La finalul lunii februarie, Ministerul Muncii a anunțat că drepturile de ajutor de încălzire vor rămâne în plată pe întreaga durată a sezonului rece rămasă din primăvara anului 2024.

”Drepturile de ajutor de încălzire, acordate în toamna lui 2023, inclusiv pentru cei care utilizează material lemnos, în perioada rămasă din sezonul rece din primăvara lui 2024, vor fi menținute în plată.

Guvernul a aprobat menținerea în plată, la același nivel, a drepturilor de ajutor de încălzire și suplimentului pentru energie pentru perioada rămasă din sezonul rece 2023-2024, în contextul modificărilor legislative survenite în ultima perioadă”, au transmis reprezentanții instituției pe Facebook.

Aceștia au adăugat:

”Cererile soluționate în toamna anului 2023, cu precădere cele referitoare la sumele acordate în vederea achiziționării de material lemnos, se mențin în plată, în aceleași condiții, și în primăvara anului 2024.

Astfel, noile criterii de acordare a ajutorului de încălzire și a suplimentului pentru energie, prevăzute de Legea privind Venitul Minim de Incluziune (VMI), care a înlocuit Venitul Minim Garantat (VMG), se vor aplica doar pentru solicitanții care au depus cereri de acordare a ajutorului de încălzire și a suplimentului pentru energie după data de 1 ianuarie 2024”.

Ministerul Muncii a mai transmis:

”Actul normativ a fost aprobat de Guvern și pentru ca majorarea cu 13,8% a punctului de pensie, aplicată de la începutul anului, să nu afecteze drepturile de ajutor pentru încălzire deja stabilite și/sau plătite, cum este cazul ajutoarelor pentru cei care se încălzesc cu lemne și/sau alte materiale solide ori petroliere.

Totodată, se va aplica scutirea de la plata debitelor, în situația în care acestea au fost deja constituite prin decizia directorului executiv al agenției pentru plăți și inspecție socială județeană/a municipiului București”.

Românii pot retrage banii neutilizați de pe cardurile de energie

Sezonul rece se apropie însă de final. Iar românii au acum posibilitatea să retragă numerar banii cash necheltuiți de pe cardurile de energie.

Conform unui proiect de ordonanță, care urmărește reglementarea procedurii prin care românii care au primit carduri de energie și au achiziționat lemne de foc pot solicita încasarea sumelor rămase pe aceste carduri în numerar.

Potrivit dispozițiilor articolului 7 alineatul (51) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 166/2022, cu modificările și completările ulterioare, prin excepție de la prevederile alineatului (5), beneficiarii menționați la articolul 3 alineatul (1) pot solicita încasarea sumelor plătite pentru procurarea de lemn de foc în numerar, la oficiile poștale, conform documentului.

Prevederile cuprinse în articolul II al proiectului de act normativ vizează instituirea unor reguli referitoare la posibilitatea ca beneficiarii menționați la articolul 3 alineatul (1) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 166/2022, cu modificările și completările ulterioare, care până la data adoptării prezentei ordonanțe nu au cheltuit integral sumele de pe cardul de energie valabil pentru achiziționarea de lemne de foc, să poată solicita încasarea acestor sume în numerar, în întregime, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe și până la data de 31 martie 2024, la oficiile poștale, în termenul de valabilitate al cardurilor emise, conform prelungirii termenului de valabilitate dispusă prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 101/2023 privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fondurilor europene nerambursabile, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 425/2023.

bani SURSA FOTO: Dreamstime
Bani cash; SURSA FOTO: Dreamstime

Documentele necesare

Pentru a solicita încasarea sumei în numerar, beneficiarii de sprijin trebuie să prezinte următoarele documente justificative:

a) cardul de energie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poştal;

b) actul de identitate al beneficiarului de sprijin;

c) documentul/documentele justificativ/justificative emis/emise până la data de 15 martie 2024, cum ar fi avizul de însoţire a mărfii, factura, bonuri fiscale, prin care fac dovada că au achiziţionat lemn de foc pentru încălzire care este utilizat la locul de consum, prin înscrierea acestuia pe documentele justificative şi dovada achitării acestora către furnizorul de lemn de foc;

d) în situaţia în care beneficiarul cardului de energie are alt domiciliu sau altă reşedinţă decât cel/cea care este inscripţionat/ inscripţionată pe cardul de energie, contractul privind furnizarea lemnului de foc la domiciliu sau reşedinţă împreună cu declaraţia pe propria răspundere că utilizează sprijinul pentru compensarea preţului la energie la adresa unde locuieşte.