Contractele de leasing care au fost semnate înainte de ianuarie 2007 sunt primele afectate de noua lege a taxei auto. Multe ajung la scaden­ță chiar în acest an, iar clienții mai au în medie de plătit cinci-șase rate, după cum explică Bogdan Speteanu, președinte la BCR Leasing. În noile condiții, s-ar putea ca transferul de proprietate să nu mai fie dorit de clientul care se trezește că trebuie să plătească o taxă în plus de câteva sute sau câteva mii de euro, după caz.
În plus, valoarea de piață  a mașinii a scăzut oricum foarte mult în timp. „Considerăm că aici avem de-a face cu o scăpare a legii: clientul și-a exprimat acum cinci ani opțiunea de a deveni sau nu proprietar al mașinii la expirarea contractului de leasing. Apariția acestei legi îl pune în fața unei taxe pe care nu o anticipase atunci când a semnat contractul“, spune Speteanu. La rândul său, Antoaneta Curteanu, președinta Asociației Societăților de Leasing – ALB, arată că „deși Constituția României este foarte fermă în privința neaplicării retroactive a legii, actuala taxă de poluare adâncește sentimentul retroactivității legii fiscale, amplificând impactul negativ asupra psihologiei investitorilor“.
Pierderile cresc odată cu valoarea taxei
Acest tip de clienți se află oricum într-o situație paradoxală, pentru că proprietarul mașinii se schimbă, în timp ce utilizatorul rămâne același și înainte, și după expirarea contractului de leasing. „Noi avem aproximativ 1.500 de contracte de leasing în această situație. Expiră în 2012 și ar trebui să plătească taxa care, după calculatorul Ministerului Finanțelor, se poate situa între 200 și 10.000 de euro“, spune Bogdan Speteanu. La nivel de industrie  însă, impactul va fi mai mare. Estimările lui Speteanu merg către 8.000 – 10.000 de mașini  aflate în această situație. 
Cel de-al doilea mare impact al noii taxe vizează bunurile recuperate sau pe cale de a fi recuperate de la rău-platnici și date spre revânzare de către societățile de leasing. Efectul este foarte greu de calculat, deoarece parcurile sunt în permanentă mișcare aici. Astfel, dacă BCR mai are la ora actuală 100 – 150 de mașini recuperate produse înainte de 2007 și nevalorificate, Porsche Leasing vorbește de un stoc, în acest moment, de peste 20 de mașini, iar Țiriac Leasing, de aproximativ 30 de vehicule.
Aceste date au însă o relevanţă limitată deoarece, pe întregul an 2011, BCR Leasing a vândut 500 astfel de mașini, iar despre evoluția pe 2012 nu se poate spune decât că tendința de neperformante este în ușoară descreștere, în condiţiile în care vârful de neplată la leasing a fost înregistrat la finele lui decembrie 2010. Oricum, câteva mii de mașini se pot aduna și la nivelul anului în curs. În acest caz, prețurile va trebui să fie ajustate. Mai exact, dacă o mașină scoasă la revânzare era oferită până acum la un preț de 5.000 euro, societatea va trebui s-o ofere la 4.200, pentru a scădea  taxa de circa 800 de euro pe care o va plăti viitorul client. „Într-un contract de recuperare – revânzare se pierde cam 30%. Cu aceste ajustări de prețuri, pierderile se duc și mai sus“, subliniază Speteanu.
Cum apar "maşinile fantomă"
Totodată, posesorii de mașini în leasing al căror contract expiră în acest an au și o altă opțiune: își închid contractul de leasing, achită valoarea reziduală sau ultima rată, în funcție de cum a fost făcut contractul, dar, din lipsă de bani sau pentru că au fost luați pe nepregătite de apariția acestei taxe de poluare, amână momentul înmatriculării mașinii pe numele lor.
“Transferul de proprietate de la societatea de leasing către client se face concomitent cu închiderea dosarului de leasing. Societatea își radiază mașina din bilanț automat”, spune Bogdan Speteanu, președinte BCR Leasing. În acest context, noii proprietari care amâna plata taxei de înmatriculare vor conduce sau vor ține în garaj o "mașină fantomă", care nu este nicăieri înregistrată, fenomen care poate angrena riscuri infracționale.
Şanse mici de reînnoire a parcului auto
Al treilea impact al legii este asupra produsului de buy-back. Acesta fie dispare, fie se va restrânge foarte mult din cauza taxei auto. Mai exact, un posesor de Volks­wagen din 2006 îl aduce ca avans la firma de leasing pentru o achiziție nouă. Dacă până la apariția taxei mașina ar fi fost evaluată la 5.000 de euro, acum valoarea acesteia scade proporţional cu contravaloarea taxei de auto, fapt care va presupune un efort financiar suplimentar din partea clientului, obligat să suporte diferența plătind cash.
În acest context, apare cel de-al doilea paradox al legi. Ea ar trebui să ajute la reînnoirea parcului auto, dar, în condițiile în care valoarea mașinilor aduse ca buy-back scade și taxa crește, s-ar putea să ne confruntăm cu tendința de prelungire peste termen a duratei de viață a mașinilor vechi.
Un efect secundar este înregistrat și în cazul contractelor buy-back încheiate de societățile de leasing cu furnizorii de vehicule, în principal furnizorii de camioane și autoutilitare. Aici, furnizorul poate solicita răscumpărarea vehiculului cu valoarea de răscumpărare diminuată cu contravaloarea taxei.
„Pe principiul dominoului, finan­țatorii vor înregistra costuri mai mari cu recuperarea bunurilor, reflectate către clienți. Aceștia vor resimți un impact direct provenit din costurile de reînnoire a parcurilor auto – nu doar utilizatorii flotelor mari, ci toți agenții economici care nu au prevăzut  asemenea cheltuieli – toate acestea conducând la perturbarea planificarii unui cash flow riguros“, conchide Curteanu.

10.000 contracte de leasing încheiate înainte de 2007 vor ajunge la scadență anul acesta. Viitorii proprietari vor plăti atât valoarea reziduală, cât și taxa