Codul Rutier 2025. Pericolul ascuns al oboselii la volan

Codul Rutier 2025. Oboseala la volan reprezintă o amenințare serioasă pentru siguranța rutieră din România, fiind responsabilă pentru un număr semnificativ de accidente grave.

Mulți șoferi ignoră senzația de oboseală și aleg să conducă perioade îndelungate, fără pauze, în speranța că vor ajunge mai rapid la destinație.

Această alegere le poate reduce drastic capacitatea de atenție și de reacție, crescând riscul producerii unor evenimente tragice pe șosele.

Codul Rutier 2025. În practică, o clipă de neatenție cauzată de somnolență poate fi fatală. De aceea, autoritățile recomandă insistent ca fiecare conducător auto să ia pauze regulate în timpul deplasărilor mai lungi, chiar și de numai 10-15 minute, pentru a-și recăpăta vigilența.

soferi masini trafic
SURSA FOTO: Dreamstime

Cum aplică Poliția Rutieră sancțiuni pentru șoferii obosiți?

Codul Rutier 2025. Deși legislația rutieră nu prevede explicit o amendă pentru „oboseală la volan”, Poliția are cadrul legal pentru a sancționa șoferii care nu mai pot conduce în condiții optime din cauza stării fizice sau mentale precare. Aceasta include situațiile în care somnolența compromite capacitatea de a conduce în siguranță.

Potrivit datelor oficiale din județul Caraș-Severin, în anul precedent au fost înregistrate 19 accidente atribuite distragerii atenției la volan, categoria în care se include și oboseala. În urma acestor incidente, o persoană a decedat, iar alte zeci au fost rănite.

Conducerea cu neatenție, conform legislației în vigoare, este încadrată ca o contravenție de clasa a II-a și poate atrage amenzi ce variază între 810 și 1.012,5 lei, echivalente cu 4-5 puncte de amendă.

Codul Rutier 2025. Detectarea somnolenței și recomandările autorităților

Nu există un dispozitiv tehnic care să cuantifice nivelul de oboseală al unui șofer, astfel încât evaluarea se face în mod subiectiv de către polițiști. Aceștia analizează comportamentul, reacțiile și modul de exprimare al conducătorului auto pentru a identifica semne evidente de somnolență.

În cazuri grave, șoferul poate fi dus pentru analize medicale sau psihologice, pentru a se asigura că este apt să continue deplasarea în condiții de siguranță.

Pentru a preveni accidentele, polițiștii recomandă ca înaintea oricărei călătorii să se asigure un somn odihnitor de cel puțin opt ore și să se efectueze pauze la fiecare două ore de condus sau la fiecare 160 de kilometri parcurși. Dacă este posibil, călătoria ar trebui realizată însoțită de un alt pasager care poate prelua volanul sau poate observa semnele de oboseală.

Statistic, accidentele generate de oboseală apar frecvent când șoferii se apropie de destinație. Încrezători că au „doar puțin de condus”, ei scad vigilența, iar epuizarea acumulată poate duce la ațipire sau pierderea controlului vehiculului.