Explozia pieţei imobiliare a determinat un val de investiţii în lanţuri de magazine pentru bricolaj şi amenajări. Până la finele anului vom avea şapte jucători importanţi pe piaţă. E prea mult?

Acum opt ani, turcul Mehmet Gülgez, pe vremea aceea director al departamentului de achiziţii al retailerului Macromarket din Istanbul, a întocmit un studiu privind oportunitatea de investiţii pe piaţa de materiale de construcţii din România. L-a trimis celor de la Tekzen, cel mai mare lanţ de supermarketuri de tip do-it-yourself (articole de bricolaj şi materiale de construcţii pentru casă şi grădină) din Turcia. A încercat să îi convingă să se extindă pe o piaţă cu potenţial. „Jucătorii mari încă nu intraseră pe piaţă şi oportunitatea putea fi valorificată“, îşi aminteşte el. Dar cei de la Tekzen au declinat propunerea.

Mehmet Gülgez a venit însă în România, unde mai fusese coordonator al activităţilor de import de produse alimentare pentru o companie braşoveană. S-a angajat la lanţul de supermarketuri Gima ca director al magazinului din Bucureşti Mall, după care a avansat până în funcţia de director adjunct.

Apoi şi-a deschis propria afacere, fiind distribuitor pentru zona Transilvania al Néstlé şi operează un lanţ de 250 de automate de cafea Nescafé. După opt ani, la finele anului trecut, cei de la Tekzen i-au propus să devină directorul general al operaţiunilor pe care aceştia urmează să le deschidă în România. Mai bine mai târziu decât niciodată, şi-au spus, pesemne, turcii, când şi-au amintit de dosarul lui Mehmet Gülgez. Oare?

„Exact acelaşi lucru i-am întrebat şi eu. Ce rost mai are acum, când piaţa e deja aglomerată?“, spune proaspătul director general al Tekzen România. După ce au acaparat piaţa bucureşteană, germanii de la Praktiker, liderul pieţei de profil, şi francezii de la Bricostore şi Mr. Bricolage ţintesc expansiunea în ţară, în timp ce lanţul austriac Baumax, care a deschis două magazine la Braşov şi Sibiu, vizează deschiderea altor magazine în Cluj-Napoca, Craiova, Târgu Mureş şi Ploieşti, pentru ca în final să intre şi în Bucureşti. „Credem că avantajul nostru este faptul că suntem şi producători, Tekzen face parte din grupul Tekfen, al treilea producător de materiale de construcţii din Turcia. În România, grupul participă la lucrările autostrăzii Braşov – Borş“, spune Gülgez. „În plus, aceeaşi marcă de materiale de la Bricostore sau Praktiker va fi la noi cu 30% mai ieftină. În Turcia, Bricostore a închis toate magazinele“, susţine directorul general al filialei din România, care mizează pe o politică mai bună de achiziţii şi de preţuri. „Al doilea val de construcţii va fi în provincie şi de aici oportunitatea de a investi pe această piaţă“.

Primul magazin Tekzen va fi deschis peste două luni la Braşov, urmând ca până la finele anului să se deschidă încă două, la Iaşi şi Oradea sau Arad. „Anul viitor ne-am propus o extindere foarte rapidă, vrem să deschidem 14 magazine“. Investiţia într-un magazin va fi de circa zece milioane de euro, iar obiectivul de vânzări iniţial fixat de Mehmet Gülgez este de circa 12 – 13 milioane de euro pe magazin. „În total, ne-am planificat o investiţie de circa 150 de milioane de euro în România. Primul magazin va fi ridicat în întregime din fonduri proprii, iar pentru următoarele vom atrage o finanţare de până la 50% din partea băncilor. În viitor, plănuim investiţii şi în Ungaria şi Albania“, spune acesta.

Dar turcii de la Tekzen nu sunt singurii care atacă puternic. Hornbach Centrala, subsidiara românească a distribuitorului german de materiale de construcţii Hornbach Holding, va inaugura în vara acestui an un magazin similar în Bucureşti după o investiţie de circa 20-25 milioane de euro, iar Customline Construct, companie cu capital britanic, va dezvolta în următorii cinci ani o reţea de cel puţin 15 magazine de bricolaj marca Brithouse. Cine va „bricola“ provincia? 

Principalii competitori

PRAKTIKER A realizat anul trecut în România o cifră de afaceri de 153,6 milioane de euro. Deţine 17 magazine în care a investit până acum 150 de milioane de euro. Intenţionează să deschidă alte patru-cinci unităţi în 2007 şi 2008, iar pe termen mediu îşi propune 30 de magazine.

BRICOSTORE Are o reţea de şapte magazine de pe urma cărora a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 142 de milioane de euro. În acest an, va mai deschide un magazin la Piteşti, iar în 2008, cel puţin unul, la Oradea.

MR. BRICOLAJ Primul magazin, deschis în noiembrie în Bucureşti, estimează pentru primul an vânzări de 14 milioane de euro. Compania vizează o reţea de 30 de magazine, investiţia totală fiind estimată la 220 de milioane de euro.

BAUMAX a deschis anul trecut primele magazine, la Braşov şi Sibiu. Va investi în acest an circa 50 de milioane de euro pentru extinderea reţelei cu încă cinci magazine.

BRITHOUSE Customline Construct din Bucureşti, cu capital britanic, va dezvolta în următorii cinci ani o reţea de cel puţin 15 magazine de bricolaj marca Brithouse, primul fiind deschis la Timişoara.

HORNBACH Primul său magazin, pe un teren de aproximativ cinci hectare în zona de sud a Bucureştiului, va fi inaugurat în vara acestui an, după o investiţie de circa 20-25 de milioane de euro. Intenţionează să deschidă, în următorii zece ani, în jur de 10-15 magazine.

Strategia de intrare

«În total, ne-am planificat o investiţie de circa 150 de milioane de euro. Primul magazin va fi ridicat în întregime din fonduri proprii, iar pentru următoarele vom atrage o finanţare de până la 50% din partea băncilor.»

Mehmet Ali Gülgez – General Manager Tekzen Romania