"Ne place sau nu, suntem în comunitatea europeană şi trebuie să mergem pe directivele de acolo. Este foarte important ca noi, ca ţară periferică – aşa cum ni se spune elegant, deci pentru ţările care au intrat în Uniunea Europeană şi nu sunt la nivelul primului eşalon – să ne formulăm propriile noastre pretenţii şi să convingem colegii din Parlamentul European, de la Comisia Europeană, că pentru România trebuie norme diferite, adaptate şi la puterea noastră de cumpărare, dar, evident, fără să ignorăm obiectivele pe care le vrem, că, până la urmă, ne dorim un spaţiu unic european, ne dorim să fim acolo. Deci, va trebui găsit compromisul pentru această situaţie", a spus Costescu. 

Conform unui comunicat al UNTRR, de la 1 ianuarie 2016, se va aplica Directiva 2009/138/CE, cunoscută şi sub numele Solvency II. Aceasta se va aplica tuturor companiilor de asigurări şi reasigurări cu un volum anual de prime de peste 5 milioane de euro sau cu rezerve tehnice de peste 25 milioane de euro, ceea ce va marca o creştere a tarifelor RCA. Potrivit UNTRR, introducerea Solvency II va genera o creştere a tarifelor RCA la valori care vor conduce la o scădere a numărului de asigurări RCA, dar care va avea ca efect o altă majorare. 

În aceste condiţii, spun reprezentanţii UNTRR, firmele mici de transport rutier din România ar putea intra în faliment, iar cele medii şi mari îşi vor muta activitatea în alte ţări, din cauza tarifelor mari percepute de companiile de asigurări pentru RCA. 

Astfel, reprezentanţii UNTRR solicită Guvernului "intervenţia de urgenţă pentru fixarea valorilor RCA la niveluri suportabile în România", menţionând că, în urma discuţiilor cu reprezentanţii Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), "nu a rezultat nicio acţiune concretă care să poată oferi şansa obţinerii unor rezultate diferite pe termen mediu şi lung, cu atât mai puţin pe termen scurt şi imediat". 

"Imposibilitatea firmelor de transport de a plăti aceste sume astronomice pentru RCA va conduce la falimentul firmelor mici de transport rutier şi la mutarea în alte ţări a firmelor medii şi mari de transport rutier din România şi poate conduce la o creştere a RCA pentru cei care supravieţuiesc captivi în sistemul obligatoriu de asigurări RCA/carte verde din România la valori care pot trece de 1.000 de euro pentru un Logan", se menţionează în comunicat. 

Asigurarea RCA – carte verde este o asigurare obligatorie pentru toate autovehiculele care circulă pe drumurile publice, din România sau din orice altă ţară semnatară a Sistemului Carte verde, având rolul de a suporta daunele produse într-un accident cauzat de deţinătorul asigurării – daunele acoperite nefiind limitate la alte autovehicule avariate, ci acoperind orice daună materială creată, precum şi daunele referitoare la vătămări corporale, deces şi daune morale. 

Potrivit UNTRR, în România sunt circa 30.000 de firme de transport mărfuri care operează aproape 150.000 de autovehicule de peste 3,5 tone transport contra cost şi în cont propriu, şi peste 4.000 de firme de transport călători care operează circa 35.000 de autobuze şi autocare de peste 1+8 locuri pentru transport contra cost şi în cont propriu, în domeniu lucrând circa 400.000 de angajaţi. 

AGERPRES