sondaje de opinie sau pentru furnizarea altor servicii. Fiecare individ cu un venit declarat la banca de peste 200 de dolari net a primit cel putin un telefon de la o companie de asigurari care incearca sa-si vanda serviciile. Mai nou, multitudinea de baze de date a inceput sa genereze si confuzii. Poate ca, prin aparitia unei institutii specializate, toate aceste neajunsuri vor fi rezolvate.Printr-un proiect de lege, Ministerul Integrarii propune infiintarea acestei autoritati, care in esenta va inlocui integral institutia Avocatul Poporului in materia supravegherii si controlului datelor cu caracter personal. Noua institutie va fi una specializata, autonoma si independenta fata de alte autoritati publice. Principalul obiectiv al institutiei este apararea drepturilor si libertatilor fundamentale ale persoanelor fizice, in speta a drepturilor garantate prin Constitutie si a dreptului la viata intima, familiala si privata. Autoritatea va putea face investigatii proprii pentru solutionarea cererilor sau plangerilor care ii sunt adresate. Ea trebuie sa supravegheze daca datele cu caracter personal din bazele de date ale principalilor actori de pe aceasta piata sunt utilizate in conditii legale. Ceea ce aduce nou proiect de lege este faptul ca, in cazul unei sesizari a unei persoane fizice careia i-au fost incalcate drepturile, presedintele si vicepresedintele Autoritatii pot avea acces la documentele secrete detinute de autoritatile publice sau alte persoane juridice cu obligatia de a nu face publice documentele secrete la care au avut acces. Avocatul Radu Pricop de la stefanica, Dutu & Partners subliniaza insa ca „noua lege este insa lacunara in ceea ce priveste atat detalierea procedurii de notificare a Autoritatii, cat si solutionarea acestor notificari”, subliniind totodata faptul ca este foarte probabil ca aceste lucruri sa se desfasoare in conformitate cu legile existente acum in Romania pe aceasta tema. Dupa cum declara si Cristian Ionescu, director general Coface Intercredit Romania, „aceasta masura creeaza premisele de disciplinare a companiilor ce activeaza in domeniul colectarii creantelor si va descuraja aparitia unor forme nelegale de colectare de la persoanele fizice. Protectia persoanelor, reglementata prin lege speciala, se constituie ca un prim pas pentru o protectie reala, fiind nevoie insa de norme aplicabile cu usurinta pentru ca misiunea acestei noi institutii sa fie indeplinita.” Indiferent de cum vor arata Normele Metodologice, datorita rolului si atributiilor conferite de Constitutie Avocatului Poporului, ca aparator si garant al drepturilor si libertatilor persoanelor fizice, acesta poate oricand cenzura Autoritatea daca se constata ca activitatea acesteia a lezat in vreun fel drepturile cetatenilor.

Ce urmareste ANSPDCP
· Prelucrarea cu buna credinta a informatiilor cu caracter personal
· Colectarea datelor in scopuri determinate, explicite si legitime
· Prelucrarea datelor poate fi efectuata numai daca persoana vizata si-a dat consimtamantul in mod expres si neechivoc
· Autoritatea va prelua toate drepturile si obligatiile aferente activitatii de protectie a persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal
· Datorita drepturilor conferite prin Constitutie, Avocatul Poporului va putea totusi sa cenzureze activitatea Autoritatii.