Imbunatatirea indicatorilor statistici din ultimele luni au la baza cresterea schimburilor comerciale, reusindu-se trecerea de la pietele traditionale pana in anul 1990, reprezentate de tarile membre CAER, la statele dezvoltate din Uniunea Europeana. De exemplu, in primele trei luni ale acestui an, comparativ cu perioada similara din anul 2000, o crestere mare, +26,3% au inregistrat exporturile catre tarile dezvoltate, iar in cadrul acestora, cele catre tarile din Uniunea Europeana +27,7%. Ponderea acestor grupe de tari in totalul exporturilor a fost de 74,8% pentru tarile dezvoltate si de 69,2% pentru tarile Uniunii Europene.
Piata interna este departe de a fi un motor pentru dezvoltarea productiei industriale autohtone. Intotdeauna cand se fac referiri la vanzarile pe piata romaneasca, reprezentantii marilor companii internationale remarca marele potential, reprezentat de cei 22 milioane de locuitori, fiind a doua tara, dupa Polonia, din punct de vedere al marimii populatiei. Insa consumul individual este mult prea scazut pentru a justifica investitii de anvergura. Filozofia investitorilor este de a construi capacitati de productie in tarile unde pot crea o piata de desfacere autohtona, exporturile fiind pe locul secund. Exceptie de la regula fac fabricile de confectii, atractive pentru mana ieftina de lucru. Dezvoltarea sistemului de lohn vizeaza tocmai vanzarea produselor finite pe piete cu un consum deosebit de ridicat. Cresterea in primul trimestru al acestui an cu 21,3% a exporturilor de articole de imbracaminte si materii textile, fata de aceeasi perioada a anului trecut, are la baza cererea mai mare de pe pietele occidentale. Reprezentanti ai acestei industrii afirma ca preturile scazute si schimbarea rapida a colectiilor au dus la majorarea cererii in sezonul primavara-vara, pentru perioada urmatoare livrarile la export avand tendinta sa se reduca.
Pentru managerii societatilor romanesti producatoare de bunuri de folosinta indelungata prioritar este volumul productiei destinate exportului. Aceasta garanteaza derularea contractelor si incasarea la timp a contravalorii produselor. Piata interna este caracterizata de catre principalii actori ca fiind instabila si imprevizibila, producatorii interni fiind puternic concurati de companiile straine. Gravitatea problemei debuseelor pentru producatorii industriali este evidentiata de modul in care in care s-au facut livrarile la sfarsitul primelor patru luni din acest an. Din totalul productiei industriale, 236.076 miliarde lei, s-au facut livrari de 149.536 miliarde lei (36,65%), la export de 34.875 miliarde lei (23,3%), dar constatam ca 40,8% din productie ramane pe stoc.
Regresul vanzarilor pe piata interna, in special a produselor romanesti, comparativ cu starea de razboi, te duce cu gandul la politicile adoptate de state dezvoltate ca SUA sau Japonia in atari imprejurari. In perioada refacerii economiei postbelice, ambele tari au lansat sloganuri pe toate canalele media si de propaganda, de genul: „Buy American” in SUA si respectiv „Buy Japanese”, pe piata japoneza. Un obiectiv realmente liberal ar fi recastigarea pietei romanesti printr-o campanie de promovare interna, sustinuta de calitatea comparabila a produselor indigene cu cele din import. Fara indoiala ca succesul pe piata interna constituie in acelasi timp o cale de crestere si diversificare a exporturilor. In prezent, se afla in pregatire un program promotional de acest tip, intitulat „Fabricat in Romania”, populatia fiind invitata sa cumpere produsele pe care este aplicata respectiva sigla si care confera garantia ca cel putin 51% din valoarea adaugata apartine muncitorilor romani.
Evolutia cifrei de afaceri a intreprinderilor de stat si private avand ca obiect de activitate comertul cu amanuntul (exceptie facand vanzarea de autovehicule, carburanti si service auto) pe primele patru luni din acest an justifica lansarea unui asemenea program de promovare a produselor romanesti. Intre 1 ianuarie si 30 martie 2001, volumul vanzarilor a crescut cu 1,4%, procent nesemnificativ, tinand cont de scaderea de 12,1%, inregistrata in anul 2000, comparativ cu anul precedent. In trimestrul I din 2001, volumul cifrei de afaceri a intreprinderilor cu activitate principala de comert cu amanuntul a fost mai mic cu 0,5%, in conditii comparabile, decat cel obtinut in perioada corespunzatoare a anului trecut, datorita reducerii cu 6,25 a volumului cifrei de afaceri realizata din vanzarile de produse alimentare. Din vanzarile de produse nealimentare s-a realizat o cifra de afaceri cu 3,5 % peste nivelul celei obtinute in trimestrul I din 2000, o crestere insemnata inregistrandu-se la vanzarile de mobila, articole de iluminat si aparate electrice (+29,1%). Ancheta de conjunctura realizata de INSSE pentru trimestrul II indica drept principala sursa de aprovizionare furnizorii interni. Extinderea pietei interne este franata, in opinia managerilor, de: cererea insuficienta, concurenta de pe piata si de problemele financiare pe care le implica dezvoltarea.
Cresterea investitiilor in trimestrul I din 2001, cu 4,7% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, va avea o influenta pozitiva asupra cererii de bunuri de consum, insa o buna parte vor proveni din import. Investitiile in lucrari noi de constructii au totalizat 7.953,6 miliarde lei (38,3% din total), in crestere cu 5,1% comparativ cu trimestrul I din 2000. Investitiile din sectorul majoritar privat au insumat 12.006 miliarde lei, fiind orientate mai ales spre achizitionarea de utilaje si mijloace de transport, reprezentand 60,5% din volumul de investitii realizat in acest sector, fiind in crestere cu 19% fata de perioada corespunzatoare a aceluiasi an.