Schimbare de lider în ediţia din 2008 a clasamentului: dacă în urmă cu un an cei mai fericiţi angajaţi îi avea o multinaţională, KPMG, anul acesta, locul lor a fost luat de salariaţii unei companii de mici dimensiuni, Velvet Dental.

Următoarele două poziţii sunt ocupate de retailerii PIC şi Extenso, ambele cu capital integral romånesc şi, mai mult, cu centrele de comandă în provincie. Încă o dovadă că, la nivelul întregii pieţe, importanţa acordată de management satisfacţiei personalului a devenit o prioritate.

Aflat la a patra ediţie, Topul are deja cåteva prezenţe constante, „companii care au înţeles că aspiraţiile angajaţilor şi preocuparea faţă de aceste dorinţe sunt singurele lucruri care contează cu adevărat pentru a face performanţă“, comentează Iuliana Stan, business manager în cadrul companiei de consultanţă Human Synergistics. Practic, companiile din clasamentul Capital şi-au diversificat pachetul clasic de beneficii format din laptop, telefon mobil şi tichete de masă şi au investit în bonusuri „calitative“: posibilităţi de recreere în timpul programului, grădiniţe pentru copiii angajaţilor, excursii şi programe de specializare în străinătate, abonamente la sală sau şedinţe de masaj.

Însă chiar şi angajaţii celor o sută de companii vor fi afectaţi de actualul context economic global. Iar primele consecinţe le vor resimţi mult mai repede decåt ar fi crezut, încă din această iarnă. Aceasta, întrucåt, potrivit celor mai multe dintre companiile participante la topul Capital, acordarea bonusurilor de Crăciun şi a celor de performanţă a devenit incertă. Nu anunţă disponibilizări sau reduceri semnificative ale pachetului de beneficii prin care şi-au fidelizat angajaţii, în schimb stopează recrutările şi recalculează creşterile salariale.

DIFICULTĂŢI Contextul economic global a dat peste cap chiar şi planurile celor mai buni angajatori. Majoritatea companiilor din topul 100 realizat de Capital au stopat recrutările şi creşterile salariale.

136-22650-0809_ixia_48.jpgAngajaţii care primesc, în acest final de an, prime de sărbători şi bonusuri de performanţă se pot considera norocoşi. În rest, angajaţii celor o sută de companii nu au de ce să îşi facă griji: lista de beneficii de care au parte va fi afectată doar în mică măsură, iar riscul de a fi concediaţi este minim. În schimb, candidaţii care plănuiseră să îşi încerce norocul la una dintre aceste firme ar trebui să se pregătească să mai aştepte, întrucåt multe dintre companiile din top ar putea sista recrutările. „Avånd în vedere că ne vom concentra asupra consolidării activităţii actuale, se va merge pe  structura organizatorică prezentă, iar numărul de angajaţi din companie va rămåne, în linii mari, acelaşi. Nu vor exista concedieri, dar probabil nici angajări“, admite Mirela Roşca, directorul executiv al retailerului Extenso, importator al brandului Lotto în Romånia şi ocupantul poziţiei a treia în clasamentul Capital. O poziţie asemănătoare are şi Diana Oniga, directorul de recrutare al grupului RTC, potrivit căreia „dacă 2008 a fost un an cu o rată de dezvoltare a personalului cu 45%, anul viitor acest procentaj va fi semnificativ redus“. În plus, continuă ea, „pentru 2009 nu estimăm nicio creştere salarială“. Dovadă că nu glumeşte stă mărturie opinia preşedintelui RTC Holding, Octavian Radu, care o completează: „peste tot se simt rulaje în scădere faţă de anul 2007, deci ar trebui să revenim la costurile salariale de acum doi ani“.

Nici alte beneficii nu vor rămåne intacte

136-22651-0809_otopeni_48.jpgO trecere în revistă face Răzvan Gheorghe, managing director al companiei de consultanţă imobiliară Cushman&Wakefield Activ Consulting, ocupanta locului 19 în clasament: „bonusurile de performanţă sunt corelate cu cifra de afaceri şi, cum aceasta a fost mai mică decåt estimările, şi bonusurile de performanţă, şi cele anuale au fost modificate. Apoi, anumite călătorii de business care ar fi putut fi interesante vor fi mai puţin numeroase, iar trainingurile vor fi mai puţine“. Totuşi, spre deosebire de alte companii din piaţă, Cushman a bugetat, pentru anul viitor, o creştere salarială de zece procente. Una din companiile concurente pe piaţa consultanţei imobiliare, Colliers International, a adoptat o strategie de supravieţuire diferită. „Ca să ieşim din criză avem nevoie de oameni pregătiţi şi motivaţi, aşa că bugetul pentru traininguri şi teambuildinguri nu se schimbă“, spune Bogdan Georgescu, Managing Partner în cadrul companiei. Chiar dacă are dubii asupra menţinerii numărului actual de angajaţi, promite că scopul companiei în 2009 „este să facem tot ce este posibil pentru a nu concedia oameni.“

