Comerţul cu maşini a primit o nouă lovitură. Majorarea TVA şi a impozitului vor afunda şi mai adânc un business din care mulţi dealeri, ameninţaţi  de faliment, se retrag.

Prima zi a lunii iulie a pus mulţi dintre comercianţii de vehicule în postura de a recalcula (pentru a câta oară în ultimii doi ani?) dacă mai au şanse să reziste într-un mediu concurenţial afectat dramatic de deciziile guvernamentale. Majorarea taxei pe valoarea adăugată, de la 19% la 24%, şi creşterea impozitelor, în special pentru modelele cu propulsoare de peste 2.000 cmc, fac ca maşinile să devină nu doar mai scumpe, ci şi mai greu de întreţinut. „După majorarea TVA la 24%, printre cotele cele mai înalte din Europa, ce va accentua dificultăţile întâmpinate de industria auto, dublarea impozitului anual pentru maşinile de peste 2.000 cmc va face şi mai dificilă achiziţionarea şi posesia de autovehicule. Apreciasem vânzările de maşini în 2010 la maximum 115.000 de unităţi, dar, în noile condiţii, ele ar putea să scadă în continuare. Nici măcar programul pentru înnoirea parcului auto nu va mai putea ajuta piaţa“, declară vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), Brent Valmar. Şi aceasta este doar o reacţie moderată la adresa noilor măsuri fiscale intrate în vigoare la începutul acestei luni. Alexandru Guşeţoaia, directorul comercial al Citroën România, este de părere că efectul va fi o contracţie de cel puţin 15% a pieţei.

Efecte negative majore, în lanţ

Deşi la prima vedere majorarea TVA nu poatea însemna decât o creştere a preţului autovehiculelor cu maximum 5%, implicaţiile vor fi mult mai severe. Pe lângă creşterea de preţ, acoperită în unele cazuri de comercianţi, eventualii clienţi noi, dar şi cei care posedă deja o maşină, vor fi nevoiţi să suporte şi costuri mai mari de utilizare, din cauza majorării tarifelor la reparaţii şi a preţurilor combustibililor. De asemenea, chiar şi asigurătorii sunt pe cale de a modifica tarifele, acuzând aceeaşi majorare a costurilor pentru reparaţii.

Un efect secundar al majorării TVA şi al dublării impozitului va fi şi creşterea pieţei maşinilor de ocazie. Din nefericire, nu a celei instituţionalizate, ci a celei controlate de aşa-numiţii „samsari“, care, fiind persoane fizice, nu sunt plătitori de TVA.  „Din păcate, măsura majorării TVA va afecta dealerii de maşini rulate, care sunt nevoiţi să aplice cota majorată şi astfel vor rezista şi mai greu concurenţei venite din partea vânzătorilor particulari, care nu sunt constrânşi să majoreze preţurile. Consider că preţurile maşinilor vor păstra în continuare trendul descendent, numărul firmelor active în comerţul cu automobile va scădea, fiindu-le extrem de greu să mai obţină profit, iar samsarii vor prospera“, a declarat, pentru Capital, Attila Okanyi, directorul portalului autovit.ro.  Aşadar, un lanţ întreg de implicaţii negative. Aparent, comercianţii de vehicule comerciale sunt singurii neafectaţi de acest ultim set de măsuri guvernamentale, întrucât aceste vehicule sunt, în proporţie de aproape 100%, achiziţionate de firme care pot deduce TVA. „Momentan, este greu de estimat ce implicaţii are majorarea cotei TVA asupra vânzării de autovehicule comerciale. Aşa cum previzionează analiştii economici, este posibil ca modificarea taxei să aibă consecinţe negative asupra inflaţiei, asupra cursului de schimb şi a consumului. Având în vedere că firmele vor face achiziţii în măsura în care au aşteptări pozitive privind consumul bunurilor şi serviciilor pe care le oferă, măsura se va răsfrânge, cel mai probabil, direct sau indirect, asupra tuturor sectoarelor care oferă bunuri de investiţii, cum sunt şi vehiculele utilitare“, consideră Eugen Grigoraş, directorul diviziei Volkswagen Vehicule Comerciale din cadrul Porsche România. Şi directorul Scania Black Sea Unit, Tord Holmström, este de părere că majorarea taxelor va dezavantaja şi mai mult  ţara noastră în competiţia cu vecinii săi pentru investiţii străine: „Acum, există un avantaj fiscal substanţial pentru Bulgaria, comparativ cu România. Nu atât de mult legat de TVA, diferenţa fiind relativ mică, 20% faţă de 24%, cât în privinţa impozitării societăţilor comerciale, a impozitelor pe profit şi pe venitul personal. Ținând cont şi de salariile mai mici, Bulgaria pare o locaţie mai profitabilă pentru investiţiile străine“.

Câştigător, comerţul intracomunitar

Din nefericire, pe lângă dezavantajarea pieţei de vehicule noi în faţa celei second-hand neinstituţionalizate, este previzibilă şi o majorare a comerţului cu vehicule de ocazie din afara ţării. „Nicio companie privată nu poate face aproape nimic în această privinţă. Cumpărătorii vor avea bani mai puţini, maşinile vor costa mai mult, iar mulţi vor prefera să păstreze maşinile pe care le au în loc să cumpere unele noi. Pe de altă parte, este posibil să se majoreze comerţul intracomunitar. Dar trendul acesta va depinde de cursul valutar“, conchide Remigiusz Smolinski, manager zonal pentru România şi Polonia al portalului mobile.de.

Pentru persoanele juridice, impactul direct al creşterii TVA este redus la minim în cazul achiziţiilor în leasing, deoarece costurile lega­te de TVA sunt deductibile.
Cristi Vlaşin, sales manager, BMW Group România

În urma «măsurilor anti-auto», piaţa maşinilor noi va fi cu cel puţin 15% mai mică decât anul trecut.
Alexandru Guşeţoaia, director comercial, Citroën

100.000 de maşini este plafonul maxim la care ar mai putea ajunge piaţa totală a vehiculelor noi din România în urma ultimelor măsuri de politică fiscală