Chiar dacă GPS-urile sunt încă privite ca un moft de către mulţi dintre posesorii de automobile din România, reprezentanţii companiilor de profil estimează că piaţa va atinge maturitatea peste doi ani. Calculele lor se bazează pe succesul ofertelor noi şi al produselor inovatoare.

Două ştiri au atras cu siguranţă atenţia şoferilor pasionaţi de tehnologie: a apărut un nou GPS (Global Positioning System) pentru motociclişti şi prima soluţie de navigare GPS furnizată de un operator de telefonie mobilă. Asta într-o ţară în care GPS-urile sunt la fel de rare precum autovehiculele din vestul Europei care nu sunt dotate cu astfel de sisteme. Şi cum potenţial există, se estimează o creştere de circa 50% a vânzărilor de licenţe iGo şi de circa 60%-70% a vânzărilor de PDA cu GPS şi PND (Personal Navigation Device).

Reprezentanţii Arobs prevăd pentru aplicaţia proprie TrackGPS – de monitorizare şi localizare a flotei auto o creştere cu peste 50% faţă de 2006. În ritmul acesta, s-ar putea ca, în următorii doi-trei ani, piaţa locală să semene cu cea din vestul Europei. „Dacă acum câţiva ani piaţa echipamentelor GPS din România şi a aplicaţiilor software legate de acestea era aproape inexistentă, treptat, aceasta începe să ia amploare pe măsura creşterii cererii consumatorilor pentru astfel de produse“, spune Daciana Pop, marketing specialist la Arobs Transilvania Software. „Astfel, în 2006, piaţa a ajuns la circa şapte milioane de euro. Pentru anul 2007, se estimează o majorare a pieţei la peste zece milioane de euro, adică o rată de creştere de peste 40%“, continuă ea. Arobs estimează pentru anul acesta un avans de cel puţin 30% pe toate direcţiile de business ale firmei.

Cifrelor de mai sus li se mai alătură o noutate: Vodafone a lansat o soluţie de navigare GPS ce permite utilizatorilor să folosească telefonul mobil şi ca dispozitiv de navigare. România este a treia ţară în care operatorul lansează acest serviciu, după Italia şi Germania. „Am introdus acest serviciu în portofoliul nostru pentru că am sesizat existenţa unei nevoi care nu-şi găsea răspuns în produsele din piaţă“, a declarat Gabriela Matei, senior director business market la Vodafone. „Am auzit mulţi reprezentanţi ai companiilor mari că şi-ar dori un astfel de serviciu, care să faciliteze munca personalului de vânzări“. Pentru lansarea serviciului, Vodafone România a încheiat parteneriate cu companiile LocatioNet (Israel) pe partea de software, iar pe partea de hărţi, cu Suncart şi Tele Atlas.

Sheba Distribution, reprezentantul în România al producătorului american Garmin, a anunţat o nouă versiune a sistemului de navigare pentru motoclicletă, Zumo 400. „Garmin a conceput Zumo 400 în mod special pentru motocicliştii profesionişti, care vor un GPS solid şi de încredere, conceput de motociclişti pentru motociclişti“, explică Bogdan Condurăţeanu, director tehnic. Sheba Distribution a vândut anul trecut circa 2.500 de unităţi şi peste 3.000 de Atlase Digitale, din care mai mult de 100 la export, înregistrând o cifră de afaceri de peste de 1,1 milioane de euro. „Sperăm să vindem 250 de unităţi de tip Zumo în România în 2007. GPS-urile de maşină obişnuite nu se potrivesc pentru motociclişti din mai multe motive: nu sunt făcute pentru outdoor, nu rezistă la solicitări, benzină, temperaturi extreme şi, în plus, pe motocicletă nu poţi auzi ce indicaţii vocale îţi dă aparatul“, spun reprezentanţii companiei.

Alexandru Munteanu, sales manager la GPS & More, afirmă că în categoria vânzărilor de astfel de echipamente se poate include şi sistemul de fleet management „Road Track“, care a început să ia avânt începând cu mijlocul anului 2006. „Pentru acest an, estimăm un minim de 2.000 de unităţi vândute către firmele cu profil de transport, distribuţie, servicii de urgenţă“, a declarat Munteanu pentru Capital. Potrivit propriilor sale estimări, firma deţine circa 60% din piaţa de PDA-uri şi PND-uri MIO. 

Daciana Pop descrie segmentul utilizatorilor de sisteme de navigaţie prin GPS ca fiind format în majoritate de bărbaţi, cu vârsta cuprinsă între 30 şi 45 de ani, cu venituri peste medie. „Clientela noastră este formată din administratori ai propriilor firme, persoane cu funcţii de conducere care călătoresc mult atât în ţară, cât şi în străinătate. De asemenea, un tot mai mare interes privind sistemele de navigaţie prin GPS îl arată proprietarii de flote auto şi companiile de taximetrie“, încheie reprezentanta Arobs. 

Preţuri pentru toate…volanele

VODAFONE NAVIGATOR este disponibil abonaţilor pentru opt dolari lunar, tarif care oferă accesul la hărţi în România şi include traficul de date în sistem GPRS. Pentru ţările europene se adaugă un tarif de cinci dolari pe lună şi costul traficului GPRS în roaming. Costul dispozitivului GPS se ridică la 79 de dolari. Soluţia de navigare este compatibilă cu 42 de telefoane mobile, din gama Nokia, Motorola şi Sony Ericsson.

ZUMO 400 va fi disponibil la un preţ de 881 de dolari fără TVA începând cu luna iunie 2007 şi va conţine preîncărcat Atlasul Digital al României RO.A.D.2006.

AROBS are în ofertă smartphone-uri cu GPS cu preţuri între 500-600 de euro şi PND-uri cu 300-400 de euro.
În general, preţul unui GPS poate varia între 900 de lei cu TVA inclus (model basic cu un minim de hărţi) şi 2.000 de lei.

32-1916-19_lilianasolomon_c.jpg

GPS pe telefonul mobil
«Este un instrument foarte util pentru persoanele care călătoresc mult, în România şi în Europa. Ne bucurăm să oferim acest serviciu în premieră pe piaţa românească şi sperăm să aducă beneficii maxime clienţilor noştri.»
Liliana Solomon, chief executive officer, Vodafone România