Rețeaua de camere video ar putea deveni ochiul neobosit al Poliției Rutiere

Autoritățile pregătesc un sistem prin care polițiștii vor avea acces direct la rețeaua de camere video instalate de primării și administratorii de drumuri.

Proiectul, aflat în prezent în dezbatere publică, prevede sancționarea automată a șoferilor care comit abateri în trafic precum trecerea pe roșu, depășirile periculoase sau condusul agresiv.

Conectarea acestor camere la platforma Poliției Române ar putea transforma radical siguranța rutieră din marile orașe.

Chiar dacă ideea promite să eficientizeze activitatea poliției, nu toate camerele existente sunt suficient de performante pentru această misiune.

Pentru ca sistemul să fie funcțional, echipamentele trebuie să respecte standarde stricte: rezoluție full HD, capacitatea de a citi plăcuțe de înmatriculare la viteze mari și o rată de captură de minimum 30 de cadre pe secundă.

camere video camere de supraveghere trafic
SURSA FOTO: Inquam Photos, Virgil Simonescu

Timișoara, un exemplu de oraș pregătit pentru monitorizare inteligentă

În Timișoara, deja funcționează un sistem de camere video inteligente în intersecții, capabil să identifice șoferii care nu respectă culoarea semaforului.

Deși sistemul este operațional, imaginile nu pot fi utilizate încă pentru sancționare, nefiind conectate la baza de date a poliției.

Ruben Lațcău, viceprimarul orașului, a declarat:

„Avem peste 5.000 de treceri pe roșu în marile intersecții. Oamenii știu că nu vor fi sancționați”.

Lipsa unor măsuri concrete de penalizare îi face pe unii șoferi să ignore regulile fără teama consecințelor.

Odată cu aprobarea proiectului, aceste abateri vor fi înregistrate și transmise automat poliției. Astfel, datele colectate de camere ar putea sta la baza emiterii de sancțiuni automate.

Cum funcționează sistemul propus de Ministerul de Interne

Imaginile înregistrate de aceste camere video ar urma să fie analizate într-un centru de monitorizare în cel mult 24 de ore de la captură.

„Sistemul nu înregistrează tot timpul 24 de ore din 24. Doar unde este o zonă cu risc rutier”, spune Bogdan Oproiu, Director Adjunct Direcția Rutieră.

Pe baza acestora, polițiștii vor putea trimite notificări proprietarilor mașinilor implicate în încălcarea regulilor de circulație.

„Notificăm proprietarul care în termen de 5 zile să ne spună cine a condus vehiculul în data de și la ora x, pe strada cutare și intersecția care a fost ea. După ce primim se vă întocmi proces verbal de contravenție”, a explicat Bogdan Oproiu.

Nu toate zonele vor fi monitorizate în permanență. Conform proiectului, intervalele și locațiile vor fi alese în funcție de analiza riscurilor rutiere efectuată de specialiști.

Abaterile vizate și orașele care ar putea fi primele pe listă

Sistemul propus urmărește să sancționeze o gamă largă de comportamente neregulamentare. Printre acestea se numără condusul agresiv, folosirea excesivă a luminilor de avertizare (flash-uri), depășirile periculoase sau ignorarea semnalizărilor la trecerile de cale ferată.

Marius Giurisici, specialist în conducere defensivă, atrage atenția:

„Va descuraja comportamentele agresive din trafic. Trecutul pe roșu reprezintă unul din cele mai mari riscuri de accidente”.

Orașe precum Oradea, Cluj-Napoca și Iași sunt deja dotate cu camere conforme, ceea ce le-ar putea plasa printre primele în care proiectul va fi implementat. Proiectul extinde practic funcționalitatea platformei ESIGUR, utilizată în prezent în principal de radarele mobile.