Fondat în anul 1915, Naspers este un grup global de internet și divertisment și unul dintre cei mai mari investitori în tehnologie din lume. Compania este foarte activă în Europa Centrală şi de Est unde investeşte masiv. În ţara noastră, Naspers controlează, pe lângă eMAG, cel mai mare magazin online, Pay U, Olx, Autovit şi Fashion Days. „România este în top 5 ţări în ceea ce priveşte importanţa în cadrul grupului şi poate deveni un hub important în Europa deoarece există internet de bună calitate şi oameni foarte bine pregătiţi în IT. Comerțul online este unul dintre sectoarele cu cea mai rapidă creștere din regiune, iar următorii doi ani vor fi mai interesanţi decât ultimii 20“, a declarat Bob van Dijk, CEO Naspers.  

Sud-africanii, care derulează operaţiuni în 130 de ţări şi care au înregistrat afaceri de peste 12 miliarde de dolari anul trecut, au investit în magazinul online eMAG, peste 120 de milioane de dolari, în ultimii patru ani. „Alegem afacerile în care investim după ce înţelegem modelul de business. Cu cât înţelegem mai mult, cu atât investim mai mult. Uneori avem succes, alteori nu. Nu investim în lucruri în care nu vedem un potenţial în viitor. În cazul eMAG, vorbim de un business românesc, lider în e-commerce, creat și condus de o echipă talentată și dedicată. eMAG este în poziția ideală să beneficieze de creștere. Ne bucură faptul că putem susține aceste planuri“, a spus Bob van Dijk.

Ţinta de un miliard de euro se menţine

Iulian Stanciu, şeful eMAG, a anunţat în urmă cu câţiva ani că magazinul online va înregistra o cifră de afaceri de un miliard de euro în 2018. Pentru a atinge acest obiectiv, eMAG a atacat mai multe segmente de piaţă printre care cel de piese auto şi anvelope, produse alimentare şi fashion. În viitor, magazinul online va oferi clienţilor şi posibilitatea de a achita facturile la utilităţi sau taxe. eMag estimează că va avea în 2017 comenzi de un miliard de euro pentru produsele vândute de companie şi cele vândute de alte magazine prin intermediul platformei marketplace şi va atinge o cifră de afaceri de un miliard de euro în 2018. eMAG a înregistrat în 2015 o cifră de afaceri de 1,95 miliarde de lei (437 milioane euro) în toate țările, cu 56% mai mare față de anul precedent. Pentru anul acesta, estimarea este de 500 milioane de euro. Extinderea regională a fost motorul principal al dezvoltării și a beneficiat de jumătate din totalul investițiilor din 2015, care s-au ridicat la 48 milioane euro. În România, eMAG a avut o creștere de 28% a cifrei de afaceri, până la 1,39 miliarde de lei, care a venit pe fondul extinderii accelerate a gamei de produse, a creșterii de piață și a creșterii adopției cumpărăturilor online. Magazinul online este lider de piaţă nu numai în România, ci şi în Bulgaria, iar în Ungaria este aproape să obţină prima poziţie. „În Ungaria, eMAG este cea mai iubită companie de tehnologie“, a declarat Stanciu. 

„Ne facem planuri pe zece ani“

eMAG are, în prezent, un milion de produse și 17.000 de branduri. „Ne facem planuri pe zece ani şi am vrea, nu să dublăm numărul de produse, ci să avem 10 milioane de produse“, a precizat Stanciu. Compania va investi în diversificarea categoriilor de produse, în dezvoltarea lor în profunzime și în creșterea accelerată a platformei marketplace. Într-un an eMAG vrea să ajungă la 4.000 de magazine partenere. Iulian Stanciu a declarat că până la finele lunii martie a anului viitor toţi partenerii eMAG vor lucra cu firmele de curierat agreate de companie astfel încât livrările să nu mai fie făcute de aceştia. De asemenea, pentru îmbunătățirea timpului de livrare, eMAG va ajunge la 200 de puncte de livrare în București și în țară până la finalul lunii octombrie, din care 120 cu Poșta Română. În prezent, eMAG este prezent în 35 de oficii poştale. Aici se vor putea achita produsele şi prin card bancar în maximum două săptămâni, au declarat oficialii companiei. Magazinul online a lansat pentru București și serviciul de livrare în două ore, disponibil non-stop, indiferent de oră sau zi a săptămânii. În ţară vor exista trei depozite la Braşov, Timişoara şi Cluj pentru ca produsele mari să fie livrate mai rapid şi nu în trei zile ca până acum. Un al patrulea depozit va fi deschis în Moldova, dar în prezent se caută o locaţie. 

În august 2016, echipa grupului eMAG (care include alături de eMAG și Conversion, Depanero și FashionDays) a însumat 2.900 de oameni. 2.400 dintre ei, reprezentând 83%, lucrează în echipa din România. Dezvoltarea tehnologică este realizată de o echipă formată din 600 de ingineri IT, iar în următorii doi ani eMAG va angaja alți 300 de programatori care vor lucra la dezvoltarea platformei. Anul acesta va fi lansat, cu susținerea Naspers, eMAG Labs, un centru de testare și implementare de tehnologii noi (VR, IoT, machine learning) pentru ecommerce. Investiţia se ridică la jumătate de milion de euro. Soluțiile dezvoltate de eMAG Labs vor fi folosite de Naspers la nivel global. „eMAG este un inovator. Ce se creează aici este preluat în alte ţări ale grupului“, a spus şi Bob van Dijk.