După ani buni în care afacerile cu mașini noi din România au înregistrat declin după declin cifrele de afaceri și profiturile au reînceput să crească. Vizibilă încă din 2014, revenirea pieței auto românești nu se mai observă doar în volumul de mașini vândute ci și în bilanțurile financiare, dovadă clară că temele legate de criză sunt de domeniul trecutului. Există, desigur, și mici excepții.

În timp ce majoritatea importatorilor, reprezentanțelor și dealerilor preferă să prezinte presei și publicului larg doar cifrele aferente vânzărilor – nici chiar cele ale DRPCIV (Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor) care ia în calcul strict înmatriculările nefiind pe placul tuturor – bilanțurile financiare rămân, de cele mai multe ori, un subiect tabu. Asta în ciuda faptului că reflectă cel mai bine evoluția unei companii. O privire atentă asupra valorilor aferente cifrelor de afaceri și profiturilor relevă însă că toate companiile din Top 10 au avut o evoluție pozitivă, în timp ce profiturile au crescut și ele în majoritatea cazurilor..

Creșteri majore ale cifrelor de afaceri

Cifrele aferente anului 2015, raportate de importatorii și comercianții de mașini la Ministerul Finanțelor Publice (MFP), arată că anul trecut afacerile au mers mult mai bine decât în cel anterior. Asta fără ca 2014 să fi fost un an foarte dificil pentru industrie. Ei bine, în Top 10 al cifrelor de afaceri, lider este Renault Commercial Roumanie, companie care are în subordine în România mărcile Dacia, Nissan și Renault. Divizie a grupului Renault România, aceasta a realizat anul trecut afaceri în valoare de 502 milioane de euro, în creștere cu 19% față de 2014. 

Pe locul secund în clasament se află Porsche România, divizie a Porsche Holding GmbH cu sediul în Salzburg, care gestionează la noi soarta mărcilor Audi, Seat, Škoda, Volkswagen Autovehicule Comerciale, şi Das WeltAuto (mașini de ocazie). Aceasta a înregistrat în 2015 o cifră de afaceri de 454 milioane de euro, în creștere de la 398 de milioane în anul anterior. Locul al treilea este ocupat de reprezentanța Mercedes-Benz, care a anunțat o creștere a afacerilor cu nu mai puțin de 35% până la 330 milioane de euro. De altfel toate celelalte companii din Top 10 au raportat creșteri ale cifrelor de afaceri, demnă de remarcat fiind majorarea acestui indicator în cazul Rădăcini Motors, companie care și-a dublat afacerile. Din clasamentul alăturat lipsesc, din nefericire, două companii importante. Compania Națională de Vânzări a Ford își include bilanțul în cel al firmei-mamă Ford România și, prin urmare, nu este posibilă o analiză exactă a veniturilor din vânzări, iar Opel Southeast Europe LLC nu este înregistrată în România și, prin urmare, nu este obligată să își publice rezultatul financiar.

Majorări impresionante ale profiturilor

În Top 10 al importatorilor și comer­cianților de autovehicule după profit, majorările sunt la ordinea zilei. Cu două excepții importante. Liderul, Porsche România, a raportat o scădere a profitului de la 18,5 milioane de euro la 18,4 milioane, în ciuda faptului că cifra de afaceri s-a majorat. Tot o scădere a profitului net, mult mai mare decât cea a Porsche România, a înregistrat și Rădăcini Motors, companie care comercializează prin rețeaua sa de dealeri vehicule ale mărcilor Opel, Mazda, Citroen, Peugeot și Honda. În acest caz profitul a scăzut cu 28% de la două milioane de euro în 2014 până la 1,4 milioane anul trecut. Toate celelalte opt companii  din Top 10 au raportat pentru 2015 majorări ale profiturilor care, în unele cazuri sunt impresionante. Aici sunt demne de remarcat creșterile afișate de companiile Toyo Motor Center, MHS Truck&Bus, BMW Vertriebs GmbH Salzburg Sucursala București și EVW Holding.