Proiectul se numeşte Acces Rapid la Ocupare (ARO) şi a fost inspirat de un proiect mai vechi al Agenţiei Judeţene de Ocupare a Forţei de Muncă (AJOFM) Cluj, prin care s-au pus în funcţiune asemenea infochioşcuri unde şomerii îşi puteau încărca CV-urile şi căuta locuri de muncă.

Odată cu montarea 'bancomatelor de joburi' oamenilor din localităţile respective, din regiunile Nord-Vest, respectiv Centru, li se va face şi instruirea necesară pentru a le folosi.

'Practic, din nişte persoane asistate, ele vor deveni unele care vor putea să-şi caute singure un loc de muncă şi să îşi încarce CV-ul cu ajutorul acestor bancomate de joburi. Acestea sunt legate la un server de la AJOFM Cluj şi Alba. În acest fel, oamenii nu vor mai fi nevoiţi să vină până în Cluj sau Alba-Iulia pentru a-şi căuta de lucru. Încercăm să reducem dependenţa lor de sistem. Acest sistem a funcţionat foarte bine în Cluj în mediul urban, dar este pentru prima dată când se implementează în mediul rural. Nu e tot una să găseşti un loc de muncă atunci când este postat sau peste două luni, când degeaba mai suni că poate anunţul nu mai e valabil', a declarat Tunde Csata, coordonator al proiectului.

Bancomatele de job-uri vor rămâne în comunele respective şi după finalizarea proiectului, care are o durată de 18 luni.

O altă componentă a proiectului are în vederea certificarea printr-o metodă rapidă a acelor persoane care au deprins deja o meserie pe o cale nonformală – cum ar fi un tânăr care învaţă de la tatăl său meseria de tâmplar – dar care nu au avut posibilitatea de a urma un curs şi de a obţine o diplomă.

Prin acest proiect, peste 500 de persoane vor fi evaluate pentru a li se elibera o diploma recunoscută atât în România, cât şi în Uniunea Europeană. Practic, meseriaşii care vor fi beneficiari ai proiectului vor da un examen în baza căruia li se va elibera un certificate de competenţe.

'De regulă, este vorba despre persoane care ştiu meserie, dar nu au un act care să ateste acest lucru, pentru că nu şi-au permis să meargă la oraş la un curs. Partenerii noştri, AFACOV şi Camera de Comerţ şi Industrie din Bistriţa-Năsăud vor face aceste certificări care vor avea şi Apostila de la Haga. Cu aceste diplome ei îşi vor putea deschide o activitate, pe cont propriu, legalizată, un PFA sau o firmă, şi vor primi şi consultanţă pentru acest lucru', a mai spus Tunde Csata.

Obiectivul proiectului este acela de a consilia 800 de persoane exclusiv din mediul rural pentru a folos 'bancomatele de joburi', de a da certificate de competenţe pentru 530 de persoane şi de a ajuta să se angajeze alte 56 de persoane.