Oraşele devin tot mai sufocate de numărul mare de autoturisme, iar atunci când drumul până la serviciu şi acasă durează de trei ori mai mult decât ar fi normal orice plăcere de a conduce dispare. Soluţia găsită de şoferii din ţările mai dezvoltate: automobilele echipate cu transmisii automate. Dacă, în trecut, în ţara noastră transmisiile automate nu aveau o reputaţie prea bună fiind considerate potrivite pentru femei, în ultima vreme, acestea sunt la mare căutare, atât în rândul automobilelor noi, cât şi a celor second-hand.

O cutie automată schimbă treptele de viteză fără intervenția şoferului. Decizia de schimbare a treptelor de viteză este luată de calculatorul electronic de control al cutiei de viteze. Cele mai moderne cutii de viteze realizează acest schimb al treptelor într-un timp incredibil, economisind combustibil şi oferind un confort sporit şoferului. Un alt tip de cutii automate sunt cele robotizate sau pilotate. Spre deosebire de cutiile automate, cele robotizate sunt acţionate de motoraşe care schimbă vitezele în funcţie de mai mulţi parametri. Majoritatea producătorilor spun că aceste cutii sunt mai durabile, mai economice şi mai fiabile. Dezavantajul lor, spun specialiştii din lumea auto, ar fi acela că schimbatul treptelor nu se realizează la fel de rapid ca la transmisiile automate, existând o anumită întârziere în acest sens. Pentru cei care nu au mers niciodată cu o astfel de maşină, această diferenţă nu este sesizabilă şi vor găsi utilizarea unui astfel de automobil foarte comodă.

Dacia a anunţat în luna septembrie a anului trecut că va include în oferta sa o cutie robotizată. Cutia Easy-R va fi disponibilă în lunile următoare pe modelele Logan, Sandero și Stepway. Consumul este de numai 4,9l/100km iar nivelul emisiilor de CO2, de 109g/km, comparabil cu cel corespunzător unei cutii de viteze manuală.

Cum funcţionează cutia robotizată

Easy-R asigură o utilizare comodă datorită soluției tehnice care elimină pedala de ambreiaj. Cutia dispune de un sistem de acționare electromagnetic (pilotat de un calculator) care asigură debreierea, schimbarea vitezelor și acționarea ambreiajului în locul șoferului. Ea dispune de două moduri de funcționare, adaptate tuturor nevoilor: Drive sau Manual (Impulsional).

În modul Drive, schimbarea treptelor de viteză este realizată de calculator, pe baza informațiilor referitoare la condițiile de rulare, cum ar fi turația motorului, viteza de deplasare, stilul de condus al șoferului, etc. În modul Manual/ Impulsional, şoferul decide singur momentul schimbării treptelor de viteză. În comparație cu o cutie de viteze manuală tradițională, cutia de viteze robotizată Easy-R oferă: un plus de confort și de ușurință în utilizare, un plus de manevrabilitate şi consum redus. „Utilizarea unei soluții electromecanice în locul tehnologiei hidraulice asigură, pe lângă o mai mare precizie a acționării, o durabilitate și o fiabilitate sporite“, spun cei de la Dacia.

Pe piaţa locală mai sunt şi alţi producători care oferă astfel de transmisii. Unul dintre modele este Corsa de la Opel. Echipat cu un motor de 1,4 litri, benzină, noul Corsa cu transmisie robotizată Easytronic, cinci trepte, are un preţ de 12.630 de euro. Maşina include în echiparea standard închidere centralizată cu telecomandă, airbag-uri frontale şofer şi pasager, laterale şi cortină, coloană de direcţie reglabilă pe înălţime şi adâncime, bancheta spate cu spatar rabatabil. Mai ieftin, dar şi cu mai multe dotări standard este modelul 208 de la Peugeot. În varianta de echipare medie, automobilul include oglinzi retrovizoare înclăzite, aer condiţionat manual, ecran tactil, şase boxe, comenzi audio pe volan, priza Jack, USB, proiectoare ceaţă, regulator viteză, limitator viteză, şase airbaguri,  etc. Preţul unui Peugeot 208 cu transmisie robotizată este de 11.977 euro.