21% dintre români au nevoie de o săptămână pentru a lua o decizie în privința cumpărării unui laptop, mai arată rezultatele raportului. Un număr și mai mare, 31%, se decid în două zile, iar 13% în numai o zi.

Iar atunci când aleg un laptop, românii sunt interesați în principal de calitate, vor un brand în care au încredere și de asemenea doresc să obțină un raport calitate-preț bun și dispozitive rezistente care nu se defectează.

Spre deposebire de alte țări, în România consumatorilor cu venituri mari le pasă de diverse aspecte în cazul alegerii unei mărci, cum ar fi cele afective, în comparație cu cei cu venituri mai mici. Comparând motivele ascunse cu cele declarate, studiul arată că, în realitate, românii acordă longevității bateriei și prețurilor mult mai puțină importanță decât cred. În același timp aceștia subestimează importanța unei  aprobări din partea celorlalți și relația bună pe care o au cu un brand în schema decizițională.

Aproape jumatate din respondenti plănuiesc să cumpere un laptop anul viitor și una din trei persoane amână această decizie pentru următorii 2-3 ani. Decizia lor va fi în majoritatea cazurilor una pragmatică, bazată pe specificațiile tehnice, durata bateriei și preț, cel puțin așa au declarat respondenții chiar dacă sunt influentați și de alte aspecte. De exemplu, pentru femei, sistemul de operare instalat este la fel de important precum specificațiile tehnice.

Principalele surse de informare în privința laptopurilor pentru români sunt specialiștii și site-urile producătorilor (peste 50%). De asemenea ei accesează destul de des informații de pe motoarele de căutare (44%). Mulți români se bazează pe recomandările personalului din magazine și ale altor specialiști, familie sau prieteni (peste 30%) sau accesează blog-uri și forum-uri (36%). În comaparație cu alte țări, nu folosesc serviciile online de comparare a prețurilor atât de mult (22%). Cele mai puțin populare surse sunt: presa tradițională și televizorul.

Aproape două treimi dintre români și-au cumpărat laptopul dintr-un magazin de specialitate. 16% dintre laptopuri au fost cumpărate din supermarketuri sau hypermarketuri. 83% prefer să vadă și să testeze produsele personal, așa că petrec mai mult timp în magazine și doar 14% au încredere în serviciile de cumpărare online.

Aceleașiu date relevă că bărbații tind să fie mult mai independenți și accesează site-urile specialiștilor și ale producătorilor sau motoarele de căutare mai des decât femeile.  Aproximativ 60% dintre bărbați caută specificațiile tehnice, părerile și ofertele concurente. Femeile în schimb, preferă interacțiunea și 46% dintre ele solicită sfaturi prietenilor sau familiei. De asemenea, 41% dintre ele cer sfaturi vânzătorilor sau specialiștilor (33%). Atât femeile cât și barbații sunt influentați în mod egal de opiniile bloggerilor.

Canalele media tradiționale prezintă un grad mic de credibilitate. Ziarele și revistele sunt estimate la doar 4%, în timp ce televiziunea la 6% dintre răspunsuri. Un nivel atât de scăzut de încredere în media convențională ar putea duce la o prezență masivă a reclamelor. Social media deține un procent ridicat comparativ cu TV-ul și presa estimat la 11%.

Studiul a fost realizat la cererea Toshiba de către agenția de cercetare TNS Pentor, în perioada 24 noiembrie -15 decembrie 2011. Respondeții, în număr de 607, au fost persoane cu vârste cuprinse între 20 și 60 de ani, proprietari de laptopuri și s-a folosit metoda CAWI.

Toshiba este lider mondial şi inovator în tehnologia de avangardă și înaltă clasă și acoperă o gamă largă de păroduse electrice şi electronice – de la sisteme informatice și de comunicații, produse digitale de consum, aparate electronice şi componente, sisteme energetice (inclusiv energia nucleară), sisteme industriale şi până la infrastructură socială şi electrocasnice.
Toshiba are o rețea globală de peste 490 de companii, cu peste 204.000 de angajați, iar vânzările anuale mondiale depășesc suma de 6,3 trillioane de yeni (77 miliarde USD).