Cu doua zile inainte de Craciun, un amic al unui amic a contribuit, fara sa vrea, cu cateva sute de mii de lei la bunastarea patronului unei case de schimb valutar de pe bd. Carol, vizavi de Biserica Armeneasca. Asta pentru ca nu observase ca se percepe un comision de 8%. A fost unul din multii care s-au pacalit in felul acesta.
Timp de multi ani casele de schimb nu au mai perceput comision, asa ca oamenii s-au obisnuit sa se uite in lista cursurilor doar la moneda care ii intereseaza. Unor patroni de case de schimb le-a trecut prin cap ca daca reintroduc comisionul si-i afiseaza valoarea cu litere de doi milimetri sub lista de cursuri foarte putini o sa observe. Cele mai multe dintre casele care au reintrodus comisionul au procedat in felul acesta, speculand reglementarile valutare ale BNR, potrivit carora cursurile trebuie afisate fara includerea comisionului, acesta fiind evidentiat distinct.
Desi cateva sute de persoane au cazut in capcana comisionului, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) nu s-a sinchisit prea mult, cu toate ca legislatia privind protectia consumatorilor precizeaza ca informatiile si preturile trebuie afisate vizibil, neechivoc si usor de citit. Ca informatia despre comision nu este deloc usor de citit o demonstreaza si numeroasele reclamatii ajunse la ANPC si la oficiile sale judetene.
In urma cu patru luni, cand revista Capital a scris despre afacerea comisionului, presedintele ANPC, Rovana Plumb, ne-a declarat ca va face „o verificare la nivel national a modului de prezentare a informatiei referitoare la comisionul practicat de casele de schimb, urmand ca rezultatele sa fundamenteze, daca va fi cazul, propuneri pentru modificarea reglementarilor, care sa fie inaintate BNR”. La randul sau, consilierul guvernatorului BNR, Adrian Vasilescu, anunta ca Banca Nationala se va sesiza in urma semnalelor din presa.
Dupa cum au constatat cei care s-au pacalit in ultimile luni la casele de schimb, ANPC si Banca Nationala considera ca nu este cazul sa intervina, lasandu-i pe smecheri sa profite de neatentia clientilor. Probabil ca pentru cele doua institutii schimbul valutar a devenit un fel de testare a acuitatii vizuale, nicidecum o operatiune de rutina, asa cum ar trebui sa fie.