Prima de Crăciun, pe lista reducerilor de bugete

136-22652-0809_extenso_cc_48.jpgÎn majoritatea companiilor catalogate drept „buni angajatori“, finalul de an aduce în conturile salariaţilor, pe långă salariu, o primă de sărbători şi un bonus de performanţă, acesta din urmă corelat, de cele mai multe ori, atåt cu gradul de productivitate al angajatului, cåt şi cu performanţa financiară a firmei de-a lungul anului.

136-22653-0809_kiwifinance_48.jpgÎn acest an, majoritatea angajaţilor se vor mulţumi doar cu acest din urmă beneficiu, pentru prima oară în ultimii ani bonusul de Crăciun neregăsindu-se pe lista multor companii dintre cele chestionate de Capital. „Bonusurile de performanţă nu vor fi afectate; în schimb, probabil că vom sacrifica parţial primele de Crăciun“, spune directorul Extenso, Mirela Roşca.

136-22654-0809_fancourier_cc_48.jpgReduse vor fi, pe alocuri, chiar şi bonusurile de performanţă. Motivul este evident. „Din cauza scăderii volumului de producţie de la sfårşitul lui 2008, în decembrie vom acorda jumătate din bonusul bugetat iniţial“, spune directorul de dezvoltare al grupului braşovean de construcţii ICCO, prezent şi el în clasamentul Capital. „Tăierea costurilor se resimte şi în compensarea şi beneficiile oferite angajaţilor şi, dacă ne raportăm la ultimii ani, acestea sunt mult reduse“, spune şi directorul de resurse umane al RTC, Diana Oniga.

136-22655-0809_leoburnett160cce.jpgCompaniile care, cel puţin pånă în acest moment, s-au dovedit a fi imune la turbulenţele economice vor fi şi cele mai darnice faţă de personalul propriu. „Anul 2008 a adus o creştere semnificativă a cifrei de afaceri a companiei noastre, iar evaluarea personalului se va face în funcţie de realizările întregului an şi nu de criza economică apărută în ultimele luni“, spune Remus Benţa, directorul general a producătorului de materiale pentru construcţii Daw Benţa Romånia. La fel de bine stă şi firma clujeană de IT EBS, al cărei director de resurse umane, Adela Dehenes, garantează că „bonusurile angajaţilor nu vor fi afectate, deoarece EBS a cunoscut în acest an o creştere a cifrei de afaceri cu 70% şi a profitului cu peste 200%. Medcenter, ocupanta locului 11 în topul Capital, a pus deja la punct strategia de criză, astfel încåt, aşa cum afirmă directorul general Florin Bălănică, după ce „atåt departamentul financiar, cåt şi departamentul de HR au vegheat asupra eficientizării la maximum a resurselor umane existente, nu suntem nevoiţi să apelăm la reduceri de personal şi nici bonusurile şi măririle salariale pentru perioada următoare nu vor fi afectate“.

Masajul, mai apreciat decåt laptopul

136-22656-0809_dufa_cc_48.jpgDeşi armele cu care se apără în faţa crizei nu diferă semnificativ de cele folosite de restul firmelor din piaţă, cele o sută „cele mai bune companii pentru care să lucrezi“ au, faţă de restul pieţei, avantaje competitive semnificative. „Vor fi şi anul viitor în top, tot printre primele, Atlasib, KPMG, Popeci Utilaj Greu, Dumagas Transport, McDonald’s sau Automobile Bavaria? 100% da. Sunt prezenţe constante pe primele locuri, de patru ani, de la prima ediţie. Sunt organizaţii dintre cele care au înţeles că aspiraţiile angajaţilor şi preocuparea faţă de aceste dorinţe sunt singurele lucruri care contează cu adevărat pentru a face performanţă“, comentează Iuliana Stan, business manager în cadrul companiei de consultanţă Human Synergistics, performanţele cåtorva dintre cei mai buni angajatori autohtoni.

