Daniel David: Problema consumului de droguri, prezentă și în alte state europene
Ministrul Educației, Daniel David, a subliniat că fenomenul consumului de substanțe stupefiante în școli nu este unic în România, ci se regăsește la niveluri similare și în alte țări europene.
Totodată, el a menționat că recunoașterea problemei nu trebuie să ducă la pasivitate, ci la acțiune fermă și coordonată.
„Este o problemă în ţară şi toţi ştim că este o problemă şi nu vreau să fiu înţeles greşit. Faţă de ce ar trebui să fie, este o problemă de neacceptat. Dar să nu ne imaginăm că în alte ţări avansate la care ne raportăm sub aspect educaţional lucrurile ar sta mult mai bine. Asta nu ne încălzeşte pe noi. Doar vreau să spun că nu avem această naivitate sau iluzie că la noi e problema asta numai. Recunoscând problema şi recunoscând faptul că nu putem sta cu această problemă la acest nivel, am propus mai multe niveluri de acţiune”, a afirmat Daniel David.

Trei niveluri de acțiune propuse în raportul privind educația
Ministrul a prezentat soluțiile propuse în raportul recent privind starea învățământului românesc, structurate pe trei paliere principale.
Intervenții în zona din jurul școlilor: Acestea presupun implicarea autorităților locale și a Ministerului de Interne pentru a elimina prezența dealerilor de droguri în proximitatea unităților de învățământ. David a precizat că „autorităţile locale, Poliţia Locală ar putea să aibă patrulele mai des în jurul şcolilor”.
„Autorităţile locale, Poliţia Locală ar putea să aibă patrulele mai des în jurul şcolilor. Faptul că antrenezi profesorii, elevii, să semnaleze astfel de lucruri, iarăşi nu costă foarte mult. Sigur că ne-ar trebui mai mulţi consilieri în şcoală care să oferă intervenţii, dar şi măcar pe cei pe care avem să-i antrenăm în intervenţii validate ştiinţific”, a explicat Daniel David.
Educație și prevenție în rândul elevilor și cadrelor didactice: Acest nivel vizează instruirea elevilor, profesorilor și personalului auxiliar pentru a putea identifica și semnala consumul de droguri.
În acest sens, se propune și pregătirea consilierilor școlari în metode validate științific pentru a oferi sprijin adecvat elevilor.
„Trebuie schimbată cultura organizaţională, să nu rămâi în logica că dacă tu vorbeşti despre acest lucru, eşti cumva, în ghilimele, pârâciosul grupului. Nu!. Este un element de educaţie, un element de apreciere faptul că ai semnala astfel de lucruri problematice în cadrul şcolii. Odată ce sunt semnalate astfel de lucruri, acţiunile trebuie să fie, la nivelul şcolii, prin consilieri bine pregătiţi, inclusiv în terapii care se adresează consumului de droguri”, a spus ministrul.
Dezvoltarea infrastructurii de tratament specializat: Al treilea palier se referă la deschiderea de noi centre specializate pentru tratarea dependenței.
„Unde costurile sunt mai mari şi unde va trebui să facem investiţii, este nivelul 3, în care avem nevoie de mai multe centre specifice dedicate acestor probleme”, a explicat David.
Implicarea părinților, un element esențial
Ministrul Educației a subliniat în final că școala nu poate înlocui rolul părinților în prevenirea consumului de substanțe interzise.
„Şcoala nu poate înlocui părinţii”, a spus el, insistând că eforturile trebuie să fie comune, între autorități, instituțiile de învățământ și familii.