Dacă numărul turiştilor a crescut în 2008, la fel cum s-a întâmplat de altfel şi în anii precedenţi, pentru anul următor nu trebuie să ne mai aşteptăm la o creştere. În ceea ce priveşte previziunile pentru anul 2009, vorbim de stagnarea numărului de turişti şi, în acelaşi timp, de scăderea cifrei de afaceri a turoperatorilor. Toată lumea are nevoie de un concediu, dar, când vine vorba de cazare, se va observa trecerea către o categorie inferioară din punctul de vedere al standardelor de confort oferite. Spre exemplu, se va opta pentru facilităţi de cazare cu trei sau patru stele, în regim all-inclusive, în defavoarea hotelurilor de cinci stele. De asemenea, dacă în anii trecuţi turistul îşi rezerva mai multe vacanţe de cåteva zile, în 2009, estimez că numărul concediilor se va diminua şi, de asemenea, şi numărul de zile alocate în medie fiecărui sejur va scădea.

În ceea ce priveşte destinaţiile alese de romåni pentru anul viitor, nu cred că preferinţele acestora se vor schimba foarte mult. Poate boom-ul înregistrat de Turcia – una dintre destinaţiile foarte căutate de romåni în ultimii ani – nu va mai fi valabil în 2009. Cu siguranţă, va fi o scădere în ceea ce priveşte numărul plecărilor spre această destinaţie. Estimez că numărul turiştilor care îşi vor petrece vacanţele în această ţară va fi totuşi mai mare decåt cel din 2006, însă mai scăzut decåt cel din 2008.

Cred că litoralul romånesc nu va mai fi la mare căutare în 2009 şi se va înregistra o scădere a numărului de turişti faţă de anul în curs. Este mai uşor pentru un călător din Cluj-Napoca să ajungă în Mallorca decåt la Mamaia, astfel că aceştia vor prefera străinătatea în detrimentul litoralului romånesc. Şi Bulgaria are şanse să-şi recåştige o parte dintre clienţii pierduţi în ultimul an. Bulgarii scad preţurile, iar destinaţiile din ţara vecină devin atractive pentru romåni.

Totuşi, criza economică are şi un avantaj de care va profita clientul romån – şi anume preţurile mai mici. Oricum, la anul turoperatorii romåni vor veni cu oferte de dumping, iar cifra lor de afaceri va fi în scădere chiar cu 10%-12%. Ca să dau un exemplu, Spania a înţeles că dacă vrea să-şi păstreze turiştii va trebui să scadă tarifele. Ofertele operatorilor care cuprind destinaţii din Spania vor fi, cred, cu 20% mai ieftine. O altă tendinţă a turismului în 2009 vor fi concediile pe credit. Dacă creditele pentru vacanţă nu au avut mult succes în anii precedenţi, agenţiile de turism le vor reintroduce în anul care vine.

Alin Burcea este manager general al agenţiei de turism Paralela 45