Instanța respinge contestația Blue Air

Compania aeriană Blue Air a fost amendată de ANPC 10 milioane de lei anul trecut. Blue Air a contestat această amendă, însă instanța a respins acum contestația. Decizia instanței nu este definitivă și Blue Air are dreptul de a face apel în termen de 30 de zile.

„Respinge plângerea contravenţională formulată de petenta BLUE AIR AVIATION S.A. în contradictoriu cu intimata AUTORITATEA NAŢIONALĂ PENTRU PROTECŢIA CONSUMATORILOR ca neîntemeiată. Cu drept de apel în termen de 30 zile de la comunicare. Apelul şi motivele de apel se depun la Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti”, este decizia instanţei.

„Instanţele judecătoreşti menţin procesul-verbal de constatare a contravenţiei ca temeinic şi legal vs operatorul economic Blue Air Aviation”, a precizat directorul general al ANPC, Paul Anghel.

În octombrie 2022, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a sancționat compania aeriană Blue Air cu o amendă de peste 10 milioane de lei pentru cursele anulate din 15 iunie până la acea dată, afectând peste 150.000 de consumatori din 23 de state membre ale Uniunii Europene.

„Dată fiind situaţia generată pe piaţă de comportamentul comercial al operatorului economic Blue Air Aviation SA şi a continuării acesteia, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfăşurat o amplă acţiune de control care a avut în vedere modul de respectare a prevederilor legale din domeniul protecţiei consumatorilor privind serviciile de transport aerian, ale operatorului, verificându-se iniţial situaţia zborurilor anulate în perioada 15.06.2022 – 30.08.2022 şi ofertele practicate de operatorul economic atât pe site-ul oficial, www.flyblueair.com, cât şi pe pagina oficială de Facebook sau din aplicaţia Blue Air şi extinsă, ulterior, ca urmare a informaţiilor apărute în spaţiul public cu privire la anularea tuturor zborurilor din 06.09.2022 până în 10.10.2022”, a transmis, atunci, ANPC.

ANPC a descoperit practici comerciale incorecte

ANPC a desfășurat o acțiune de control pentru a verifica modul de respectare a prevederilor legale din domeniul protecției consumatorilor. În urma analizei situației, s-a constatat că operatorul economic a utilizat practici comerciale incorecte pe scară largă.

„Astfel, echipa de control a constatat utilizarea practicilor comerciale incorecte pe scară largă, de către operatorul economic. Având în vedere prevederile art. 3 pct. 3 din Regulamentul (UE) nr. 2017/2394 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12.12.2017, aceasta înseamnă orice acţiune sau omisiune care contravine legislaţiei care protejează interesele consumatorilor şi care a adus, aduce sau ar putea aduce prejudicii intereselor colective ale consumatorilor care îşi au reşedinţa în cel puţin două state membre diferite de statul în care îşi are originea sau a avut loc acţiunea sau omisiunea în cauză sau pe teritoriul căruia este stabilit comerciantul responsabil de acţiunea sau omisiunea în cauză”, a transmis atunci ANPC.

Blue Air, criticată pentru promovarea curselor

Blue Air a fost criticată și de președintele ANPC, Horia Constantinescu, pentru promovarea curselor, în ciuda problemelor cu care se confrunta compania, cum ar fi lipsa de combustibil, neplata taxelor de aeroport și a salariilor la zi, precum și insuficiența de avioane pentru a susține cursele.

„Fără combustibil, fără taxe de aeroport plătite, fără salarii achitate la zi, încă mă întreb cum urmau să se execute cursele şi de ce au fost promovate, în condiţia în care se ştia că nu pot fi duse la bun sfârşit. Nu mai vorbesc şi de faptul că fără avioane lucrurile s-ar fi complicat şi mai tare (…)

Declar public că mă supun testului poligraf pentru următoarele aspecte: dacă reprezentantul companiei ne-a spus că ia în calcul plecarea de pe piaţă în toamnă, dacă acesta ne-a povestit că nu vor mai avea avioane cu care să ducă la bun sfârşit cursele. La câţi bani lipsesc din buzunarele consumatorilor, amenzile aplicate de către Autoritatea noastră mi se par extrem de mici”, a declarat Constantinescu.