Cifra de afaceri a magazinelor virtuale româneşti s-ar putea tripla în 2008

Comerţul electronic din România înregistrează creşteri spectaculoase în ultimii ani. Acest trend convinge tot mai mulţi antreprenori să îşi lanseze afaceri în mediul virtual.

Ploieşteanca Raluca Niţu nu a împlinit încă 24 de ani, dar are deja o experienţă de peste doi ani şi jumătate în managementul afacerilor pe internet. La începutul acestui an, în timp ce era încă studentă în anul IV, a decis să lanseze un nou magazin virtual pentru cadouri şi aranjamente florale, pentru a fructifica oportunităţile tot mai mari apărute în acest domeniu. „Ne adresăm, în primul rând, oamenilor de afaceri care nu au timp să meargă în oraş să caute cadouri. Sunt atât bărbaţi, cât şi femei – aleg această soluţie din lipsă de timp, comoditate şi rapiditate“, spune Raluca Niţu, manager ElegantGift.ro Printre clienţi se numără însă şi românii plecaţi din ţară, care nu pot sărbători alături de familie ocaziile importante, dar şi cei care vor să trimită un cadou în străinătate. „Ne adresăm şi oamenilor care au nevoie de un plus de creativitate atunci când oferă un cadou“, adaugă Raluca Niţu.

68-6500-1.jpgConform estimărilor GeCAD ePayment, în România se lansează în fiecare lună 20 de magazine online care acceptă modalităţi de plată electronice. La sfârşitul acestui an, numărul acestora va fi în jur de 750, cu 50% mai multe decât la sfârşitul anului trecut.

Efervescenţa pieţei autohtone de comerţ electronic se observă şi din numărul tranzacţiilor şi al volumului de cumpărături înregistrate în ultimul timp. Conform Romcard, procesatorul tranzacţiilor securizate din România, în primele şapte luni ale anului, s-au efectuat aproape 280.000 de tranzacţii, de peste 4,7 ori mai multe decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Şi valoarea vânzărilor a crescut în perioada amintită de peste 4,5 ori, până la aproape 22 de milioane de euro. Din magazinele virtuale se poate cumpăra aproape orice, de la produse IT, excursii, ceasuri şi până la bilete pentru concert. Firma Mioval din Cluj a lansat site-ul ladadezestre.com pentru a promova artizanatul autentic românesc, cel produs manual de ţăranul român. „Ideea ne-a venit de mult timp, în momentul în care am înţeles că România se poate diferenţia de alte ţări nu prin preluarea tradiţiilor altor ţări, ci prin ceea ce avem lângă noi, dar nu preţuim aşa cum ar trebui. Astfel, dorinţa acestui site este aceea de a promova autenticul românesc, de fapt originea acestei ţări“, spune Valentin Bolboacă, administratorul siteului. Reprezentanţii magazinului eMAG.ro, cel mai mare jucător de pe piaţa autohtonă, apreciază că volumul pieţei de comerţ electronic din ţara noastră va fi anul acesta de 125 milioane de euro. Dar, din această sumă, numai aproximativ 35 vor fi realizate prin metode de plată electronică.

Numerarul este încă rege

68-6501-2.jpg„Marea majoritate a magazinelor virtuale au minimum două metode de plată: plata în avans şi plata ramburs. Pentru cele care au produse de valoare foarte mică este preferată plata via SMS. Cardurile bancare nu sunt o necesitate încă în piaţă şi cred că nu s-a ajuns la gradul de maturizare necesar unei astfel de metode de plată. Plata prin carduri bancare este mai mult o declaraţie de potenţă şi de legalitate“, spune Mădălin Matica, director general al DotCommerce România.

La eMAG.ro, numai 5% din plăţi se realizează prin metode electronice. „Încrederea în plăţile electronice este în continuă creştere. S-au desfăşurat programe de informare despre comerţul electronic, însă numai de către procesatorii de plăţi online. Problema majoră pe această piaţă constă, însă, în lipsa promovării eficiente din partea celor care emit cardurile“, spune Radu Apostolescu, director executiv eMAG.ro. Dar procentajul mic al achiziţiilor prin metode electronice de plată nu a influenţat rezultatele firmei, care a încheiat anul 2006 cu o cifră de afaceri de 35 de milioane de euro şi se aşteaptă ca în 2007 acest indicator să depăşească 70 de milioane de euro. Reprezentaţii GeCAD ePayment estimează că, din totalul achiziţiilor efectuate de pe site-urile româneşti, numai circa 15-20% implică un card bancar. Nivelul este mult mai mic decât cel înregistrat în alte ţări ale UE. Conform unui studiu publicat de compania Forrester Research, 60% din cumpărătorii englezi şi 51% din cei spanioli plătesc pe internet cu cardul de credit. Motivul principal continuă să fie lipsa de încredere a multor cumpărători în siguranţa tranzacţiilor. „Încrederea românilor în plăţile cu cardul este direct legată de nivelul de informare. Cei care nu au încredere sunt cei care nu au făcut niciodată o cumpărătură online“, consideră Carmen Sebe, CEO GeCAD ePayment. „O contribuţie importantă la menţinerea climatului de neîncredere au avut-o şi numeroasele mituri despre e-commerce, principalele făcând referire la nivelul de fraudare“, adaugă Carmen Sebe.

Dar faptul că există pericolul de fraudă în tranzacţiile online este doar un mit prea mult mediatizat. Anul trecut, Gecad ePayment s-a confruntat cu numai patru suspiciuni de fraudă din cele 160.000 de tranzacţii intermediate. Din aceste patru suspiciuni, numai una s-a dovedit a fi tentativă de fraudare şi nici aceea nu a avut loc pentru că echipa antifraudă a blocat tranzacţia la timp.

 

279.500 de tranzacţii, la care plata s-a efectuat online, au înregistrat în primele şapte luni ale acestui an magazinele virtuale din România