136-22657-0809_mcdonalds_cc_48.jpgIar să fii permanent la curent cu aceste apiraţii nu este deloc uşor. Un exemplu îl dă Andi Dumitrescu, directorul general al GfK Romånia, compania de cercetare de piaţă care a făcut sondajele în vederea realizării topului Capital. „Pachetul clasic format din telefon, laptop sau tichete de masă nu mai este considerat de către angajaţii anului 2008 ca fiind un stimulent suficient pentru a rămåne sau a accepta jobul respectiv. Acestea s-au transformat cu timpul în «factori igienici», care nu mai sporesc satisfacţia beneficiarului prin prezenţa lor, ci generează nemulţumire prin lipsă“. Prin urmare, locul lor în preferinţele angajaţilor a fost luat de un alt tip de beneficii (precum posibilităţile de recreere în timpul programului sau după program, abonamente la saloane de masaj, teambuildinguri personalizate, abonamente la sală sau la cosmetică, grădiniţă pentru copii). Iar astfel de avantaje vor fi mai mult ca sigur incluse şi în pachetele de beneficii din 2009. Şi, chiar dacă cei mai mulţi dintre ocupanţii topului nu şi-au stabilit strategia financiară pentru anul viitor, un lucru este cert: dacă eventualele condiţii financiare neprielnice le-ar putea cere măsuri de consolidare a businessului, resursele umane vor fi ultimul capitol la care se vor efectua reduceri de costuri.

136-22658-0809raduoctavian_cc48.jpg«Peste tot se simt rulaje în scădere, faţă de anul 2007, deci ar trebui să revenim la costurile salariale de acum doi ani.»
Octavian Radu, preşedinte RTC Holding

METODOLOGIA TOPULUI

Pentru acest studiu au fost intervievaţi angajaţii cu funcţii medii de conducere sau cu posturi similare. Fiecare a primit o invitaţie de completare a chestionarului de satisfacţie bazat pe următoarele patru criterii: condiţiile de muncă oferite de companie, calitatea colaborării în companie, pachetul salarial (avantajele salariale) şi condiţiile de dezvoltare profesională. În prima etapă a studiului a fost măsurată importanţa atribuită de către angajat fiecăruia dintre cele 37 de subcriterii, iar, în cea de-a doua, intervievatul şi-a exprimat gradul de mulţumire faţă de felul în care fiecare dintre acestea este realizat de companie.

EUROPA / Cei mai buni angajatori ai anului 2008

136-22660-0809_microsoft_48.jpgPremiul „Cel Mai Bun Loc de Muncă din Europa“ pentru organizaţiile mari a fost cåştigat de Microsoft. Gigantul software excelează în menţinerea unui nivel înalt de satisfacţie a celor 7.526 de angajaţi care lucrează în 14 filiale din Europa, mai ales cu ajutorul unei culturi relaxate, informale.

136-22661-0809_google_48.jpgPremiul pentru categoria „Ne simţim bine“ a fost cåştigat anul acesta de Google, pentru că a reuşit să construiască în toate sediile companiei din lume o remarcabilă cultură a distracţiei şi muncii de echipă. De exemplu, toţi angajaţii Google Italia au fost de acord că „este un loc de muncă prietenos“.

136-22662-0809_ciscosystems_48.jpgPremiul special „The Great Place to Work“ a fost primit de Cisco Systems Germania. Cifrele spun totul: 94% din angajaţi au declarat că sunt plătiţi corect în raport cu munca pe care o desfăşoară, iar 96% au spus că sunt „trataţi cu colegialitate, indiferent de poziţia pe care o ocupă“.

136-22663-0809_3m_48.jpgMai mult de jumătate din angajaţii companiei 3M lucrează în afara Statelor Unite, generånd 63% din vånzările totale. Subsidiara sa din Germania a fost nominalizată drept unul dintre cele mai bune locuri de muncă europene în fiecare din ultimele cinci ediţii ale clasamentului.

136-22664-0809_impuls_48.jpgInvesteşte permanent în formarea profesională a personalului. În februarie 2007, Impuls Finanzmanagement a fost nominalizată de Capital Germania printre cei mai buni angajatori ai ţării. Includerea sa în topul realizat de Great Place to Work Institute a fost firească.
Sursa: Great Place to Work Institute

Cei 200 de angajaţi ai IXIA lucrează numai cu tehnologii de ultimă oră, spune Andrei Pitiş, country manager

Aeroportul Internaţional Henri Coandă le oferă angajaţilor un zbor gratuit, în limita a 600 de euro

Toţi angajaţii Extenso au acces gratuit la sala de fitness şi piscină

La Kiwi Finance, rezultatele deosebite ale brokerilor companiei sunt sărbătorite prin petreceri

Fan Courier le oferă angajaţilor traininguri în valoare anuală de 300.000 euro

Angajaţii Leo Burnett au parte de şedinţe de masaj şi jocuri pentru a se relaxa în pauzele de creaţie

Angajaţii Düfa Deuteksunt calificaţi şi instruiţi prin programe speciale atåt în Romånia, cåt şi în Germania

McDonald’s Romånia le oferă angajaţilor un program de lucru flexibil, încuranjåndu-i să îşi continuie studiile