Când vorbim despre proprietate intelectuală și înregistrarea unei mărci observăm că nu există aproape niciun aspect negativ cu privire la acest proces. Singurul minus pe care l-am putea menționa este că serviciul, în mod normal și direct, costă o sumă de bani. Până la costurile propriu-zise ale înregistrării trebuie să trecem în revistă principalele avantaje.

Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) este autoritatea principală din România care se ocupă cu protecția proprietății industriale. Practic, OSIM acordă dreptul de proprietate intelectuală pentru o marcă: o imagine, un cuvânt, o franză, etc. Aceste drepturi exclusive poartă numele de titluri de protecție și sunt oferite deținătorilor care operează pe teritoriul României.

În funcție de interesul antreprenorului pentru marca sa, ea poate fi înregistrată și la nivel internațional. Alte agenții la care îți poți înregistra marca sunt Oficiul European pentru Mărci și Design(EUIPO) și Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale (WIPO).

De ce este important să-ți înregistrezi marca?

Trebuie să menționăm că înregistrarea mărcii nu este un proces obligatoriu, însă există numai avantaje cu privire la acest proces. În primul rând putem vorbi despre faptul că din poziția posesorului de titluri de protecție persoana primește drepturi exclusive. Astfel, indiferent de circumstanțe, vă puteți proteja creația, investiția și afacerea. În cazul în care veți fi acuzat de produse contrafăcute veți avea dovada care să vă ateste veridicitatea, iar într-o situație inversă, veți putea reclama persoana care vă folosește identitatea.

Chiar dacă ne aflăm la 30 de ani de la revoluție, în România se practică în continuare comercializarea bunurilor contrafăcute. Cultura proprietății intelectuale nu este una profund înrădăcinată, iar produsul sau serviciul dumneavoastră riscă să fie manipulat de către terți.

Procesul de înregistrare al unei mărci la OSIM nu este tocmai complicat. Toate amănuntele sunt disponibile pe site-ul OSIM, iar costurile aferente sunt publicate în ordonanța nr. 41 din 30 ianuarie 1998, actualizată la data de 14 martie 2015. Dacă sunteți o persoană cu un program complicat și considerați că nu aveți timpul necesar pentru a vă informa cu privire la procedură, pe piața din România există o mulțime de firme de consultanță care se ocupă cu servicii de înregistrare a mărcilor și proprietate intelectuală.

În funcție de reprezentarea grafică, mărcile pot fi de 3 tipuri: verbale (o denumire, un slogan, scrise cu caractere standard), figurativă (constă în elemente figurative sau combinații de elemente verbale și figurative) sau 3D (forma produsului sau a ambalajului sau orice alt semn specific care permite identificarea unui produs sau serviciu).

Primul pas pentru înregistrarea mărcii

Prima dată, ca în multe alte situații, trebuie să plătiți niște taxe statului român. Primul pas este să plătiți „înregistrarea cererii de înregistrare a unei mărci”( – sună amuzant, nu?), alături de taxele aferente publicării cererii de înregistrare a mărcii. Prima enunțată este de 10 euro, iar cea de-a doua depinde de formatul mărcii: dacă este alb-negru, taxa plătită este de 30 euro, dacă este color, 100 euro.

Următorul pas este completarea unui formular și depunerea lui la OSIM alături de chitanța care atestă plata celor două taxe. După, fiecare formular o să primească o dată de depozit care reprezintă acceptarea cererii. În următoarele trei luni de la data depunerii cererii trebuie să mai plătiți încă o taxă și anume cea de examinare a cererii de înregistrare individuală. Despre ce este vorba?

După ce ți-ai depus cererea de înregistrare logo-ul tău o să treacă printr-un proces de verificare. Dacă există o altă marcă pe piață care să semene sau să fie identică, cererea ta o să fie respinsă. Din acest motiv, indicat ar fi să-ți verifici marca înainte de înregistrarea la OSIM – acest lucru este posibil la agențiile de proprietate intelectuală și reprezintă principalul avantaj dacă alegi serviciile lor. La OSIM acest proces are loc după ce achiți taxele menționate și riști să dai 110 euro pentru marcă alb negru sau 190 euro color pentru această examinare degeaba. Ei bine, dacă ai timpul necesar și dedicarea, te poți plimba singur în registrul de mărci din România, printre 3.600 de logo-uri. 

Sună complicat, dar nu este deloc

Mai este un aspect foarte important de menționat cu privire la înregistrarea: atunci când vei completa formularul vei alege și o „clasă NISA”. Există 45 de clase care sunt similare cu codurile CAEN ale firmelor: fiecare clasă în parte este destinată unui anumit tip de produse. Dacă marca pe care o înregistrezi servește mai multor tipuri de produse ai putea să ai nevoie de mai multe clase. Spre exemplu, clasa 37 este destinată domeniilor de construcții, reparații și instalații, în timp ce clasa 38 este destinată serviciilor de telecomunicații. Întreaga listă este disponibilă online, iar în cererea de înregistrare vei putea introduce fără costuri suplimentare doar o singură clasă! Fiecare clasă suplimentară va adăuga încă o taxă de 50 euro: dacă îți adaugi la formular 4 clase în plus vei plăti încă 200 euro pe lângă costurile standard de examinare. Trebuie să iei în calcul faptul că în situația în care vei lucra cu o agenție de profil vei fi taxat în plus pentru fiecare clasă suplimentară.

La nivel european costul de înregistrare a unei mărci pentru o singură clasă NISA este de 850 euro. Pentru a doua clasă veți plăti 50 euro în plus, iar de la trei clase în sus, câte 150 euro pentru fiecare. În cazul în care doriți înregistrarea unei mărci la nivel internațional, costurile pentru Oficiul Internațional al Proprietății Intelectuale încep de la 500 euro și pot ajunge la câteva mii bune de euro.

Tot acest proces durează undeva la 7-8 luni, de la începutul său până la final. Trebuie să știți și faptul că drepturile pentru marcă nu o să fie pe vecie – ele vor expira după 10 ani (indiferent dacă optați pentru înregistrare la nivel național, european sau internațional), iar costurile de reînnoire vor fi următoarele: pentru o clasă de produse alb-negru 120 euro și pentru color 200 euro. Evident că și fiecare clasă suplimentară te va costa câte 50 euro.

Toate acestea fiind spuse, vă puteți aștepta la următoarele cheltuieli: de la 150 euro pentru o marcă verbală simplă (alcătuită din litere și cifre), de la 300 euro marcă verbală color. Dacă aveți elemente grafice sau 3D combinate cu text, prețurile se pot dubla sau chiar tripla. 

Articol apărut pentru prima oară în Revista Capital.