cheltuieli. Desi acest lucru se poate face si pe cont propriu, cei care nu au timp sau nu vor sa si-l piarda pot apela la servicii specializate. Firma clujeana Tax Back Romania, reprezentanta a Tax Back International Irlanda, ofera astfel de servicii. „Multe companii din tara noastra nu stiu ca isi pot recupera TVA platita in strainatate. Experienta noastra ne-a confirmat faptul ca nici o firma nu si-a recuperat TVA pe cont propriu, si asta din mai multe motive: necunoasterea legislatiei fiscale interne si internationale (care poate genera depunerea de cereri incorecte si, prin urmare, neprocesabile), bariera lingvistica si consumul mare de timp si efort”, explica Silvana Dobos, reprezentant Tax Back Romania.Peste tot in lume, la achizitionarea de bunuri si servicii, in pretul acestora este inclusa taxa pe valoarea adaugata, care variaza intre 11% si 25%. In momentul de fata, companiile din Romania isi pot recupera TVA platita din 16 tari. Valoarea minima pentru care Tax Back efectueaza returnari este de 260 de euro.Baza legala in temeiul careia se poate solicita recuperarea banilor variaza in functie de statul in care s-au facut cheltuielile. Astfel, in tarile Uniunii Europene se aplica legile nationale privitoare la TVA, specifice fiecarui stat in parte. „Aceste reglementari sunt incluse in parametrii Directivelor Consiliului, numerele 6, 8 si 13, insa pot exista cerinte speciale, impuse de fiecare stat membru. Dintre acestea, Germania, Grecia, Italia, Portugalia si Spania nu returneaza TVA aplicata asupra serviciilor prestate persoanelor juridice si, ca atare, nu putem solicita returnarea TVA”, afirma Silvana Dobos.In ceea ce priveste celelalte state care nu sunt membre ale UE, returnarea TVA se face exclusiv dupa legile nationale. De regula, pentru ca o companie din Romania sa-si poata recupera banii dintr-o tara straina trebuie sa existe in vigoare un acord de evitare a dublei impuneri care sa prevada regimul TVA aplicabil. „Din pacate, tocmai absenta acestor prevederi face ca firmele inregistrate in Romania sa nu poata pretinde, deocamdata, recuperarea TVA in tari precum Canada, Croatia, Norvegia etc.”, precizeaza Silvana Dobos.
Pierderea facturilor nu impiedica recuperarea TVA
Procedura de lucru este relativ simpla. In prima etapa, compania romana interesata de returnarea TVA primeste de la Tax Back – prin fax, posta sau e-mail – pachetul informativ pentru fiecare tara din care doreste recuperarea banilor. Acesta contine toate informatiile relevante, precum si formularele necesare procesarii. In etapa a doua, firma trebuie sa trimita la Tax Back formularele semnate si stampilate, insotite de un certificat de rezidenta fiscala, si facturile. „Certificatul de rezidenta fiscala se obtine gratuit de la administratia financiara locala. Este indicat ca facturile sa fie trimise in original, deoarece asa prevad dispozitiile fiscale internationale. Din discutiile purtate de noi cu administratiile fiscale am inteles ca firmele pot pastra temporar in contabilitatea interna copii ale facturilor, pana cand vor primi inapoi facturile originale” – explica Silvana Dobos. In etapa a treia, pe baza documentelor fiscale, Tax Back va comunica solicitantului calcularea sumei returnabile, urmand sa inceapa demersurile pentru procesarea cererilor catre autoritatile fiscale din strainatate. Pana in acest moment solicitantii obtin gratuit toate informatiile. „Dupa o perioada cuprinsa intre patru si sase luni, banii astfel recuperati ajung in contul clientului nostru, mai putin comisionul nostru. Pentru serviciile prestate, Tax Back percepe un comision cuprins intre 1 si 4% din cota de TVA returnabila, in functie de complexitatea demersurilor. De exemplu, pentru Franta, cota de TVA este de 19,5%, din care clientul nostru va primi 16,5%, iar noi retinem 3%”, declara Silvana Dobos.In cazul in care companiile nu mai detin facturile, Tax Back pune la dispozitia acestora un serviciu special prin care se pot obtine duplicate. Acelasi serviciu se ocupa si de corectarea posibilelor erori existente in anumite facturi, pentru ca in final dosarul sa poata fi acceptat de catre autoritatile fiscale de peste hotare. „In aceste situatii mai deosebite percepem un comision cuprins intre 2 si 8% din valoarea facturilor returnabile. Spre exemplu, daca unui client ii lipseste factura de hotel din Marea Britanie, dintr-o TVA de 17,5% retinem 5%, returnandu-i acestuia 12,5%, adauga Silvana Dobos.